Επιστημονική Ευθύνη: ΒΙΤΣΙΛΑΚΗ ΧΡΥΣΗ
Ακαδημαϊκή Ευθύνη: ΒΙΤΣΙΛΑΚΗ ΧΡΥΣΗ, ΚΑΤΣΑΡΟΥ ΔΗΜΗΤΡΑ
Αρχικο Κοστος: 400,00 € (Εκπτώσεις προγράμματος)
Διδακτική ενότητα 1: Η ψυχική ανθεκτικότητα στην εκπαίδευση και υγεία |
---|
Περιγραφή | Η ενότητα αυτή εστιάζει στον ορισμό της ψυχικής ανθεκτικότητας στις διαδικασίες και στους παράγοντες που την επηρεάζουν καθώς επίσης και στα συμπτώματα και τους τρόπους βελτίωσης της σε εργαζόμενους στην εκπαίδευση και την ψυχική υγεία Η ψυχική ανθεκτικότητα ορίζεται ευρέως ως η δυναμική ικανότητα επιτυχούς προσαρμογής ενός ατόμου απέναντι σε αντιξοότητες, τραύματα ή σημαντικές απειλές. Η ψυχική ανθεκτικότητα είναι πολύπλοκη διαδικασία που βοηθά και στην αντιμετώπιση των καθημερινών στρεσογόνων παραγόντων που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι/ες. Ο αυτοέλεγχος, η αναζήτηση κοινωνικής υποστήριξης, η επίλυση προβλημάτων και η θετική επανεκτίμηση είναι οι τέσσερις πιο χρησιμοποιούμενοι τρόποι αντιμετώπισης στρεσογόνων παραγόντων και βελτίωσης της ψυχικής ανθεκτικότητας. Τα τελευταία χρόνια οι ερευνητές εστιάζονται στην διερεύνηση της ψυχικής ανθεκτικότητας ως προστατευτικό παράγοντα σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα επαγγελματιών υγείας εξετάζοντας από την μια πλευρά τρόπους για τη μείωση των αρνητικών αποτελεσμάτων του εργασιακού στρες και αφετέρου καλές πρακτικές για την αύξηση των θετικών αποτελεσμάτων του στρες στους επαγγελματίες υγείας. Η ψυχική ανθεκτικότητα είναι μια δυναμική αναπτυξιακή διαδικασία η ψυχική σκληρότητα είναι ένας παράγοντας προσωπικότητας που μερικοί άνθρωποι έχουν και αποτελείται από 3 ξεχωριστά μέρη: α) τον έλεγχο, β) τη δέσμευση και γ) την πρόκληση | ||
Έναρξη | 23/09/2024 | ||
Λήξη | 27/10/2024 | ||
Ώρες | 44.00 | ||
Ακαδημαϊκή Ευθύνη | ΑΣΤΕΡΙΟΣ ΠΑΤΣΙΑΟΥΡΑΣ | ||
Συνεδρίες | 1 Ψυχική ανθεκτικότητα και εκπαίδευση | ||
2 Ψυχική ανθεκτικότητα και σκληρότητα στην εκπαίδευση: υπάρχουν διαφορές; | |||
3 Δομές Ψυχικής Υγείας στην Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση | |||
4 Υπερεθνικές Στρατηγικές για την Υγεία |
Διδακτική ενότητα 2: Άγχος, ψυχική διάθεση και παράγοντες βελτίωσης |
---|
Περιγραφή | Η ενότητα αυτή εστιάζει στον ορισμό του άγχους και της ψυχικής διάθεσης στις διαδικασίες και στους παράγοντες που την επηρεάζουν. - Στην 1η Συνεδρία θα δοθούν πληροφορίες για τη διαχείριση του άγχους εστιάζοντας κυρίως στα δεδομένα που μας παρέχουν οι ανθρωπιστικές θεωρίες εκπαίδευσης βασιζόμενοι κυρίως στις θεωρίες του Rogers και του Maslow. - Στη 2η Συνεδρία σκοπός του θέματος της είναι να αναλύσει το ρόλο της επαγγελματικής εξουθένωσης εκπαιδευτικού προσωπικού και την αντίσταση του