Περιγραφή Προγράμματος
Αντικείμενο & Σκοπός Προγράμματος:
Στο επιμορφωτικό πρόγραμμα της σεξουαλικής αγωγής στην εκπαιδευτική διαδικασία αρχικά εξετάζονται μέσα από ιστορική αναδρομή οι χρονικοί σταθμοί που εισήχθησαν μαθήματα με αναφορές στη σωματική διάπλαση του ατόμου, καθώς και οι κοινωνικές αλλαγές που έχουν επέλθει μέσα στους τελευταίους δύο αιώνες. Αναφέρονται οι θέσεις της UNESCO για την σπουδαιότητα του μαθήματος της σεξουαλικής αγωγής και οι προσπάθειες της UNESCO σε όλο τον κόσμο για την ύπαρξη ισότητας των 2 φύλων.
Περιγράφεται ο ρόλος που καλείται να διαδραματίσει ο εκπαιδευτικός και το είδος της επιμόρφωσης που πρέπει να παρακολουθήσει για να καταστεί ικανός να διδάξει το μάθημα της σεξουαλικής αγωγής. Πλαισιώνοντας όλες αυτές τις αλλαγές εμφανίζεται ότι έφτασε η εποχή για να εμπλουτιστεί το εκπαιδευτικό σύστημα με νέες θεματικές (όπως η σεξουαλική αγωγή) που θα βοηθήσουν τα παιδιά και τους εφήβους στη μετάβασή τους στην ενήλικη ζωή.Το επιμορφωτικό πρόγραμμα διερευνά τη σημασία της ταυτότητας του φύλου βιολογικά, κοινωνικά και ψυχολογικά. Ειδικότερα αναφέρεται σε θεωρίες σχετικές με το βιολογικό και κοινωνικό φύλο καθώς και στις σχετικές θεωρίες περί αρρενωπότητας και θηλυκότητας. Επεκτείνεται στις κοινωνικές κατασκευές του φύλου και της σεξουαλικότητας στο πέρασμα του χρόνου. Περιέχονται ποικίλες ιδεολογικές αντιλήψεις που συνδέονται με τα φεμινιστικά και ΛΟΑΤ κινήματα, ενώ το όλο ζήτημα εξετάζεται στα πλαίσια των ανθρώπινων δικαιωμάτων. Αναλύεται το ζήτημα του ρατσισμού απέναντι στις έμφυλες ταυτότητες.
Γίνεται ανάλυση των προγραμμάτων σπουδών της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης στη Γερμανία, Φιλανδία, Ολλανδία, Αγγλία και Ιταλία. Εξετάζονται οι κυριότερες θέσεις των Μεγάλων και Ζωντανών Θρησκειών για τις έμφυλες ταυτότητες και τη σεξουαλικότητα. Αποτυπώνονται οι θεολογικές αντιλήψεις και οι ηθικές διαστάσεις για τις έμφυλες ταυτότητες. Περιγράφεται πως κατανοεί η κάθε θρησκευτική παράδοση τον έρωτα και τη σεξουαλικότητα και τις κυρίαρχες αντιλήψεις του θρησκευτικού κόσμου για την οικογένεια και τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση των παιδιών. Τέλος θα εξετάσουμε το πλαίσιο στο οποίο μπορεί η σεξουαλική αγωγή να συνδεθεί με τη Θρησκευτική Εκπαίδευση. Γίνεται επεξεργασία γνωστών λαϊκών παραμυθιών, ως προς τα στοιχεία γύρω από τη σεξουαλικότητα που εμπεριέχονται σε αυτά. Οι επιμορφούμενοι/ες εισάγονται σε εργαλεία διδασκαλίας του λαϊκού παραμυθιού με σκοπό την προσέγγιση της σεξουαλικότητας, την εξοικείωση με τη διαφορετικότητα του ανθρώπινου σώματος, τον σεβασμό σε αυτό. Αναδύονται δημιουργίες καλλιτεχνών που διαπραγματεύτηκαν την εικόνα του σώματος είτε μέσα από τη σύγκρουση με τις εκάστοτε κοινωνικοπολιτισμές αντιλήψεις για το «ιδεατό σώμα» είτε προβάλλοντας, μέσα από το έργο τους, τις ανησυχίες, τους προβληματισμούς και τις προσωπικές συγκρούσεις σε σχέση με την εικόνα του δικού τους σώματος. Οι αναφορές αυτές δύναται να λειτουργήσουν ως παραδείγματα έκφρασης της διαφορετικότητας και αφετηρία για συζήτηση με τα παιδιά και τους εφήβους.
