Επιστροφή στα Επιμορφωτικά Προγράμματα
Πόλεμος και Στρατηγική Κουλτούρα τον 21ο Αιώνα
Θεματική Κατηγορία: Κοινωνικές Επιστήμες

Έναρξη Μαθημάτων: 03/02/2025

Πληροφορίες Προγράμματος

ΚΩΔΙΚΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ: 1691
ΠΡΟΩΡΗ ΕΓΓΡΑΦΗ: 17/12/2024 - 26/01/2025 (ΕΚΠΤΩΣΗ 30%)
ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΑΙΤΗΣΕΩΝ ΕΓΓΡΑΦΩΝ: 17/12/2024 - 02/02/2025
ΠΕΡΙΟΔΟΣ Μαθηματων: 03/02/2025 - 11/05/2025
Διαρκεια: 3 μΗνες και 9 ημΕρες
ΩΡΕΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ: 143.00
Πιστωτικες Μοναδες ECTS: 5.72

Επιστημονική Ευθύνη: ΜΑΡΑΓΚΟΥΔΑΚΗΣ ΜΑΝΟΥΣΟΣ

Ακαδημαϊκή Ευθύνη: ΜΑΡΑΓΚΟΥΔΑΚΗΣ ΜΑΝΟΥΣΟΣ

Αρχικο Κοστος: 300,00 € (Εκπτώσεις προγράμματος)


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΕΚΠΤΩΣΕΙΣ - ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ

Περιγραφή Προγράμματος

Αντικείμενο & Σκοπός Προγράμματος:
Το επιμορφωτικό πρόγραμμα με τίτλο «Πόλεμος και Κοινωνία τον 21ο Αιώνα» έχει ως αντικείμενο την διερεύνηση και την ανάλυση του πολέμου όπως αυτός διαμορφώνεται σήμερα. Μέσα από μία διεπιστημονική προσέγγιση, το πρόγραμμα εξετάζει τις πολυδιάστατες πτυχές του πολέμου, με αναφορές στα σύγχρονα αμυντικά δόγματα και στρατηγικές, αλλά και συγκεκριμένες επιχειρήσεις-παραδείγματα. Στο πλαίσιο αυτό, αναλύεται ειδικότερα η "στρατηγική κουλτούρα" κρατών με κομβικό ρόλο στις διεθνείς συγκρούσεις της περιφέρειάς μας, όπως η Τουρκία, το Ισραήλ και η Ρωσία, με ιδιαίτερη έμφαση στις περιφερειακές και γεωπολιτικές τους επιδιώξεις και τρόπους υλοποίησής τους. Εξετάζονται αναλυτικά περιπτώσεις σύγχρονων πολεμικών συγκρούσεων, όπως ο ρωσο-ουκρανικός πόλεμος, ο πόλεμος Ισραήλ-Χαμάς και αυτός μεταξύ Αζερμπαϊτζάν και Αρμενίας, αναδεικνύοντας έτσι τις νέες μορφές σύγκρουσης και χρήσεως υψηλής τεχνολογίας. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε επαγγελματίες, φοιτητές και ερευνητές, προσφέροντας γνώσεις και εργαλεία για τη βαθύτερη κατανόηση ενός από τα σημαντικότερα φαινόμενα της σύγχρονης εποχής.
Μαθησιακοί Στόχοι Προγράμματος:
Με την ολοκλήρωση του εκπαιδευτικού προγράμματος οι σπουδαστές και σπουδάστριες θα είναι σε θέση να:

1. περιγράφουν τις αντιλήψεις περί πολέμου έτσι όπως αυτές διαμορφώθηκαν στο πλαίσιο των Δυτικών κοινωνιών μέχρι σήμερα.
2. αναγνωρίζουν την σημασία των μεταψυχροπολεμικών εξελίξεων στην διαμόρφωση των διεθνών αντιπαραθέσεων σήμερα.
3. γνωρίζουν την στρατηγική κουλτούρα κρατών όπως η Τουρκία, το Ισραήλ και η Ρωσία.
4. εντοπίζουν και να συγκρίνουν διαφορετικές μορφές σύγχρονων πολεμικών συγκρούσεων.
5. ερμηνεύουν τον αντίκτυπο του πολέμου στις επί μέρους κοινωνίες.
6. εκτιμούν τις στρατιωτικές και κοινωνικές επιπτώσεις στρατηγικών όπως ο πόλεμος φθοράς και ο πόλεμος αποδόμησης του εχθρού.
7. αναγνωρίζουν τις διαφορές του υβριδικού από τα άλλα είδη πολέμου.
8. αντιλαμβάνονται τους τρόπους με τους οποίους οι κοινωνικές συνθήκες συνδιαμορφώνουν τις στρατηγικές που αναπτύσσουν διάφορα κράτη
9. κατανοούν τις απειλητικές δυναμικές που απλώνονται στην περιοχή μας και εναλλακτικούς τρόπους αντιμετώπισής τους από την Ελλάδα.
Μεθοδολογία Υλοποίησης:
[Online εξ αποστάσεως]
Μέσω του Συστήματος Διαχείρισης Μάθησης (Moodle), η διαδικασία υλοποίησης της επιμόρφωσης περιλαμβάνει για τους/τις επιμορφούμενους/ες τις ακόλουθες μεθόδους: 1) Ασύγχρονη υποχρεωτική μελέτη επιμορφωτικού υλικού, 2) Ασύγχρονη προαιρετική μελέτη επιμορφωτικού διαδικτυακού υλικού ανοικτής πρόσβασης, 3) Διεξαγωγή ατομικών δραστηριοτήτων οι οποίες δίνονται ως ερεθίσματα/εναύσματα για τον προβληματισμό των επιμορφούμενων, 4) Αξιολόγηση μέσω της διενέργειας σχετικών τεστ. Κάθε Διδακτική Ενότητα περιλαμβάνει: (α) τα «Βασικά Κείμενα Μελέτης» των Συνεδριών, με βιβλιογραφία που είναι υποχρεωτικά προς μελέτη, προκειμένου να είναι εφικτή η επιτυχής ολοκλήρωση των τεστ αξιολόγησης, (β) τα «Διαδικτυακά Κείμενα Μελέτης», και (γ) μονοσέλιδα "κείμενα-δραστηριότητες" που καλείσθε να διαβάσετε και να αξιολογείστετε. Τα Διαδικτυακά Κείμενα Μελέτης τα οποία στοχεύουν στο να σας προσφέρουν επιπρόσθετες γνώσεις σχετικές με το αντικείμενο της Συνεδρίας και η μελέτη αυτών είναι προαιρετική.
Μεθοδολογία αξιολόγησης:
Το Πρόγραμμα αποτελείται από έξι (6) Διδακτικές Ενότητες των δύο (2) Συνεδριών η κάθε μία, και μία Ενότητα που αποτελείται από μία (1) Συνεδρία (συνολικά δεκατρείς (13) Συνεδρίες. Στο τέλος κάθε Διδακτικής Ενότητας του Προγράμματος θα πρέπει να ολοκληρώσετε ένα (1) τεστ αξιολόγησης στην πλατφόρμα του Moodle, απαντώντας σε ερωτήσεις τύπου «πολλαπλής επιλογής». Οι ερωτήσεις του τεστ (δέκα ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής) που καλείται ο/η κάθε επιμορφούμενος/η να συμπληρώσει αφορούν στα θέματα που θα έχετε μελετήσει στο αντίστοιχο «Βασικό Κείμενο Μελέτης» της Διδακτικής Ενότητας – δεν αφορούν στην πρόσθετη γνώση που σας προσφέρεται μέσα από τα «Παράλληλα Κείμενα Μελέτης».