στην αλλαγή με τη βοήθεια του μοντέλου απαιτήσεων εργασίας-πόρων, τη θεωρία της κοινωνικής ανταλλαγής και τη θεωρία διατήρησης των πόρων. Αρχικά θα περιγραφούν τα μοντέλα εξήγησης που προτείνουν οι θεωρίες αυτές και στη συνέχεια θα εστιάσουμε στη συζήτηση για την αντίσταση στις αλλαγές. Από σχετικές έρευνες προκύπτει ότι η έλλειψη οργανωτικής υποστήριξης αποθαρρύνει το προσωπικό και μειώνει τη δέσμευσή του στον οργανισμό. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα στη συνέχεια, στη μη υιοθέτηση αλλαγής ή/και αντίσταση στην αλλαγή από την πλευρά του εκπαιδευτικού προσωπικού. Θα συζητηθούν επίσης οι επιπτώσεις από την ανάπτυξη μιας στρατηγικής ηγεσίας που θα έχει ως σκοπό τη μείωση της εξουθένωσης αλλά και την αύξηση της δέσμευσης του προσωπικού στον οργανισμό που δραστηριοποιούνται. - Συνεδρία 3η: Η ψυχολογική δυσφορία, η θλίψη και η απελπισία εμφανίζεται συνήθως μεταξύ την ανθρώπων που αντιμετωπίζουν σοβαρές ασθένειες, καθώς αυτές εκτός του γεγονότος ότι είναι απειλητικές για τη ζωή τους, επιβάλλει στους ασθενείς και σοβαρούς περιορισμούς. Το άγχος, το στρες και η δυσφορία μπορεί να αναπτυχθεί σε οποιοδήποτε στάδιο της ασθένειας και επηρεάζει το αποτέλεσμα της θεραπείας αλλά και την ποιότητα ζωής των ασθενών. Υπολογίζεται ότι τουλάχιστον το ένα τρίτο των ασθενών σε όλο τον κόσμο υποφέρουν από κάποιου είδους σοβαρή αγωνία για την κατάσταση τους. Από έρευνες έχει εντούτοις διαπιστωθεί ότι η σωματική άσκηση αποτελεί μια μη επεμβατική μέθοδο βελτίωσης της ψυχικής διάθεσης των ασθενών βελτιώνοντας παράλληλα και την ποιότητα ζωής τους. - Σκοπός της 4ης συνεδρίας είναι να εξετάσει και να δώσει πληροφορίες για την επίδραση προγραμμάτων άσκησης στη διάθεση και στο γενικό προφίλ ασθενών με καρκίνο. Από έρευνες ήδη έχει διαπιστωθεί ότι σε καρκινοπαθείς που ασκούνται μειώνονται τα επίπεδα θυμού, αλλά και συνολικά την ευεργετική επίδραση της ψυχολογικής παρέμβασης στη διάθεση ασθενών με καρκίνο. | ||
Έναρξη | 28/10/2024 | ||
Λήξη | 01/12/2024 | ||
Ώρες | 44.00 | ||
Ακαδημαϊκή Ευθύνη | ΑΣΤΕΡΙΟΣ ΠΑΤΣΙΑΟΥΡΑΣ | ||
Συνεδρίες | 1 Η διαχείριση του άγχους μέσα από τις ανθρωπιστικές θεωρίες εκπαίδευσης | ||
2 Burn out και αντίσταση στην αλλαγή σε εκπαιδευτικούς | |||
3 Η σωματική άσκηση ως παράγοντας βελτίωσης της ψυχικής διάθεσης σε ασθενείς | |||
4 Η σωματική άσκηση ως παράγοντας βελτίωσης της γενικής κατάστασης υγείας σε καρκινοπαθείς |
Διδακτική ενότητα 3: Δομές Ειδικής Αγωγής και Ψυχικής Υγείας |
---|