Παρουσιάζονται οι δύο κυρίαρχες και αντιθετικές σεξουαλικές ιδεολογίες με τις οποίες προσεγγίζεται η σεξουαλική αγωγή. Υιοθετώντας την «ανεκτική αντίληψη» που θέλει τον εκπαιδευτικό και τους μαθητές να μιλούν για το σώμα, και με άξονα τον αναθεωρημένο οδηγό της UNESCO, προτείνονται δραστηριότητες που διαπραγματεύονται την έννοια-κλειδί «Εικόνα του Σώματος» στη σχολική τάξη. Όπως υποστηρίζεται, η διαμόρφωση θετικής ή αρνητικής (αυτό)εικόνας για το σώμα έχει άμεσες και έμμεσες επιπτώσεις στη συμπεριφορά, τις σχέσεις και την υγεία των μαθητών. Περιλαμβάνονται τα δικαιώματα των παιδιών και ορίζονται οι βασικές περιπτώσεις κακοποίησης των παιδιών (ψυχολογική, λεκτική, σωματική, σεξουαλική). Αναφέρεται το νομικό πλαίσιο προστασίας των παιδιών από την ακατάλληλη μεταχείριση με βασική επιδίωξη παράνομων και άδικων σκοπών. Έμφαση δίδεται στη διερεύνηση περιπτώσεων κακοποίησης παιδιών εντός του οικογενειακού και του ευρύτερου φιλικού περιβάλλοντος. Γίνεται αποτίμηση του ρόλου του/της εκπαιδευτικού στην αναγνώριση, πρόληψη και αντιμετώπιση περιστατικών ακατάλληλης μεταχείρισης των παιδιών.
Η επιμόρφωση απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς της Α/θμιας εκπαίδευσης δημοτικών σχολείων ή νηπιαγωγείων, σε κοινωνικούς λειτουργούς, ψυχολόγους και σε εκπαιδευτικούς Β/θμιας (κυρίως Γυμνάσιο) εκπαίδευσης που μπορούν να την παρακολουθήσουν, να ωφεληθούν και να αξιοποιήσουν κατάλληλα τις νέες γνώσεις, καθώς θα υπάρξει στο μέλλον εισαγωγή προγραμμάτων ή και μαθημάτων σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης στα σχολεία. Στόχος στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για την εκπαίδευση στο μάθημα της σεξουαλικής αγωγής με μια διαφορετική προσέγγιση συνδέοντας το θεωρητικό με το πρακτικό πλαίσιο είναι να δοθεί η δυνατότητα στον εκπαιδευτικό
α)να στοχαστεί πάνω στη μαθησιακή διαδικασία σχεδιάζοντας ο ίδιος σενάρια διδασκαλίας με τη βοήθεια των Νέων Μέσων που δημιουργούν περιβάλλοντα χρηστικά, διευκολυντικά, για τους μαθητές,
β)να ενημερωθεί για τη θρησκευτική διάσταση του θέματος,
γ)να κατανοήσει τους λόγους που είναι σημαντική η διδασκαλία του μαθήματος,
δ) να ανακαλύψει μέσα από το λαϊκό παραμύθι και την
τέχνη εναλλακτικούς τρόπους και μέσα διδασκαλίας του μαθήματος και
ε) να ενημερωθεί για τις περιπτώσεις κακοποίησης παιδιών
για να μπορεί να αντιμετωπίζει ορθά τέτοια περιστατικά.
Το προσφερόμενο πρόγραμμα αναφέρεται σε ζητήματα κοινωνικών αλλαγών, σε θέσεις της θρησκείας και σε ζητήματα σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης των μαθητών. Οι γνώσεις αυτές που διδάσκονται σε κάθε επιμορφούμενο αυτού του προγράμματος, διαφοροποιούνται σε σχέση με παρεχόμενες γνώσεις άλλων προγραμμάτων είτε στο Δημόσιο είτε στον Ιδιωτικό Τομέα για τη Σεξουαλική Αγωγή, καθώς αναλύονται σε βάθος θέσεις θρησκειών, κοινωνικής συνοχής και ορθής διδασκαλίας στους μαθητές. Πρόκειται για διαστάσεις του θέματος που δεν προσφέρονται σε υφιστάμενα προγράμματα. Η υλοποίηση του προγράμματος θα γίνει από απόσταση (e-learning).