Σας δίνεται χρόνος ολοκλήρωσης της αξιολόγησης μέχρι το τέλος του προγράμματος.

Προσοχή: Από τη στιγμή που ξεκινήσετε το τεστ έχετε στη διάθεσή σας, 4 ώρες (240 λεπτά) συνεχόμενα χωρίς δυνατότητα προσωρινής διακοπής του. Οι απαντήσεις σας δεν αποθηκεύονται μέχρι να κάνετε τελική υποβολή του τεστ. Μέσα στο προβλεπόμενο διάστημα των δύο εβδομάδων έχετε δικαίωμα να κάνετε το τεστ αξιολόγησης στη Διδακτική Ενότητα έως και 2 (δύο) φορές. Άρα, αν με τη συμπλήρωση του τεστ για πρώτη φορά, η επίδοσή σας είναι κάτω από τη βάση του 50%, μπορείτε να επαναλάβετε το τεστ άλλη μια φορά μέσα στη διάρκεια των 4 εβδομάδων μέχρι να κλείσει οριστικά το διαγώνισμα.

Σε περίπτωση που δεν υποβάλλετε ή δεν ολοκληρώσετε επιτυχώς κάποιο διαγώνισμα αξιολόγησης κατά τις προβλεπόμενες από το χρονοδιάγραμμα προθεσμίες, όλα τα τεστ –από την πρώτη Ενότητα έως και την προτελευταία– θα ενεργοποιούνται ξανά κατά την ημερομηνία έναρξης της τελευταίας Διδακτικής Ενότητας και θα κλείνουν την ημερομηνία λήξης του προγράμματος.
Ελάχιστα Προσόντα Υποψηφίων:
Aπόφοιτοι/-ες Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΕ).

Περιγραφή Προγράμματος

Αντικείμενο & Σκοπός Προγράμματος:
Το επιμορφωτικό πρόγραμμα με τίτλο «Πόλεμος και Κοινωνία τον 21ο Αιώνα» έχει ως αντικείμενο την διερεύνηση και την ανάλυση του πολέμου όπως αυτός διαμορφώνεται σήμερα. Μέσα από μία διεπιστημονική προσέγγιση, το πρόγραμμα εξετάζει τις πολυδιάστατες πτυχές του πολέμου, με αναφορές στα σύγχρονα αμυντικά δόγματα και στρατηγικές, αλλά και συγκεκριμένες επιχειρήσεις-παραδείγματα. Στο πλαίσιο αυτό, αναλύεται ειδικότερα η "στρατηγική κουλτούρα" κρατών με κομβικό ρόλο στις διεθνείς συγκρούσεις της περιφέρειάς μας, όπως η Τουρκία, το Ισραήλ και η Ρωσία, με ιδιαίτερη έμφαση στις περιφερειακές και γεωπολιτικές τους επιδιώξεις και τρόπους υλοποίησής τους. Εξετάζονται αναλυτικά περιπτώσεις σύγχρονων πολεμικών συγκρούσεων, όπως ο ρωσο-ουκρανικός πόλεμος, ο πόλεμος Ισραήλ-Χαμάς και αυτός μεταξύ Αζερμπαϊτζάν και Αρμενίας, αναδεικνύοντας έτσι τις νέες μορφές σύγκρουσης και χρήσεως υψηλής τεχνολογίας. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε επαγγελματίες, φοιτητές και ερευνητές, προσφέροντας γνώσεις και εργαλεία για τη βαθύτερη κατανόηση ενός από τα σημαντικότερα φαινόμενα της σύγχρονης εποχής.
Μαθησιακοί Στόχοι Προγράμματος:
Με την ολοκλήρωση του εκπαιδευτικού προγράμματος οι σπουδαστές και σπουδάστριες θα είναι σε θέση να:

1. περιγράφουν τις αντιλήψεις περί πολέμου έτσι όπως αυτές διαμορφώθηκαν στο πλαίσιο των Δυτικών κοινωνιών μέχρι σήμερα.
2. αναγνωρίζουν την σημασία των μεταψυχροπολεμικών εξελίξεων στην διαμόρφωση των διεθνών αντιπαραθέσεων σήμερα.
3. γνωρίζουν την στρατηγική κουλτούρα κρατών όπως η Τουρκία, το Ισραήλ και η Ρωσία.
4. εντοπίζουν και να συγκρίνουν διαφορετικές μορφές σύγχρονων πολεμικών συγκρούσεων.
5. ερμηνεύουν τον αντίκτυπο του πολέμου στις επί μέρους κοινωνίες.
6. εκτιμούν τις στρατιωτικές και κοινωνικές επιπτώσεις στρατηγικών όπως ο πόλεμος φθοράς και ο πόλεμος αποδόμησης του εχθρού.
7. αναγνωρίζουν τις διαφορές του υβριδικού από τα άλλα είδη πολέμου.
8. αντιλαμβάνονται τους τρόπους με τους οποίους οι κοινωνικές συνθήκες συνδιαμορφώνουν τις στρατηγικές που αναπτύσσουν διάφορα κράτη
9. κατανοούν τις απειλητικές δυναμικές που απλώνονται στην περιοχή μας και εναλλακτικούς τρόπους αντιμετώπισής τους από την Ελλάδα.
[Online εξ αποστάσεως]
Μέσω του Συστήματος Διαχείρισης Μάθησης (Moodle), η διαδικασία υλοποίησης της επιμόρφωσης περιλαμβάνει για τους/τις επιμορφούμενους/ες τις ακόλουθες μεθόδους: 1) Ασύγχρονη υποχρεωτική μελέτη επιμορφωτικού υλικού, 2) Ασύγχρονη προαιρετική μελέτη επιμορφωτικού διαδικτυακού υλικού ανοικτής πρόσβασης, 3) Διεξαγωγή ατομικών δραστηριοτήτων οι οποίες δίνονται ως ερεθίσματα/εναύσματα για τον προβληματισμό των επιμορφούμενων, 4) Αξιολόγηση μέσω της διενέργειας σχετικών τεστ. Κάθε Διδακτική Ενότητα περιλαμβάνει: (α) τα «Βασικά Κείμενα Μελέτης» των Συνεδριών, με βιβλιογραφία που είναι υποχρεωτικά προς μελέτη, προκειμένου να είναι εφικτή η επιτυχής ολοκλήρωση των τεστ αξιολόγησης, (β) τα «Διαδικτυακά Κείμενα Μελέτης», και (γ) μονοσέλιδα "κείμενα-δραστηριότητες" που καλείσθε να διαβάσετε και να αξιολογείστετε. Τα Διαδικτυακά Κείμενα Μελέτης τα οποία στοχεύουν στο να σας προσφέρουν επιπρόσθετες γνώσεις σχετικές με το αντικείμενο της Συνεδρίας και η μελέτη αυτών είναι προαιρετική.
Μεθοδολογία αξιολόγησης:
Το Πρόγραμμα αποτελείται από έξι (6) Διδακτικές Ενότητες των δύο (2) Συνεδριών η κάθε μία, και μία Ενότητα που αποτελείται από μία (1) Συνεδρία (συνολικά δεκατρείς (13) Συνεδρίες. Στο τέλος κάθε Διδακτικής Ενότητας του Προγράμματος θα πρέπει να ολοκληρώσετε ένα (1) τεστ αξιολόγησης στην πλατφόρμα του Moodle, απαντώντας σε ερωτήσεις τύπου «πολλαπλής επιλογής». Οι ερωτήσεις του τεστ (δέκα ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής) που καλείται ο/η κάθε επιμορφούμενος/η να συμπληρώσει αφορούν στα θέματα που θα έχετε μελετήσει στο αντίστοιχο «Βασικό Κείμενο Μελέτης» της Διδακτικής Ενότητας – δεν αφορούν στην πρόσθετη γνώση που σας προσφέρεται μέσα από τα «Παράλληλα Κείμενα Μελέτης».

Σας δίνεται χρόνος ολοκλήρωσης της αξιολόγησης μέχρι το τέλος του προγράμματος.

Προσοχή: Από τη στιγμή που ξεκινήσετε το τεστ έχετε στη διάθεσή σας, 4 ώρες (240 λεπτά) συνεχόμενα χωρίς δυνατότητα προσωρινής διακοπής του. Οι απαντήσεις σας δεν αποθηκεύονται μέχρι να κάνετε τελική υποβολή του τεστ. Μέσα στο προβλεπόμενο διάστημα των δύο εβδομάδων έχετε δικαίωμα να κάνετε το τεστ αξιολόγησης στη Διδακτική Ενότητα έως και 2 (δύο) φορές. Άρα, αν με τη συμπλήρωση του τεστ για πρώτη φορά, η επίδοσή σας είναι κάτω από τη βάση του 50%, μπορείτε να επαναλάβετε το τεστ άλλη μια φορά μέσα στη διάρκεια των 4 εβδομάδων μέχρι να κλείσει οριστικά το διαγώνισμα.

Σε περίπτωση που δεν υποβάλλετε ή δεν ολοκληρώσετε επιτυχώς κάποιο διαγώνισμα αξιολόγησης κατά τις προβλεπόμενες από το χρονοδιάγραμμα προθεσμίες, όλα τα τεστ –από την πρώτη Ενότητα έως και την προτελευταία– θα ενεργοποιούνται ξανά κατά την ημερομηνία έναρξης της τελευταίας Διδακτικής Ενότητας και θα κλείνουν την ημερομηνία λήξης του προγράμματος.
Ελάχιστα Προσόντα Υποψηφίων:
Aπόφοιτοι/-ες Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΕ).

Περίγραμμα Προγράμματος

Διδακτική ενότητα 1: Ο Πόλεμος στην Δυτική Στρατιωτική και Κοινωνικό Σκέψη
ΠεριγραφήΣκοπός της ενότητας είναι η εισαγωγή των σπουδαστών στην εξέλιξη της ιδέας του πολέμου μέσα από την ιστορία και τη σκέψη της Δύσης, από την αρχαιότητα έως τον 20ό αιώνα. Ξεκινώντας από την Αρχαία Ελλάδα, η ενότητα εξετάζει την αντίληψη των δυτικών κοινωνιών περί του πολέμου, και την εξέλιξη αυτής της ιδέας και την εφαρμογή της επί του πεδίου της μάχης ακολουθώντας την κλασσική χρονολόγηση του παρελθόντος μας σε εποχές. Με αυτόν τον τρόπο οι σπουδαστές θα αποκτήσουν μια σφαιρική άποψη περί του τρόπου με τον οποίον παρελθούσες γενιές συνέλαβαν τον πόλεμο και τις επιπτώσεις του, και ενσωμάτωσαν τις πολεμικές αρχές στις κοινωνίες τους.
Η ιστορία του πολέμου στον δυτικό πολιτισμό αντικατοπτρίζει όχι μόνο την εξέλιξη των στρατιωτικών τακτικών και τεχνολογιών αλλά και των μεταβαλλόμενων κοινωνικών στάσεων και φιλοσοφικών αντιλήψεων περί πολέμου και συγκρούσεων. Από τον αρχαίο κόσμο μέχρι τη σύγχρονη εποχή, ο πόλεμος έχει διαμορφωθεί από πολιτικές, πολιτισμικές και ηθικές προοπτικές που έχουν πλαισιώσει τις ιδέες για την σύλληψη του πολέμου, την νομιμοποίησή του και την διεξαγωγή του. Αυτή η ενότητα θα διερευνήσει την εξελισσόμενη αντίληψη του πολέμου στη Δύση, που εκτείνεται από την αρχαία Ελλάδα μέχρι την σύγχρονη εποχή, εξετάζοντας την αλληλεπίδραση μεταξύ στρατιωτικής πρακτικής και πνευματικών, πολιτικών και ηθικών πλαισίων που έχουν επηρεάσει τη δυτική κατανόηση του πολέμου.
Έναρξη03/02/2025
Λήξη16/02/2025
Ώρες20.00
Ακαδημαϊκή ΕυθύνηΜΑΝΟΥΣΟΣ ΜΑΡΑΓΚΟΥΔΑΚΗΣ
Συνεδρίες1 Ο Πόλεμος από την Αρχαία Ελλάδα έως την Αναγέννηση
2 Ο Πόλεμος από την Πρώιμη Νεωτερικότητα μέχρι το τέλος του Ψυχρού Πολέμου