Περιγραφή | Στόχος της ενότητας είναι να γνωρίζουν οι εκπαιδευόμενοι/ες τις δομές ψυχικής υγείας που προσφέρονται στην Ελλάδα, ποιες είναι, ποια είναι τα νομοθετικά πλαίσια που τις διέπουν και τι κάνουν προκειμένου οι ωφελούμενοί τους να προωθούν τη συνεργασία με τους λήπτες υπηρεσιών ψυχικής υγείας, τις οικογένειες και τους φροντιστές τους - Στην 1η Συνεδρία οι εκπαιδευόμενοι/ες θα γνωρίσουν την διοικητική οργάνωση των υπηρεσιών ψυχικής υγείας, θα μπορούν να αναγνωρίζουν τις περιφερειακές διοικήσεις των τομέων, τα περιφερειακά διατομεακά συμβούλια ψυχικής υγείας και να προσεγγίζει κριτικά τις αρμοδιότητές τους καθώς και την ευθύνη που αυτά έχουν - Στην 2η συνεδρία αυτή οι εκπαιδευόμενοι/ες θα μπορούν να ενημερωθούν για την οργάνωση και λειτουργία κέντρων ψυχικής υγείας και κέντρων ημέρα που υπάρχουν στην περιοχή του, να γνωρίζει από ποια μέλη συστήνονται και να αναγνωρίζει τις βασικές αρχές λειτουργίας τους. - Στην 3η Συνεδρία Στην συνεδρία αυτή οι εκπαιδευόμενοι/ες να μπορύν να αναγνωρίζουν τις υπηρεσίες κατ’ οίκον νοσηλείας και ειδικής φροντίδας ψυχικής υγείας που παρέχονται σε παιδιά, εφήβους και ενήλικες με ψυχικές διαταραχές ή διαταραχές συμπεριφοράς και διαταραχές αυτισμού. - Στην 4η συνεδρία αυτή οι εκπαιδευόμενοι/ες θα γνωρίζουν την οργάνωση, λειτουργία των κινητών μονάδων ψυχικής υγείας, τη δομή προγράμματός τους, τις υπηρεσίες που παρέχουν και το κόστος τους. | ||
Έναρξη | 02/12/2024 | ||
Λήξη | 29/12/2024 | ||
Ώρες | 44.00 | ||
Ακαδημαϊκή Ευθύνη | ΔΗΜΗΤΡΑ ΚΑΤΣΑΡΟΥ | ||
Συνεδρίες | 1 Προσφορά υπηρεσιών ψυχικής υγείας και ειδικής αγωγής | ||
2 Αρχές λειτουργίας κέντρων ψυχικής υγείας- κέντρα ημέρας | |||
3 Ψυχική υγεία και ειδική αγωγή κατ’ οίκον | |||
4 Κινητές μονάδες Ψυχικής υγείας |
Διδακτική ενότητα 4: Eιδική Αγωγή και Ψυχοκοινωνική Αποκατάσταση |
---|
Περιγραφή | Στόχος της ενότητας είναι οι εκπαιδευόμενοι/ες να μπορούν να αναγνωρίζουν την ύπαρξη και τον τρόπο λειτουργίας της διαφοροδιάγνωσης και των μονάδων ψυχοκοινωνικής αποκατάστασης καθώς και τις διαδικασίες που τις διέπουν. Επίσης, να μπορούν να κρίνουν τις συνθήκες ομαλής λειτουργίας τους καθώς και τις κυρώσεις που συνεπάγεται η μη σωστή των υπηρεσιών αυτών. Ειδικότερα, στόχος της 2ης Συνεδρίας είναι είναι οι εκπαιδευόμενοι/ες να γνωρίζουν τις απαραίτητες προϋποθέσεις για τη λειτουργία των Μονάδων Ψυχοκοινωνικής Αποκατάστασης (Οικοτροφεία, Ξενώνες) και των Προγραμμάτων Προστατευμένων Διαμερισμάτων, τις παρεχόμενες υπηρεσίες και την πολυκλαδική θεραπευτική τους ομάδα. Στόχος της 3ης Συνεδρίας είναι οι εκπαιδευόμενοι/ες να αναγνωρίζουν τον τρόπο παραπομπής σε αυτές, τη διαχείριση, λειτουργία και το κόστος των υπηρεσιών αυτών. Στόχος της 4ης Συνεδρίας είναι οι εκπαιδευόμενοι/ες να διακρίνουν πότε και υπό ποιες προϋποθέσεις παραπέμπεται κάποιος/α σε ακούσια νοσηλεία καθώς και με ποιο τρόπο ελέγχονται οι παρεχόμενες υπηρεσίες Μονάδων Ψυχικής Υγείας , τα οργανωτικά και τεχνικά μέτρα που λαμβάνονται και οι κυρώσεις που προβλέπονται. | ||