Μαθησιακοί Στόχοι Προγράμματος:
Με την ολοκλήρωση του προγράμματος, ο/ηεπιμορφούμενος/η θα είναι σε θέση :
1. Όσον αφορά στο γνωστικό πεδίο θα είναι σε θέση:
● Να μάθει για την πολυπλοκότητα του ρόλου του εκπαιδευτικού
● Να αναγνωρίσει τη σημασία της επιμόρφωσης
● Να γνωρίζει τις προσπάθειες της UNESCO για την ολοκληρωμένη εκπαίδευση σεξουαλικής αγωγής
● Να γνωρίζει τις ενέργειες της UNESCO για την ισότητα των φύλων
● Να ανακαλύψει το ιδεολογικό υπόβαθρο και τη δράση των φεμινιστικών και ΛΟΑΤ κινημάτων,
● Να γνωρίζει τις κοινωνικές αλλαγές στο θεσμό της οικογένειας
● Να εξοικειωθεί με προσεγγίσεις της Σεξουαλικής Αγωγής
● Να αναγνωρίζει τη συμβολή των Μέσων και της μιντιακής εργασίας στην εκπαίδευση
● Να αναγνωρίζει το σύγχρονο σχολείο ως μέσο υποδοχής του διαφορετικού
● Να γνωρίζει το πρόγραμμα σπουδών για τη σεξουαλική αγωγή άλλων χωρών
● Να γνωρίζει το νομικό πλαίσιο που καλύπτει την προστασία των παιδιών στην Ελλάδα και την Ευρώπη
● Να αναγνωρίζει παραδείγματα κακοποίησης των παιδιών εντός του οικογενειακού και φιλικού περιβάλλοντος
● Να ανακαλύψει τη συμβολή των εκπαιδευτικών στην αναγνώριση της κακοποίησης των παιδιών και τις πρωτοβουλίες που μπορούν
να λάβουν για την προστασία των παιδιών
● Να γνωρίζει τις ποικίλες θεωρίες σχετικά με τις έμφυλες ταυτότητες
● Να γνωρίζει λαϊκά παραμύθια με αναφορές στο ανθρώπινο σώμα και στη σεξουαλικότητα
● Να γνωρίζει καλλιτεχνικές δημιουργίες που διαπραγματεύονται την εικόνα του σώματος
● Να γνωρίζει ποια στοιχεία ορίζουν τις θέσεις των θρησκειών για τις έμφυλες ταυτότητες
● Να κατανοήσει τις κυριότερες θρησκευτικές αντιλήψεις για τον έρωτα και τη σεξουαλικότητα
● Να ανακαλύψει τη σημασία της οικογένειας και της σεξουαλικής αγωγής στον θρησκευτικό κόσμο,
● Να περιγράφει το βασικό πλαίσιο των δικαιωμάτων του παιδιού με έμφαση στην προστασία από την κακοποίηση,
● Να γνωρίζει το νομικό πλαίσιο που καλύπτει την προστασία των παιδιών στην Ελλάδα και την Ευρώπη,
● Να αναγνωρίζει παραδείγματα κακοποίησης των παιδιών εντός του οικογενειακού και φιλικού περιβάλλοντος,
● Να ανακαλύψει τη συμβολή των εκπαιδευτικών στην αναγνώριση της κακοποίησης των παιδιών και τις πρωτοβουλίες που μπορούν
να λάβουν για την προστασία των παιδιών.