Διδακτική ενότητα 2: Οι Μεταψυχροπολεμικές Δυναμικές
ΠεριγραφήΜετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης το 1991 και το τέλος του Ψυχρού Πολέμου, η διεθνής πολιτική σκηνή πέρασε σε μια νέα φάση, χαρακτηριζόμενη από την αναδιαμόρφωση της ισχύος και τη σταδιακή ανάδυση ενός πολυπολικού (multi-polar) συστήματος. Οι αρχές της δεκαετίας του 1990 οριοθέτησαν το τέλος του διπολισμού, με τις Ηνωμένες Πολιτείες να εμφανίζονται ως η μοναδική υπερδύναμη, επιβάλλοντας μια νέα τάξη πραγμάτων, γνωστή ως "μονοπολική στιγμή". Ωστόσο, η κυριαρχία αυτή ήταν βραχύβια, και οι γεωπολιτικές, οικονομικές και στρατιωτικές αλλαγές που ακολούθησαν διαμόρφωσαν ένα πολυπολικό διεθνές σύστημα. Στην παρούσα Ενότητα θα εξεταστούν οι βασικές δυναμικές που συνέβαλαν στην ανάδειξη του πολυπολικού κόσμου, αναλύοντας τον ρόλο νέων και παλαιών δρώντων, τις οικονομικές αλλαγές, καθώς και τις τεχνολογικές εξελίξεις. Σκοπός της ενότητας λοιπόν είναι η ανάλυση (α) των τρόπων που ο Ψυχρός Πόλεμος συνεχίζει να επιδρά πάνω στις διεθνείς σχέσεις και στις πολεμικές συγκρούσεις σήμερα, (β) των βασικών γεωπολιτικών αλλαγών μετά το τέλος του Ψυχρού Πολέμου, (γ) των νέων μορφών συγκρούσεων, όπως ο υβριδικός πόλεμος και ο κυβερνοπόλεμος, (δ) του ρόλου των μη κρατικών δρώντων, όπως τρομοκρατικές οργανώσεις και πολιτοφυλακές, μισθοφόροι και ΜΚΟ στις σύγχρονες συγκρούσεις, και (ε) της επίδρασης της τεχνολογίας στις στρατηγικές μάχης και την ασφάλεια.
Έναρξη17/02/2025
Λήξη02/03/2025
Ώρες20.00
Ακαδημαϊκή ΕυθύνηΜΑΝΟΥΣΟΣ ΜΑΡΑΓΚΟΥΔΑΚΗΣ
Συνεδρίες1 Κληρονομιές του Ψυχρού Πολέμου
2 Συγκρούσεις, Δρώντες, και Μέσα

Διδακτική ενότητα 3: Οι Νεοφανείς Τεχνικές: Κυβερνοπόλεμος και Υβριδικός Πόλεμος
ΠεριγραφήΣκοπός της Ενότητας είναι να εξοπλίσει τους σπουδαστές με τις γνώσεις και τις δεξιότητες που απαιτούνται για την κατανόηση και ανάλυση των φαινομένων του κυβερνοπολέμου και του υβριδικού πολέμου. Μέσα από μια ολοκληρωμένη προσέγγιση που περιλαμβάνει θεωρία, τεχνικές, και μελέτη πραγματικών περιπτώσεων, οι συμμετέχοντες θα αποκτήσουν βαθύτερη κατανόηση των κυβερνοαπειλών, των κυβερνοεπιθέσεων και της κυβερνοάμυνας. Παράλληλα, θα διερευνήσουν τον υβριδικό πόλεμο, την αμφισημία που προκαλεί, και την αποτελεσματικότητά του στην πράξη, εξετάζοντας ιστορικά παραδείγματα όπως ο υβριδικός πόλεμος της Ρωσίας εναντίον της Ουκρανίας και οι αντίστοιχες διεμβολές της Κίνας στην Νότια Σινική Θάλασσα. Ειδική έμφαση δίνεται στη χρήση αυτών των στρατηγικών από την Τουρκία, με ανάλυση των μεθόδων που εφαρμόζει κατά της Ελλάδας με συνδυασμούς κυβερνοπολέμου και υβριδικών τακτικών. Το μάθημα επιδιώκει να ενισχύσει την κριτική σκέψη και την ικανότητα αξιολόγησης των γεωπολιτικών και στρατηγικών διαστάσεων αυτών των σύγχρονων μορφών σύγκρουσης.
Έναρξη03/03/2025
Λήξη16/03/2025
Ώρες20.00
Ακαδημαϊκή ΕυθύνηΜΑΝΟΥΣΟΣ ΜΑΡΑΓΚΟΥΔΑΚΗΣ
Συνεδρίες1 Κυβερνοπόλεμος
2 Υβριδικός Πόλεμος

Διδακτική ενότητα 4: Η Τουρκική Στρατηγική Κουλτούρα και η Ιδέα του Ζωτικού Χώρου
ΠεριγραφήΣκοπός της Ενότητας είναι η εισαγωγή των σπουδαστών στην στρατηγική κουλτούρα και τις στρατιωτικές στρατηγικές της Τουρκίας, εξετάζοντας τη μετάβασή της από τις κεμαλικές-ρεπουμπλικανικές αρχές προς ένα νέο-οθωμανικό πλαίσιο αναθεωρητικής διεκδίκησης ζωτικού χώρου στο νέο πολύ-πολικό διεθνές περιβάλλον. Η Ενότητα διερευνά πώς το Κόμμα Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης εφαρμόζει τον αναθεωρητισμό στην πράξη, και πώς οι γεωπολιτικοί παράγοντες της Ανατολικής Μεσογείου επηρεάζουν την επιθετική στρατηγική της χώρας. Εξετάζονται οι βασικοί πυλώνες και οι στόχοι της νεο-οθωμανικής στρατηγικής της Τουρκίας, ενώ παράλληλα αναλύεται η προβολή ισχύος που η χώρα επιχειρεί πέρα από το συμβατικό γεωπολιτικό πλαίσιο. Τέλος, το κεφάλαιο μελετά τη χρήση των επιθετικών drones από την Τουρκία και τον πελάτη και σύμμαχο της, το Αζερμπαϊτζάν, με εστίαση στον ρόλο τους σε περιφερειακές και διακρατικές συγκρούσεις.
Έναρξη17/03/2025
Λήξη30/03/2025
Ώρες20.00
Ακαδημαϊκή ΕυθύνηΜΑΝΟΥΣΟΣ ΜΑΡΑΓΚΟΥΔΑΚΗΣ
Συνεδρίες1 Η Τουρκική Στρατηγική Κουλτούρα
2 Τα Drones ως Μέσον Συγκρότησης του Τουρκικού Ζωτικού Χώρου