Έναρξη | 30/12/2024 | ||
Λήξη | 26/01/2025 | ||
Ώρες | 44.00 | ||
Ακαδημαϊκή Ευθύνη | ΔΗΜΗΤΡΑ ΚΑΤΣΑΡΟΥ | ||
Συνεδρίες | 1 Ειδική Αγωγή: Διαφοροδιάγνωση και Παραπομπή | ||
2 Ειδική Αγωγή: Μονάδες ψυχοκοινωνικής αποκατάστασης-μέρος πρώτο | |||
3 Ειδική Αγωγή: Μονάδες ψυχοκοινωνικής αποκατάσταση- μέρος δεύτερο | |||
4 Ειδική Αγωγή: Ακούσια Νοσηλεία- Έλεγχοι |
Διδακτική ενότητα 5: Σχολικός εκφοβισμός και ψυχική υγεία |
---|
Περιγραφή | Στόχος της ενότητας είναι οι εκπαιδευόμενοι/ες να κατανοήσουν ότι ο σχολικός εκφοβισμός αποτελεί μια πραγματικότητα που δεν γνωρίζει σύνορα, αναπτυγμένες ή υποανάπτυκτες χώρες, οικονομική/ταξική κατάσταση, εθνότητες ή θρησκείες. Υπονομεύει παντού το δικαίωμα στην εκπαίδευση και επηρεάζει αρνητικά την ψυχική υγεία των μαθητών/τριών. Ειδικότερα: -Η 1η συνεδρία επικεντρώνεται στην ανάλυση του σχετικού φαινομένου και των χαρακτηριστικών θυτών και θυμάτων. -Στη 2η συνεδρία αναφέρονται τα αίτια και οι βασικότεροι τρόποι για την αντιμετώπιση του φαινομένου. -Στην 3η συνεδρία θα εστιάσουμε στο ρόλο της αυτοεκτίμησης ως αποτελεσματικού εργαλείου κατά του εκφοβισμού. -Η 4η συνεδρία εστιάζει σε προγράμματα πρόληψης και αντιμετώπισης του φαινομένου | ||
Έναρξη | 27/01/2025 | ||
Λήξη | 23/02/2025 | ||
Ώρες | 44.00 | ||
Ακαδημαϊκή Ευθύνη | ΜΑΡΙΑ ΚΟΥΡΟΥΤΣΙΔΟΥ | ||
Συνεδρίες | 1 Διαχείριση του Σχολικού εκφοβισμού: Θύτες και Θύματα | ||
2 Αίτια και τρόποι αντιμετώπισης σε επίπεδο σχολικής μονάδας | |||
3 Ο ρόλος της αυτοεκτίμησης στο σχολικό εκφοβισμό | |||
4 Προγράμματα παρέμβασης/πρόληψης εκφοβισμού |
Διδακτική ενότητα 6: Ζητήματα ψυχικής υγείας παιδιών και εφήβων |
---|
Περιγραφή | Η παρούσα ενότητα αναφέρεται στις πιο συχνές διαταραχές εσωτερίκευσης, τις διαταραχές άγχους και την κατάθλιψη. Διασαφηνίζει τις παραπάνω έννοιες με απώτερο στόχο την αναγνώριση της βασικής συμπτωματολογίας από τους εκπαιδευτικούς. Οι εκπαιδευτικοί οι οποίοι/ες είναι σε θέση να ανιχνεύουν εγκαίρως τους βασικούς τρόπους εκδήλωσης, μπορούν να παραπέμψουν εγκαίρως τους μαθητές/τριες στις αρμόδιες υπηρεσίες. Η έγκαιρη ανίχνευση και παραπομπή συνδέεται με την πρόληψη των ψυχικών διαταραχών. Επιπρόσθετα, η γνώση των παραγόντων κινδύνου και των προστατευτικών παραγόντων συνδέεται με την πρόληψη και την πρώιμη παρέμβαση. Παράλληλα, περιγράφονται οι βασικές μορφές παρεμβάσεων και παραδείγματα εφαρμογής στο σχολικό περιβάλλον. - 1η Συνεδρία: Η συνεδρία αναφέρεται στη διάκριση της θλίψης από την κατάθλιψη, τους τρόπους εκδήλωσης της κατάθλιψης στα παιδιά