2. Όσον αφορά στις δεξιότητες θα είναι ικανός:
● Να περιγράφει το βασικό πλαίσιο των δικαιωμάτων του παιδιού με έμφαση στην προστασία από την κακοποίηση
● Να κατανοεί τη σπουδαιότητα του κοινωνικού χώρου στις ποικίλες εκφράσεις των έμφυλων ταυτοτήτων
● Να εξοικειωθεί με θέματα που αναφέρονται στη σεξουαλική αγωγή και τη θρησκευτική εκπαίδευση
● Να εξοικειωθεί και να χρησιμοποιεί εργαλεία που προσφέρονται για την αξιοποίηση των λαϊκών παραμυθιών στο πλαίσιο της
σεξουαλικής αγωγής των μαθητών/τριών
● Να διακρίνει τον ρατσισμό που αναφέρεται στις έμφυλες ταυτότητες
● Να επιλύει προβληματικές και δύσκολες ή απρόβλεπτες καταστάσεις κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας σε μαθητές
● Να χρησιμοποιεί τα Μέσα και τη μιντιακή εργασία
● Να σχεδιάζει ο ίδιος σενάρια διδασκαλίας με τη βοήθεια των Νέων Μέσων
● Να διδάσκει με αποτελεσματικό τρόπο
3. Όσον αφορά στην ανάπτυξη θετικών στάσεων θα είναι σε θέση :
● Να υιοθετήσει μια σύγχρονη Κουλτούρα
● Να αναπτύξει θετική στάση αναφορικά με τη διεξαγωγή διαλόγου με επίκεντρο την εικόνα του σώματος
● Να εξοικειωθεί και να χρησιμοποιήσει εργαλεία που προσφέρει η τέχνη στο πλαίσιο της σεξουαλικής αγωγής των μαθητών/τριών
● Να μετασχηματίσει τις πρότερες γνώσεις του και αντιλήψεις του εξαλείφοντας στερεότυπα και φόβους για τη σεξουαλικότητα
● Να σέβεται τη θρησκευτική ετερότητα
● Να συνειδητοποιεί την προσωπική του αντιμετώπιση του φαινομένου και τους φόβους και τις επιφυλάξεις που συνδέονται με αυτό.
Μεθοδολογία Υλοποίησης:
[Online εξ αποστάσεως]
Α) Η διδασκαλία των διδακτικών ενοτήτων του προγράμματος, βασίζεται στην ασύγχρονη μελέτη του εκπαιδευτικού υλικού, το οποίο
αναρτάται στην πλατφόρμα ανά εβδομάδα, διατίθεται σε ψηφιακή μορφή. Το προσφερόμενο πρόγραμμα περιέχει 32 θεματικές
διαστάσεις που συνδέονται θεματικά μεταξύ τους, α) ξεκινώντας από την θεωρητική προσέγγιση του θέματος, β) παρουσιάζοντας
σύντομα βασικές έννοιες και πληροφορίες που σχετίζονται με το θέμα γ) εστιάζοντας στο διδακτικό σχεδιασμό και σε παραδείγματα
και πρακτικές για την ενίσχυση της διδασκαλίας στη σεξουαλική αγωγή.
Για 32 εβδομαδιαίες συνεδρίες έχει εκπονηθεί το ακόλουθο επιμορφωτικό υλικό: 1. Περίγραμμα θεματικής ενότητας, 2. Βασικό
κείμενο μελέτης, 3. Ηλεκτρονική παρουσίαση, 4. Δραστηριότητες, 5. Περαιτέρω οδηγός μελέτης. Για τις εβδομαδιαίες συνεδρίες θα
υλοποιούνται δραστηριότητες της κάθε διδακτικής ενότητας.
Β) Το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί από απόσταση μέσω Ηλεκτρονικής Μάθησης (e-Learning) 420 ώρες.
Μεθοδολογία αξιολόγησης:
Η διδασκαλία του εκπαιδευτικού προγράμματος εξ αποστάσεως προσφέρει στον εκπαιδευόμενο «αυτονομία», δηλαδή δεν υπάρχει
υποχρέωση της φυσικής του παρουσίας σε συγκεκριμένο χώρο και χρόνο.
Εκτιμώμενος φόρτος εργασίας που απαιτείται για το μάθημα (σε ώρες)
Ο συνολικός φόρτος εργασίας για τη θεματική ενότητα μάθημα στο σύνολό της (39 εβδομάδες και 1 μέρα) ανέρχεται στις 420 ώρες,
οι οποίες κατανέμονται κατά περίπτωση σε κάθε μια εβδομαδιαία συνεδρία και συμπεριλαμβάνει και τις ώρες ενασχόλησης με
μελέτη, μαθησιακές δραστηριότητες, εκπόνηση εργασιών, εξετάσεων, κ.ά. Το πρόγραμμα έχει 420 συνολικές ώρες φόρτου εργασίας που αντιστοιχούν σε 16,8 ECTS.
Το εκπαιδευτικό υλικό του προγράμματος διατίθεται ανά διδακτική ενότητα. Σε κάθε θεματική ενότητα αναρτώνται οι απαραίτητες
ανακοινώσεις. Η κλίμακα βαθμολογίας κυμαίνεται από 0 έως 100%.