Διδακτική ενότητα 5: Η Ισραηλινή Στρατηγική Κουλτούρα και ο Πόλεμος Ισραήλ-Χαμάς
ΠεριγραφήΣκοπός της Ενότητας είναι η εισαγωγή των σπουδαστών στην ιδέα των στρατηγικών αρχών, σκοπών και δράσεων του Ισραήλ. Στο πλαίσιο αυτό ο σπουδαστής θα εξοικειωθεί με τις βασικές παραμέτρους που διαμορφώνουν την στρατηγική κουλτούρα του Ισραήλ καθώς και θα διερευνήσει την επίδραση γεωπολιτικών και κοινωνικών παραγόντων που συμμετέχουν στην διαμόρφωση της πολιτικής ασφάλειας της χώρας. Επίσης, θα γνωρίσει το Δόγμα Πρόληψης της Εθνικής Ασφάλειας του Ισραήλ, την στρατηγική της χώρας ως αποτέλεσμα αλλαγών στην Ισραηλινή κοινωνία, και τις προληπτικές μεθόδους που χρησιμοποιεί για την αποτροπή απειλών, εξετάζοντας την διαχρονική εξέλιξη και τις επιπτώσεις της στις διεθνείς σχέσεις και την περιφερειακή ασφάλεια. Τέλος, αναλύουμε τον χαρακτήρα και τον αντίκτυπο της σύγκρουσης Ισραήλ-Χαμάς, εξετάζοντας τις στρατηγικές προσεγγίσεις των Ισραηλινών Αμυντικών Δυνάμεων (IDF), την σχέση τους με το δόγμα εθνικής ασφάλειας, και την ευθύνη τους για την καταστροφή της 7ης Οκτωβρίου. Η ενότητα εστιάζει στη στρατιωτική, πολιτική και κοινωνική διάσταση της κρίσης, αναδεικνύοντας σημαντικές προκλήσεις και στρατηγικά κενά.
Έναρξη31/03/2025
Λήξη13/04/2025
Ώρες20.00
Ακαδημαϊκή ΕυθύνηΜΑΝΟΥΣΟΣ ΜΑΡΑΓΚΟΥΔΑΚΗΣ
Συνεδρίες1 Η Στρατηγική Κουλτούρα, το Δόγμα Πρόληψης και η Υβριδική Άμυνα του Ισραήλ
2 Ο Πόλεμος του Ισραήλ εναντίον της Χαμάς

Διδακτική ενότητα 6: Η Στρατηγική Κουλτούρα της Ρωσίας και η Ρωσο-Ουκρανική Σύγκρουση
ΠεριγραφήΣκοπός της Ενότητας είναι η διερεύνηση της στρατηγικής κουλτούρας της Ρωσίας, δηλαδή του τρόπου με τον οποίο πολιτισμικοί, ιστορικοί και γεωγραφικοί παράγοντες επηρεάζουν τις στρατηγικές επιλογές της χώρας. Μέσα από την μελέτη της ρωσικής στρατηγικής κουλτούρας, εξετάζεται η διαμόρφωση των κρατικών πολιτικών ασφαλείας, η αντίληψη των απειλών, η στάση απέναντι στη χρήση στρατιωτικής βίας και η αντίληψη της διεθνούς τάξης από τις στρατιωτικές και πολιτικές ελίτ της χώρας. Ειδικότερα, δίνεται έμφαση στην σχέση της ρωσικής ταυτότητας με την ιδέα του εδαφικού επεκτατισμού, την δυσπιστία προς τη Δύση, τον φόβο των «χρωματιστών επαναστάσεων» και την επιδίωξη του καθεστώτος μεγάλης δύναμης. Το μάθημα εξετάζει τη στρατηγική κουλτούρα ως εργαλείο κατανόησης της συμπεριφοράς της Ρωσίας στις διεθνείς σχέσεις, ιδιαίτερα στο πλαίσιο της ρωσο-ουκρανικής σύγκρουσης, παρέχοντας μια συνολική εικόνα της στρατηγικής σκέψης και δράσης της χώρας σήμερα.
Αναφορικά με τον ρωσο-ουκρανικό πόλεμο συγκεκριμένα, θα εξετασθούν ξεχωριστά οι δύο περίοδοι του πολέμου: Η περίοδος του υβριδικού πολέμου (2014-2022) και η περίοδος του ανοικτού πολέμου (Φεβρουάριος 2022-σήμερα). Όσον αφορά την περίοδο του υβριδικού πολέμου, οι σπουδαστές θα εξοικειωθούν με την εφαρμογή του υβριδικού πολέμου από την Ρωσία και τις σχετικές στρατηγικές που υιοθέτησε η Ρωσία στις συγκρούσεις με την Ουκρανία. Η ανάλυση εκθέτει τη σύνδεση μεταξύ της θεωρίας του υβριδικού πολέμου και των πολιτικών, στρατιωτικών και τεχνολογικών προκλήσεων που προκύπτουν από την επιδίωξη μιας διαρκούς σύγκρουσης, καθώς και την χρήση της Ρωσικής εθνικής ισχύος σε πολλαπλά πεδία. Επιπλέον, παρουσιάζει τον τρόπο με τον οποίο ο υβριδικός πόλεμος βασίζεται σε παραδοσιακές στρατηγικές που ενισχύονται από τη σύγχρονη τεχνολογία και πώς η Ρωσία ενσωματώνει αυτές τις τακτικές στον πολυτομεακό πόλεμο με στόχο την επίτευξη γεωπολιτικών συμφερόντων.
Κατόπιν, θα περάσουμε στην δεύτερη περίοδο, και στην εις βάθος κατανόηση της στρατηγικής αντιπαράθεσης των δύο εμπολέμων κρατών, την ανάλυση των στόχων, των μέσων και των τρόπων που χρησιμοποιούν οι εμπόλεμοι, καθώς και τις επιπτώσεις αυτής της σύγκρουσης για τη διεθνή ασφάλεια και στρατηγική σκέψη. Οι σπουδαστές/-στριες θα εξετάσουν τις κύριες στρατηγικές, τις προκλήσεις και τα ρίσκα που αντιμετωπίζουν τόσο η Ρωσία όσο και η Ουκρανία. Παράλληλα, θα αναδειχθούν οι ευρύτερες τάσεις στους πολέμους εδαφικού ελέγχου, οι περιορισμοί των στρατιωτικών δυνάμεων και η σημασία της προσαρμογής στρατηγικών στις πραγματικότητες του πολέμου. Το μάθημα ενθαρρύνει την κριτική σκέψη και τη διαμόρφωση απόψεων για τη μελλοντική χάραξη πολιτικής σε παρόμοιες συγκρούσεις.
Έναρξη14/04/2025
Λήξη27/04/2025
Ώρες20.00
Ακαδημαϊκή ΕυθύνηΜΑΝΟΥΣΟΣ ΜΑΡΑΓΚΟΥΔΑΚΗΣ
Συνεδρίες1 Η Στρατηγική Κουλτούρα της Ρωσίας
2 Ο Ρωσο-Ουκρανικός Πόλεμος