και τους εφήβους, στα διαγνωστικά κριτήρια, στους αιτιολογικούς παράγοντες που συνδέονται με την κατάθλιψη και τους βασικούς τρόπους στήριξης των μαθητών/τριών. - 2η Συνεδρία: Η παρούσα συνεδρία αναφέρεται στη διάκριση της έννοιας του άγχους από τις διαταραχές άγχους, τα βασικά είδη των διαταραχών άγχους, τους τρόπους εκδήλωσης, τους πιθανούς αιτιολογικούς παράγοντες και τις βασικές μορφές παρέμβασης και στήριξης των μαθητών/τριών. - 3η Συνεδρία: Η συγκεκριμένη συνεδρία παρουσιάζει τις αντιδράσεις των παιδιών που βιώνουν πένθος σε κάθε αναπτυξιακό στάδιο. Αναφέρεται στη διάκριση φυσιολογικού και παθολογικού πένθους. Επιπλέον, αναλύει τα στάδια επεξεργασίας της απώλειας και τους τρόπους στήριξης των μαθητών/τριών στο σχολικό περιβάλλον. Ο στόχος της συνεδρίας είναι η διαχείριση του πένθους των μαθητών/τριών και η ομαλή ψυχοκοινωνική τους προσαρμογή στο σχολικό περιβάλλον. - 4η Συνεδρία: Σκοπός της τρέχουσας συνεδρίας είναι να παρουσιάσει τον τρόπο με τον οποίο τα παιδιά βιώνουν το διαζύγιο των γονέων τους και να αναπτύξει τους τρόπους στήριξης των παιδιών. Ο στόχος της συνεδρίας είναι να εξοικειωθούν οι επιμορφούμενοι/νες με τις βασικές διαστάσεις του διαζυγίου στα παιδιά, τις αντιδράσεις τους σε κάθε αναπτυξιακό στάδιο και τους τρόπους με τους οποίους μπορούν συμβάλουν στην ομαλή προσαρμογή των παιδιών μετά το διαζύγιο Επίσης, παρουσιάζονται παραδείγματα συμβουλευτικών παρεμβάσεων. | ||
Έναρξη | 24/02/2025 | ||
Λήξη | 23/03/2025 | ||
Ώρες | 44.00 | ||
Ακαδημαϊκή Ευθύνη | ΕΛΕΝΗ ΝΙΚΟΛΑΟΥ | ||
Συνεδρίες | 1 Η κατάθλιψη παιδιών και εφήβων | ||
2 Διαταραχές Άγχους παιδιών και εφήβων | |||
3 Πένθος | |||
4 Διαζύγιο |
Διδακτική ενότητα 7: Eκπαίδευση και Ψυχική Υγεία |
---|
Περιγραφή | Η ενότητα αυτή εστιάζει στο πώς επηρεάζει η ψυχική υγεία την εκπαίδευση και τι πρέπει να κάνουν οι εκπαιδευτικοί όταν καλούνται να αντιμετωπίσουν τέτοια φαινόμενα. | ||
Έναρξη | 24/03/2025 | ||
Λήξη | 27/04/2025 | ||
Ώρες | 44.00 | ||
Ακαδημαϊκή Ευθύνη | ΜΑΡΙΑ ΚΟΥΡΟΥΤΣΙΔΟΥ | ||
Συνεδρίες | 1 Ψυχική Υγεία και Κοινωνική Απομόνωση | ||
2 Σχολική Διαρροή και Ψυχική Υγεία | |||
3 Διαδικασία και Δομές Ψυχικής Υγείας στην Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση | |||
4 Ανάλυση και Αξιολόγηση των Υπερεθνικών Στρατηγικών για την Υγεία |
ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ/H ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ [e-epimorfosi(at)aegean.gr - Τηλ. 22410 99424-5-6-7]
ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ: https://e-epimorfosi.aegean.gr/programmata/paidagogika/eidiki-agogi-kai-psychiki-ygeia-stin-ekpaidefsi-diadikasies-methodoi-parapobi-kai-axiologisi/