Επιστημονικη Ευθυνη: ΒΙΤΣΙΛΑΚΗ ΧΡΥΣΗ
Ακαδημαϊκη Ευθυνη: ΒΙΤΣΙΛΑΚΗ ΧΡΥΣΗ, ΠαπαηλιοΥ ΧριστΙνα
Αρχικο Κοστος: 420,00 € (Εκπτώσεις προγράμματος)
Διδακτική ενότητα 1: Ψυχοπαθολογία Βρέφους, Παιδιού και Εφήβου |
---|
Περιγραφή | Η Διδακτική Ενότητα έχει ως στόχο να περιγράψει τα βασικά χαρακτηριστικά της γνωστικής και κοινωνικής ανάπτυξης από τη βρεφική έως την πρώτη σχολική ηλικία αλλά και να αποσαφηνίσει ζητήματα που σχετίζονται με τον εντοπισμό, τη διάγνωση και την αντιμετώπιση των πιο συχνά παρατηρούμενων αναπτυξιακών διαταραχών κατά την περίοδο αυτή. Στο πλαίσιο αυτό αντιπαραβάλλονται με βάση την έννοια της συννοσηρότητας τα κλινικά χαρακτηριστικά διαταραχών όπως η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητα, οι Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος, η Νοητική Αναπηρία και οι Αγχώδεις Διαταραχές καθώς και οι μακροχρόνιες επιδράσεις της επιλόχειας κατάθλιψης και της παραμονής σε ίδρυμα για το παιδί. Κατά την αντιπαραβολή αυτή λαμβάνονται υπόψη και οι επιδράσεις του πολιτισμικού πλαισίου και του φύλου. Επιπλέον, εξετάζονται τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των πιο διαδεδομένων συστημάτων ταξινόμησης των αναπτυξιακών διαταραχών, στα οποία συνήθως βασίζεται μία διάγνωση, ενώ επιχειρείται και μία σύντομη αναφορά σε σύγχρονες θεωρίες της αναπτυξιακής ψυχοπαθολογίας, οι οποίες υποστηρίζουν ότι, σε ορισμένες τουλάχιστον περιπτώσεις, είναι δυνατή η πρόληψη των αναπτυξιακών διαταραχών και των μακροπρόθεσμων συνεπειών τους. Τέλος, αναλύονται οι παράγοντες που καθορίζουν την απόφαση για την παραπομπή ενός παιδιού στον ειδικό και αποσαφηνίζεται ο ρόλος του εκπαιδευτικού στον εντοπισμό των αναπτυξιακών διαταραχών. | ||
Έναρξη | 25/09/2023 | ||
Λήξη | 22/10/2023 | ||
Ώρες | 55.00 | ||
Ακαδημαϊκή Ευθύνη | Χριστίνα Παπαηλιού | ||
Συνεδρίες | 1 Θεμελιώδη ζητήματα στην Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία | ||
2 Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος | |||
3 Νοητική Αναπηρία | |||
4 Προβλήματα στην Ανάπτυξη της Γλώσσας | |||
5 Διαταραχές εσωτερίκευσης |
Διδακτική ενότητα 2: Μέθοδοι Ανίχνευσης Αναπτυξιακών Διαταραχών |
---|
Περιγραφή | Επιχειρείται μία γνωριμία με ορισμένα από τα πιο διαδεδομένα εργαλεία και μεθόδους που διευκολύνουν την ανίχνευση και τη διάγνωση των προβλημάτων μάθησης και συμπεριφοράς. Περιγράφονται τα βασικά χαρακτηριστικά τους, οι τρόπου χορήγησής τους καθώς και οι περιορισμοί και τα προβλήματα που είναι πιθανό να ανακύψουν κατά τη χορήγησή τους, ενώ εξετάζονται επίσης η εγκυρότητα και η αξιοπιστία τους. Επιπλέον, προσδιορίζονται οι αρμοδιότητες χορήγησης του κάθε εργαλείου ανάλογα με την ειδικότητα (π.