Διδακτική ενότητα 7: Δύο θεωρητικές προσεγγίσεις διεξαγωγής του πολέμου και η εφαρμογή τους σε σύγχρονους πολέμους
ΠεριγραφήΣκοπός της ενότητας είναι η εισαγωγή των σπουδαστών/-στριών στις δύο βασικές θεωρητικές προοπτικές διεξαγωγής πολέμου: την καταστροφή του εχθρού και την αποδόμησή του. Αναλύει επιτυχημένα παραδείγματα χρήσης της προοπτικής αποδόμησης, όπως ο Πόλεμος των Φώκλαντ, του Βιετνάμ και του Αφγανιστάν. Αντίστοιχα, εξετάζει παραδείγματα όπου κυριάρχησε η καταστροφή, όπως στο Ναγκόρνο-Καραμπάχ, στο Ιράκ, και στη Γεωργία. Στη συνέχεια, παρουσιάζεται το μικτό σύστημα καταστροφής-αποδόμησης του Ισραήλ, όπως εφαρμόστηκε σε συγκρούσεις με τη Χαμάς και τη Χεζμπολάχ. Τέλος, το κεφάλαιο εστιάζει στον Ρωσο-Ουκρανικό Πόλεμο, περιγράφοντας τη μετάβασή του από πόλεμο αποδόμησης σε καταστροφής.
Έναρξη28/04/2025
Λήξη11/05/2025
Ώρες23.00
Ακαδημαϊκή ΕυθύνηΜΑΝΟΥΣΟΣ ΜΑΡΑΓΚΟΥΔΑΚΗΣ
Συνεδρίες1 Δύο θεωρητικές προσεγγίσεις διεξαγωγής του πολέμου και η εφαρμογή τους σε σύγχρονους πολέμους

Επικοινωνία:

ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ/H ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: Μανούσος Μαραγκουδάκης [m.marangudakis(at)soc.aegean.gr - Τηλ. 6987045081]


Εκπτώσεις - Όροι χρήσης:

Πολιτική Εκπτώσεων
Το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. διατηρεί το δικαίωμα να μεταβάλλει τα ποσοστά και τις κατηγορίες των εκπτώσεων και λοιπών προσφορών επί των αρχικών τιμών των διδάκτρων, καθόλη τη διάρκεια του τρέχοντος Κύκλου Σπουδών χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Οι όποιες αλλαγές δεν αφορούν τους/τις ήδη εγγεγραμμένους/νες.

Κείμενο εκπτώσεων από τον ΕΥ
Έκπτωση 1 (Πρόωρη εγγραφή): 30%
Έκπτωση 2 (Εφάπαξ πληρωμή): 30%
Έκπτωση 3 (Ανεργία): 30%
Έκπτωση 4 (Φοιτητές/τριες): 30%
Έκπτωση 5 (Φοιτητές/τριες ΠΑ): 30%
Έκπτωση 6 (Συμμετοχής σε προηγούμενο πρόγραμμα): …%
Έκπτωση 7 (Διδασκοντες/ουσες ΠΑ): …%
Έκπτωση 8 (Ευρωπαϊκή Κάρτα Νέων): …%
Έκπτωση 9 (Εν ενεργεία ένστολο & πολιτικό προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων και Σωμάτων Ασφάλειας Ελλάδας & Κύπρου): 50%
Έκπτωση 10 (Άλλη έκπτωση 2): …%
Έκπτωση 11 (Άλλη έκπτωση 3): …%
Έκπτωση 12 (Άλλη έκπτωση 4): …%
Έκπτωση 13 (Άλλη έκπτωση 5): …%

Εγγραφή
Η «Αίτηση Εγγραφής» επέχει θέση Υπεύθυνης Δήλωσης και συνεπώς τα συμπληρωθέντα στοιχεία θα πρέπει να είναι αληθή και ακριβή ώστε τα εκδοθέντα Πιστοποιητικά Επιμόρφωσης, Βεβαιώσεις και λοιπά έγγραφα να είναι έγκυρα. Για οποιαδήποτε αναντιστοιχία προκύψει, το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. δεν υποχρεούται να επανεκδώσει τα ανωτέρω έγγραφα ενώ διατηρεί το δικαίωμα να το ανακαλέσει.

Εγκυρότητα υποβληθέντων δικαιολογητικών
Προκειμένου να τεκμηριώνεται η ισχύς των επιλεγμένων στη φόρμα εγγραφής εκπτώσεων, ο/η επιμορφούμενος/η οφείλει να αποστέλλει στη γραμματεία του εκάστοτε επιμορφωτικού προγράμματος τα σχετικά δικαιολογητικά, πριν την έναρξη του επιλεχθέντος Προγράμματος. Βάσει του άρθρου 28 του Ν.4305/2014, το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. δύναται να διενεργεί αυτεπάγγελτο έλεγχο της γνησιότητας των δικαιολογητικών που έχει υποβάλει ο/η επιμορφούμενος/η. Σε περίπτωση μη έγκαιρης αποστολής ή μη επιβεβαίωσης της εγκυρότητας των υποβληθέντων δικαιολογητικών, το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. διατηρεί το δικαίωμα της ανάκλησης της χορηγηθείσας έκπτωσης και να απαιτήσει την όποια προκύπτουσα χρηματική διαφορά καθώς και να ακυρώσει τυχόν έκδοση οποιαδήποτε Βεβαίωσης ή/και Πιστοποιητικού Επιμόρφωσης.