χ. εκπαιδευτικοί, λογοθεραπευτές, ψυχολόγοι). Κεντρική ιδέα της ενότητας είναι ότι τα σταθμισμένα εργαλεία μπορούν να διευκολύνουν τον προσδιορισμό των δυνατοτήτων και των αδυναμιών ενός παιδιού και να συμβάλλουν στη διάγνωση μίας διαταραχής. Ωστόσο, η διαδικασία της διάγνωσης δε θα πρέπει να βασίζεται αποκλειστικά και μόνο στις επιδόσεις του παιδιού σε σταθμισμένες δοκιμασίες, αλλά και σε πληροφορίες που προέρχονται από γονείς και εκπαιδευτικούς καθώς και από την παρατήρηση της συμπεριφοράς του παιδιού στο σπίτι, το σχολείο αλλά και το γραφείο του ειδικού. Επιπλέον, επισημαίνεται ότι η επίδοση ενός παιδιού σε μία σταθμισμένη δοκιμασία δεν αντανακλά μόνο τις δυνατότητές του αλλά και τις συνθήκες χορήγησης της δοκιμασίας, συμπεριλαμβανομένου και του κλίματος ανάμεσα στο παιδί και τον εξεταστή. | ||
Έναρξη | 23/10/2023 | ||
Λήξη | 26/11/2023 | ||
Ώρες | 55.00 | ||
Ακαδημαϊκή Ευθύνη | Χριστίνα Παπαηλιού | ||
Συνεδρίες | 1 Η διάγνωση στην Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία | ||
2 Κλινική συνέντευξη - Ερωτηματολόγια | |||
3 Αξιολόγηση γλωσσικών ικανοτήτων | |||
4 Αξιολόγηση Νοημοσύνης και Μαθησιακών Ικανοτήτων | |||
5 Παρατήρηση και Αξιολόγηση Λειτουργικής Ανάλυσης Συμπεριφοράς |
Διδακτική ενότητα 3: Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής - Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ) και Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες (ΕΜΔ) |
---|
Περιγραφή | Δώστε μια συνοπτική περιγραφή του αντικειμένου της ενότητας Τα τελευταία τριάντα περίπου χρόνια η ΔΕΠ-Υ απασχολεί τους ειδικούς που εργάζονται στο χώρο της ψυχικής υγείας του παιδιού και του εφήβου περισσότερο από κάθε άλλη διαταραχή. Το γεγονός αυτό οφείλεται στη μεγάλη συχνότητα εμφάνισης της ΔΕΠ-Υ στον παιδικό πληθυσμό καθώς και στο γεγονός ότι πολλά προβλήματα μάθησης και συμπεριφοράς σχετίζονται με αυτή τη διαταραχή. Μέχρι πρόσφατα, ελάχιστοι ήταν οι ειδικοί οι οποίοι εμβάθυναν στην επιστημονική προσέγγιση της ΔΕΠ-Υ. Σε πολλές περιπτώσεις, σε παιδιά προσχολικής ηλικίας προτείνονταν απλώς συνεδρίες λογοθεραπείας ή εργοθεραπείας χωρίς να δίνεται διάγνωση που να αιτιολογεί τις δυσκολίες τους. Σε περιπτώσεις μεγαλύτερων παιδιών, συχνά δινόταν η διάγνωση της δυσλεξίας, η οποία οδηγούσε στον περιορισμό της προσπάθειας θεραπευτικής αντιμετώπισης σε ειδικές παιδαγωγικές μεθόδους, παραγνωρίζοντας τις βασικότερες δυσκολίες που αντιμετώπιζαν τα παιδιά αυτά στους τομείς του αυτοελέγχου, της συγκέντρωσης της προσοχής και, γενικότερα, στον έλεγχο της συμπεριφοράς τους. Σε αυτή τη Διδακτική Ενότητα επιχειρείται η ενημέρωση και εξοικείωση ειδικών, φοιτητών, εκπαιδευτικών και γονέων σχετικά με τη φύση, την αιτιολογία, τα κυρίαρχα συμπτώματα, τα δευτερογενή προβλήματα και τις βασικές μεθόδους διάγνωσης και θεραπευτικής αντιμετώπισης αυτής της διαταραχής. Επίσης, γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στη σχέση της ΔΕΠ-Υ με τις Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες και τη δυσλεξία και παρουσιάζονται τα πιο σύγχρονα ερευνητικά δεδομένα σχετικά με την αποτελεσματική αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών και των προβλημάτων συμπεριφοράς των παιδιών με ΔΕΠ-Υ. | ||
Έναρξη | 27/11/2023 | ||
Λήξη | 31/12/2023 | ||
Ώρες | 55.00 | ||
Ακαδημαϊκή Ευθύνη | Αικατερίνη Μανιαδάκη | ||