Υποχρεώσεις επισκέπτη/χρήστη
Ο/Η χρήστης/τρια της ιστοσελίδας, των εκπαιδευτικών πλατφορμών αλλά και των πλατφορμών τηλεδιάσκεψης οφείλει αφενός μεν να συμμορφώνεται με τους κανόνες και τις διατάξεις του Ελληνικού, Ευρωπαϊκού και Διεθνούς Δικαίου και τη σχετική νομοθεσία που διέπει τις τηλεπικοινωνίες, αφετέρου δε να απέχει από κάθε παράνομη και καταχρηστική χρήση του περιεχομένου και των υπηρεσιών της ιστοσελίδας. Ρητά διευκρινίζεται ότι δεν επιτρέπεται να παραχωρεί τους προσωπικούς κωδικούς πρόσβασης σε οποιοδήποτε τρίτο πρόσωπο. Επίσης, κάθε επισκέπτης / χρήστης της ιστοσελίδας οφείλει να συμπεριφέρεται κόσμια, ευγενικά και διακριτικά κατά τη διάρκεια χρήσης των ανωτέρω, ενώ απαγορεύεται η υιοθέτηση πρακτικών αθέμιτου ανταγωνισμού ή άλλων που αντίκεται στους κοινώς αποδεκτούς κανόνες συμπεριφοράς των χρηστών του Internet (Netiquette). Οιαδήποτε ζημία προκληθεί στην ιστοσελίδα ή/και στις πλατφόρμες σύγχρονης/ασύγχρονής εκπαίδευσης ή στο Δίκτυο γενικότερα απορρέουσα από την κακή ή αθέμιτη χρήση των σχετικών υπηρεσιών από τον χρήστη / επισκέπτη είναι αποκλειστικά δική του ευθύνη, και το Πανεπιστήμιο Αιγαίου δύναται να τον διαγράψει από μέλος της επιμορφωτικής του κοινότητας χωρίς οποιαδήποτε οικονομική αποζημίωση και επιστροφή διδάκτρων. Επιπλέον, οιαδήποτε ηθική ζημία ή ζημία φήμης προκληθεί απορρέουσα από την μη χρήση κόσμιας και διακριτικής συμπεριφοράς κατά την επικοινωνία του με τις επιμέρους ομάδες διδασκόντων, τεχνικής και διοικητικής υποστήριξης, είναι αποκλειστικά ευθύνη του χρήστη, και το Πανεπιστήμιο Αιγαίου δύναται να τον διαγράψει από μέλος της επιμορφωτικής του κοινότητας χωρίς οποιαδήποτε οικονομική αποζημίωση και επιστροφή διδάκτρων. Για οποιαδήποτε επισήμανση, παρατήρηση ή/και πρόταση, οι επιμορφούμενοι/ες θα πρέπει να απευθύνονται αποκλειστικά στις γραμματείες των επιμέρους επιμόρφωτικών προγραμμάτων ή στη γραμματεία του Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ.

Συμμετοχή στα μαθήματα & Έκδοση Πιστοποιητικών
• Δεν υφίσταται κανένας περιορισμός φύλου, φυλής, εθνικότητας, θρησκεύματος ή άλλη διάκριση στη συμμετοχή στα επιμορφωτικά προγράμματα του Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ.
• Η αποδοχή και η συμμετοχή των επιμορφούμενων προϋποθέτει την πλήρη εκ μέρους τους κατανόηση του και του εκάστοτε Οδηγού Προγράμματος
• Το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ., διατηρεί το δικαίωμα να αναπροσαρμόζει το χρονοδιάγραμμα των μαθημάτων, τους/τις διδάσκοντες/ουσες καθώς και να αναβάλλει ή να ακυρώνει τη διάθεση Προγραμμάτων ενημερώνοντας τους/τις εγγεγραμμένους/ες
• Για την καλύτερη εξυπηρέτηση τους, οι επιμορφούμενοι/ες θα πρέπει κατά την επικοινωνία τους με το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. να αναφέρουν το ονοματεπώνυμο τους, τον ακριβή τίτλο του προγράμματος που συμμετέχουν, τον/την Ακαδημαϊκά Υπεύθυνο/η και την ημερομηνία έναρξης του προγράμματος.
• Εφόσον υφίστανται οικονομικής φύσης εκκρεμότητες, το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. διατηρεί το δικαίωμα να αναστέλλει προσωρινά ή/και να απενεργοποιεί την πρόσβαση των επιμορφούμενων στις ηλεκτρονικές πλατφόρμες σύγχρονης και ασύγχρονης μάθησης
• Η απονομή του Πιστοποιητικού Επιμόρφωσης προϋποθέτει τη συμμετοχή των επιμορφούμενων στις ανατεθείσες δραστηριότητες αξιολόγησης και βάσει των κριτηρίων αξιολόγησης που θέτει το εκάστοτε επιμορφωτικό πρόγραμμα
• Εφόσον υφίστανται οικονομικής φύσης εκκρεμότητες, δεν απονέμεται Πιστοποιητικό Επιμόρφωσης για καμία από τις επιμέρους Διδακτικές Ενότητες ενός Προγράμματος, αλλά ούτε για το σύνολο του Προγράμματος.
• Προϋπόθεση χορήγησης βεβαιώσεων πριν την ολοκλήρωση ενός επιμορφωτικού προγράμματος, είναι η εξόφληση τουλάχιστον μέρους των διδάκτρων αντιστοίχου των Διδακτικών Ενοτήτων που βεβαιώνεται ότι παρακολούθησε ο/η επιμορφούμενος/η.

Τεχνικές Προϋποθέσεις
Για τη συμμετοχή στην online επιμόρφωση απαιτούνται τουλάχιστον ένας σύγχρονος υπολογιστής και πρόσβαση στο διαδίκτυο.
Συγκεκριμένα, για τη βέλτιστη και απρόσκοπτη πρόσβαση και εργασία στο Σύστημα Ασύγχρονης και κυρίως της Σύγχρονης ηλεκτρονικής μάθησης, οι ενδιαφερόμενοι/ες προτείνεται να διαθέτουν τα εξής:
1. Σύγχρονο ηλεκτρονικό υπολογιστή που να διαθέτει multimedia δυνατότητες (μικρόφωνο, ηχεία ή ακουστικά, κάμερα).
2. Σύνδεση ADSL για πρόσβαση στο Διαδίκτυο, με ελάχιστη απαιτούμενη ταχύτητα σύνδεσης στο Διαδίκτυο 4 Mbps.
Είναι δυνατό ωστόσο να απαιτούνται από τα επιμέρους επιμορφωτικά προγράμματα και επιπρόσθετες τεχνικές προϋποθέσεις, εφόσον αυτό κρίνεται σκόπιμο για την ομαλή διεξαγωγή τους.