Συνεδρίες | 1 Η κλινική εικόνα των ατόμων με ΔΕΠ-Υ- Αναπτυξιακή Προσέγγιση | ||
2 Η συννοσηρότητα της ΔΕΠ-Υ με τις Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες | |||
3 Η συννοσηρότητα της ΔΕΠ-Υ με τις διαταραχές Συμπεριφοράς | |||
4 Μέσα και διαδικασία διάγνωσης της ΔΕΠ-Υ | |||
5 Βασικές αρχές θεραπευτικής παρέμβασης |
Διδακτική ενότητα 4: Διαχείριση και τροποποίηση προβλημάτων συμπεριφοράς |
---|
Περιγραφή | Αρχικά διασαφηνίζεται η έννοια των προβλημάτων συμπεριφοράς και περιγράφονται οι συνηθέστερες μορφές τους στο εκπαιδευτικό πλαίσιο κατά την προσχολική και σχολική ηλικία. Στη συνέχεια, παρουσιάζονται οι βασικοί παράγοντες που συμβάλλουν στην ανάπτυξη και εκδήλωση προβλημάτων συμπεριφοράς στο σχολικό πλαίσιο. Έπειτα, συζητούνται οι συνέπειες της εκδήλωσης προβλημάτων συμπεριφοράς στο ίδιο το παιδί, στους συμμαθητές του αλλά και στο δάσκαλο και στη σχολική τάξη γενικότερα. Τέλος, παρουσιάζονται οι στάσεις που πρέπει να υιοθετεί ο δάσκαλος και οι βασικές ενέργειές του για την αντιμετώπιση των ανεπιθύμητων μορφών συμπεριφοράς στη σχολική τάξη. Ο βασικός σκοπός της παρούσας Ενότητας είναι η εξοικείωση των επιμορφούμενων με τα βασικά χαρακτηριστικά των προβλημάτων συμπεριφοράς κατά την προσχολική και σχολική ηλικία και η κατανόηση των βασικών αρχών για τη διαχείρισή τους από τον εκπαιδευτικό στη σχολική τάξη. | ||
Έναρξη | 01/01/2024 | ||
Λήξη | 04/02/2024 | ||
Ώρες | 55.00 | ||
Ακαδημαϊκή Ευθύνη | Αικατερίνη Μανιαδάκη | ||
Συνεδρίες | 1 Γενική θεώρηση των προβλημάτων συμπεριφοράς στην παιδική ηλικία | ||
2 Εναντιωτική Προκλητική Διαταραχή και Διαταραχή Διαγωγής | |||
3 Παραβατικότητα ανηλίκων | |||
4 Το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού | |||
5 Συμπεριφοριστικές παρεμβάσεις τροποποίησης συμπεριφοράς |
Διδακτική ενότητα 5: Σχολική Συμβουλευτική |
---|
Περιγραφή | Η Συμβουλευτική στοχεύει στο να διευκολύνει τη δια βίου προσωπική και διαπροσωπική λειτουργικότητα των ανθρώπων, σε θέματα συναισθηματικά, κοινωνικά, επαγγελματικά, εκπαιδευτικά/μαθησιακά, προωθεί τη θέσπιση προσωπικών στόχων και φιλοδοξιών και προσφέρει θετικά μοντέλα με βάση τα οποία μπορεί το άτομο να βελτιώσει την λειτουργικότητα και την ποιότητα της ζωής του. Η Διδακτική Ενότητα απευθύνεται σε γονείς και εκπαιδευτικούς με σκοπό να τους βοηθήσει να αντιμετωπίσουν προβλήματα μάθησης και συμπεριφοράς που εκδηλώνουν τα παιδιά στις διάφορες φάσεις της ανάπτυξής τους. Θα αναπτυχθούν οι βασικές έννοιες, θεωρίες και μέθοδοι της Συμβουλευτικής Ψυχολογίας. Θα προσδιοριστούν τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα και οι βασικές δεξιότητες που πρέπει να διαθέτει ο αποτελεσματικός σύμβουλος. Θα γίνει ανάλυση των σταδίων καθώς επίσης και η περιγραφή των βασικών δεξιοτήτων και των στρατηγικών της συμβουλευτικής προσέγγισης που μπορούν να υιοθετηθούν από γονείς και εκπαιδευτικούς για τη στήριξη των παιδιών. Επισημαίνεται ότι ο ρόλος του γονέα και του εκπαιδευτικού ως συμβούλου δεν είναι να αναλάβει ο ίδιος την ευθύνη για την επίλυση των προβλήματος που αντιμετωπίζουν τα παιδιά, αλλά να τα βοηθήσουν να αξιοποιήσουν τις ικανότητές τους και τα μέσα που διαθέτουν για την αντιμετώπιση των προβλήματων αυτών. Επιπλέον, η ΔΕ θα επικεντρωθεί στα ακόλουθα ζητήματα: ενδοοικογενειακές σχέσεις, διαχείριση άγχους και συναισθημάτων στο πλαίσιο της οικογένειας και του σχολείου, διαχείριση απώλειας, ζητήματα αξιών, προκλητική συμπεριφορά και οριοθέτηση, συμπεριφορές εθισμού, χρήση διαδικτύου. | ||
Έναρξη | 05/02/2024 | ||
Λήξη | 10/03/2024 | ||
Ώρες | 55.00 | ||
Ακαδημαϊκή Ευθύνη | ΕΛΕΝΗ ΝΙΚΟΛΑΟΥ | ||
Συνεδρίες | 1 Εισαγωγή στη συμβουλευτική | ||
2 Συμβουλευτική και διαχείριση κρίσεων στο σχολείο (διαζύγιο και πένθος ) | |||
3 Εξάρτηση από το διαδίκτυο: Αντιμετώπιση | |||
4 Προκλητική συμπεριφορά-Αξιολόγηση και Παρέμβαση | |||
5 Κακοποίηση παιδιών και διαχείριση στο πλαίσιο του σχολείου |
Διδακτική ενότητα 6: Νομοθεσία Ειδικής Αγωγής και Διοίκηση Σχολικών Μονάδων Ειδικής Αγωγής & Εκπαίδευσης |
---|
Περιγραφή | Ο σκοπός είναι να φωτιστεί στο γενικό παιδαγωγικό πλαίσιο, ο τομέας της Ειδικής Αγωγής & Εκπαίδευσης. Έχει στόχο να αποσαφηνίσει εννοιολογικά την ορολογία της ειδικής αγωγής & εκπαίδευσης (αναπηρία, άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ένταξη, ενσωμάτωση, συνεκπαίδευση, εξατομικευμένα προγράμματα) και μέσα από μια ιστορική αναδρομή,τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό να δείξει τη συνέχεια της εκπαίδευσης των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Η διεθνής εμπειρία προσπαθεί να δομήσει το μοντέλο της συνεκπαίδευσης για τα παιδιά με αναπηρίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, σε τρεις άξονες, την κοινωνική ένταξη, την χωροχρονική ένταξη και τη διδακτική ένταξη. Θα προσεγγιστούν μοντέλα ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης και άλλων ευρωπαϊκών χωρών και θα γίνει προσπάθεια κατανόησης της δομής και λειτουργίας των ΚΕΣΥ, των ΣΜΕΑΕ και των Τ.Ε, ΣΔΕΥ, ΕΔΕΑΥ, Παράλληλες Στηρίξεις. | ||
Έναρξη | 11/03/2024 | ||
Λήξη | 14/04/2024 | ||
Ώρες | 55.00 | ||
Ακαδημαϊκή Ευθύνη | ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ | ||
Συνεδρίες | 1 Ερευνητικά Ζητήματα της Ειδικής Αγωγής & Εκπαίδευσης | ||
2 Ελληνικό Θεσμικό πλαίσιο: Εναρμόνιση με το Ευρωπαϊκό και Διεθνές πλαίσιο | |||
3 Επιστημονική & Εκπαιδευτική Υποστήριξη Δομών Ειδικής Αγωγής & Εκπαίδευσης | |||
4 Ενταξιακά Αναλυτικά Προγράμματα (ΔΕΠΠΣ, ΑΠΣ, ΠΑΠΕΑ) Ειδικής Αγωγής & Εκπαίδευσης | |||
5 Διερεύνηση και Αξιολόγηση Εκπαιδευτικών & Ψυχοκοινωνικών Αναγκών (portfolio) |
Διδακτική ενότητα 7: Πρακτικές Ενταξιακής Εκπαίδευσης |
---|
Περιγραφή | Με τη συγκεκριμένη Ενότητα, οι επιμορφούμενοι/ες θα γνωρίσουν τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της συνεκπαίδευσης (γνώσεις), θα αποχτήσουν τις δεξιότητες να αναγνωρίζουν την πολυπαραγοντικότητα και πολυμεθοδολογικότητα της συνεκπαίδευσης (δεξιότητες) και θα συναισθάνονται την αποδοχή του μοντέλου της συνεκπαίδευσης (στάσεις). Σκοπός: Ο σκοπός της Ενότητας είναι να φωτιστεί στο γενικό παιδαγωγικό πλαίσιο, ο τομέας της Ειδικής Αγωγής & Εκπαίδευσης, που αφορά στη συνεκπαίδευση των παιδιών με αναπηρία και/ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο γενικό σχολείο, τα χαρακτηριστικά του μοντέλου, καθώς και τους παράγοντες επιρροής και ψυχολογιοποίησης. | ||