Πνευματική Ιδιοκτησία
Κάθε υλικό, εμπορικό σήμα ή λοιπή πνευματική ιδιοκτησία της παρούσας ιστοσελίδας αποτελεί περιουσιακό στοιχείο του Πανεπιστημίου Αιγαίου και υπάγεται στη σχετική νομοθεσία περί προστασίας της πνευματικής ιδιοκτησίας, με εξαίρεση τα ρητώς αναγνωρισμένα δικαιώματα τρίτων. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, η μετατροπή / αντιγραφή / ενοικίαση / δανεισμός / μετάδοση και εκπομπή του χωρίς σχετική άδεια. Κατ’ εξαίρεση, επιτρέπεται η μεμονωμένη αποθήκευση και αντιγραφή τμημάτων του περιεχομένου σε απλό προσωπικό υπολογιστή για αυστηρά προσωπική χρήση, χωρίς πρόθεση εμπορικής ή άλλης εκμετάλλευσης και πάντα υπό την προϋπόθεση της αναγραφής της πηγής προέλευσής του, χωρίς αυτό να σημαίνει κατά οποιονδήποτε τρόπο παραχώρηση δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας.

Μοριοδότηση Προγραμμάτων
Το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. δύναται στο πλαίσιο της προώθησης ενός προγράμματος, να ενημερώνει -συμβουλευτικά και μόνο- το ενδιαφερόμενο κοινό σχετικά με τη δυνατότητα αξιοποίησης ενός πιστοποιητικού επιμόρφωσης από πλευράς ενδεχόμενης μοριοδότησής του, βάσει του θεσμικού πλαισίου που ισχύει κατά την περίοδο της έναρξης του προγράμματος. Ωστόσο, η μοριοδότηση της επιμόρφωσης ως προσόν, εξαρτάται από τα εκάστοτε κριτήρια των προκηρύξεων/προσκλήσεων όπως αυτά καθορίζονται από τους φορείς που τις εκδίδουν κατά τη χρονική στιγμή της έκδοσης τους και οι ενδιαφερόμενοι/ες οφείλουν να επικοινωνούν με τους εν λόγω φορείς για διευκρινίσεις και φέρουν την αποκλειστική ευθύνη για τη διερεύνηση ζητημάτων μοριοδότησης.

Ακύρωση Προγραμμάτων-Επιστροφές Διδάκτρων
Τα επιμορφωτικά προγράμματα θα υλοποιούνται μόνο εφόσον έχει διασφαλιστεί ο απαιτούμενος αριθμός επιμορφούμενων.
Επιστροφή διδάκτρων είναι εφικτή μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις και μόνο εφόσον ο/η αιτούμενος/η ενημερώσει γραπτά τη γραμματεία πριν την έναρξη του Προγράμματος ότι δεν επιθυμεί να παρακολουθήσει εκθέτοντας αναλυτικά τους λόγους διακοπής της επιμόρφωσης. Το έγγραφο αίτημα εξετάζεται από τον/την Επιστημονικά Υπεύθυνο/η του κάθε επιμορφωτικού προγράμματος και αποφαίνεται σχετικά. Στις περιπτώσεις αυτές και προκειμένου να μην επιβαρυνθεί με ενδεχόμενα τραπεζικά έξοδα ή έξοδα διαχείρισης του Ειδικού Λογαριασμού Κονδυλίων Έρευνας, δύναται να αιτηθεί πίστωση των διδάκτρων του για φοίτηση σε άλλο Πρόγραμμα της ίδιας επιμορφωτικής δράσης, δηλαδή σε Πρόγραμμα με τον/την ίδιο/α Επιστημονικά Υπεύθυνο/η. Το πιστωμένο ποσό σε περίπτωση που δεν εξαντληθεί, δεν επιστρέφεται, αλλά παραμένει στη διάθεση του/της συμμετέχοντα/ουσας για μελλοντική χρήση.
Σε περιπτώσεις απόφασης επιστροφής διδάκτρων, εάν η υπαιτιότητα της επιστροφής βαρύνει το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ., η οφειλόμενη χρηματική διαφορά επιστρέφεται χωρίς καμία επιπλέον επιβάρυνση.
Σε περιπτώσεις μη υπαιτιότητας του Πανεπιστημίου Αιγαίου η όποια οφειλόμενη χρηματική διαφορά βαρύνει τον/την αιτούντα/ούσα, που επιβαρύνεται με τα όποια τραπεζικά έξοδα και επιπρόσθετα 10% με έξοδα διαχείρισης του Ειδικού Λογαριασμού Κονδυλίων Έρευνας.

Αξιολόγηση Προγράμματος
Συμμετοχή στην Αξιολόγηση Προγράμματος: Η συμπλήρωση του ανώνυμου Ερωτηματολογίου Αξιολόγησης Επιμορφωτικού Προγράμματος από τους εκπαιδευόμενους, στοχεύει στην διασφάλιση της ποιότητας των παρεχόμενων εκπαιδευτικών υπηρεσιών, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 115 του ν. 4957/2022 και τον Κανονισμό Λειτουργίας του Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Το ερωτηματολόγιο αναρτάται στην πλατφόρμα ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης κατά τον τελευταίο μήνα υλοποίησης του προγράμματος, μαζί με την ενεργοποίηση της τελευταίας δραστηριότητας αξιολόγησης του προγράμματος. Η συμπλήρωση του ερωτηματολογίου είναι προαιρετική και εντάσσεται στις ακαδημαϊκές δραστηριότητες των εκπαιδευομένων.

Παράταση στις ακαδημαϊκές υποχρεώσεις
Τυχόν παράταση στις ακαδημαϊκές υποχρεώσεις των εκπαιδευομένων καθώς και η διαδικασία έκδοσης των πιστοποιητικών επιμόρφωσης για τους/τις εκπαιδευόμενους/ες που παρακολούθησαν επιτυχώς το πρόγραμμα, δεν μπορεί να υπερβαίνει τους έξι (6) μήνες από την, βάσει της απόφασης έγκρισης, ημερομηνία ολοκλήρωσης του προγράμματος. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, κατόπιν τεκμηριωμένου αιτήματος εκπαιδευόμενου/ης και αιτιολογημένης απόφασης του Συμβουλίου του Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. μπορεί η προβλεπόμενη στο προηγούμενο εδάφιο παράταση να χορηγηθεί για χρονικό διάστημα έως ένα (1) έτος από την, βάσει της απόφασης έγκρισης, ημερομηνία ολοκλήρωσης του προγράμματος.