Έναρξη | 15/04/2024 | ||
Λήξη | 19/05/2024 | ||
Ώρες | 55.00 | ||
Ακαδημαϊκή Ευθύνη | ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ | ||
Συνεδρίες | 1 Συνεκπαίδευση: Παράγοντες κοινωνικής και σχολικής επιρροής | ||
2 Εφαρμογή Προγραμμάτων Συνεκπαίδευσης σε παιδιά με ΔΑΦ και ΔΕΠΥ | |||
3 Εφαρμογή Προγραμμάτων Συνεκπαίδευσης παιδιών με Γλωσσικές Διαταραχές και Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες | |||
4 Εφαρμογή Προγραμμάτων Συνεκπαίδευσης παιδιών με νοητική αναπηρία | |||
5 Εφαρμογή Προγραμμάτων Συνεκπαίδευσης παιδιών με αισθητηριο-κινητικά προβλήματα και χρόνια προβλήματα υγείας |
Διδακτική ενότητα 8: Νέες Τεχνολογίες στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση |
---|
Περιγραφή | Oι επιμορφούμενοι/ες θα γνωρίσουν τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της συνεκπαίδευσης (γνώσεις), θα αποχτήσουν τις δεξιότητες να αναγνωρίζουν την πολυπαραγοντικότητα και πολυμεθοδολογικότητα της συνεκπαίδευσης (δεξιότητες) και θα συναισθάνονται την αποδοχή του μοντέλου της συνεκπαίδευσης (στάσεις). Σκοπός: Ο σκοπός της Ενότητας είναι να φωτιστεί στο γενικό παιδαγωγικό πλαίσιο, ο τομέας της Ειδικής Αγωγής & Εκπαίδευσης, που αφορά στη συνεκπαίδευση των παιδιών με αναπηρία και/ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο γενικό σχολείο, τα χαρακτηριστικά του μοντέλου, καθώς και τους παράγοντες επιρροής και ψυχολογιοποίησης. | ||
Έναρξη | 20/05/2024 | ||
Λήξη | 25/06/2024 | ||
Ώρες | 55.00 | ||
Ακαδημαϊκή Ευθύνη | ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ | ||
Συνεδρίες | 1 Εφαρμογές Νέων Τεχνολογιών (Ν.Τ.) και Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας (Τ.Π.Ε.) στην ενταξιακή εκπαίδευση | ||
2 Υποστηρικτική Τεχνολογία στην ΕΑΕ | |||
3 Ψηφιακός Μετασχηματισμός: Εκπαιδευτικά Λογισμικά στην ΕΑΕ | |||
4 Ψηφιακός σχολικός χώρος και συνεκπαίδευση-Η περίπτωση των παιδιών με Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος | |||
5 Εφαρμογές της Ρομποτικής στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση: Εφαρμογές της Ρομποτικής για παιδιά με Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος |
ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ/H ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ [e-epimorfosi(at)aegean.gr - Τηλ. 22410 99424-5-6-7]
ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ: https://e-epimorfosi.aegean.gr/programmata/paidagogika/eidiki-agogi-kai-ekpaidefsi-241022/
ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΦΟΡΕΙΣ
GOLEARN ΕΠΕ ΚΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ.
Υπ.: ΕΛΕΝΗ ΝΙΚΟΛΑΪΔΟΥ
Email: info(at)golearn.gr
Website: https://www.golearn.gr/
Τηλ.: 2111113231
Δ/νση: Μαυροκορδάτου 1-3, ΤΚ 10678 Αθήνα