Το σύνολο των εργασιών αξιολογούνται ως εξής:
Η συνολική βαθμολογία των εργασιών/ερωτηματολογίων πρέπει να είναι ίση ή να ξεπερνά το 50%.
Σε κάθε διδακτική ενότητα ο εκπαιδευόμενος θα πρέπει να υποβάλλει ηλεκτρονικά τις εργασίες, τηρώντας το χρονοδιάγραμμα που
έχει δοθεί από τον εκπαιδευτή του. Η βαθμολογία της ενότητας ανακοινώνεται στον εκπαιδευόμενο στο τέλος κάθε ενότητας του
προγράμματος και η τελική βαθμολογία στο τέλος του προγράμματος.
Η χορήγηση του Πιστοποιητικού Επιμόρφωσης πραγματοποιείται, όταν ο εκπαιδευόμενος λάβει συνολικό βαθμό μεγαλύτερο ή ίσο του
50%. Σε περίπτωση που η συνολική βαθμολογία δεν είναι ίση ή δεν ξεπερνά το 50%, ο εκπαιδευόμενος έχει τη δυνατότητα
επανεξέτασης εκπονώντας μια ακόμα εργασία μετά την ολοκλήρωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας του προγράμματος που θα
βαθμολογηθεί με το 100%.
Η βαθμολογία που θα συγκεντρώσει κατά τη διαδικασία επανεξέτασής του είναι και η οριστική για το πρόγραμμα που
παρακολούθησε, με την προϋπόθεση ότι ξεπερνά εκείνη που συγκέντρωσε κατά την κανονική διάρκεια της εκπαιδευτικής
διαδικασίας. Σε διαφορετική περίπτωση διατηρείται η αρχική βαθμολογία και λαμβάνει μόνο Βεβαίωση Παρακολούθησης της
Επιμόρφωσης και όχι το Πιστοποιητικό.
Σε κάθε διδακτική ενότητα ο εκπαιδευόμενος θα πρέπει να υποβάλλει ηλεκτρονικά τις εργασίες, τηρώντας το χρονοδιάγραμμα που έχει δοθεί από τον εκπαιδευτή του. Η βαθμολογία της ενότητας ανακοινώνεται στον εκπαιδευόμενο στο τέλος κάθε ενότητας του προγράμματος και η τελική βαθμολογία στο τέλος του προγράμματος.
Η χορήγηση του Πιστοποιητικού Επιμόρφωσης πραγματοποιείται, όταν ο εκπαιδευόμενος λάβει συνολικό βαθμό μεγαλύτερο ή ίσο του 50%. Σε περίπτωση που η συνολική βαθμολογία δεν είναι ίση ή δεν ξεπερνά το 50%, ο εκπαιδευόμενος έχει τη δυνατότητα επανεξέτασης εκπονώντας μια ακόμα εργασία μετά την ολοκλήρωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας του προγράμματος που θα βαθμολογηθεί με το 100%.
Η βαθμολογία που θα συγκεντρώσει κατά τη διαδικασία επανεξέτασής του είναι και η οριστική για το πρόγραμμα που παρακολούθησε, με την προϋπόθεση ότι ξεπερνά εκείνη που συγκέντρωσε κατά την κανονική διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Σε διαφορετική περίπτωση διατηρείται η αρχική βαθμολογία και λαμβάνει μόνο Βεβαίωση Παρακολούθησης της Επιμόρφωσης και όχι το Πιστοποιητικό.
Ελάχιστα Προσόντα Υποψηφίων:
Απολυτήριο Λυκείου
Περιγραφή Προγράμματος
Αντικείμενο & Σκοπός Προγράμματος:
Στο επιμορφωτικό πρόγραμμα της σεξουαλικής αγωγής στην εκπαιδευτική διαδικασία αρχικά εξετάζονται μέσα από ιστορική αναδρομή οι χρονικοί σταθμοί που εισήχθησαν μαθήματα με αναφορές στη σωματική διάπλαση του ατόμου, καθώς και οι κοινωνικές αλλαγές που έχουν επέλθει μέσα στους τελευταίους δύο αιώνες. Αναφέρονται οι θέσεις της UNESCO για την σπουδαιότητα του μαθήματος της σεξουαλικής αγωγής και οι προσπάθειες της UNESCO σε όλο τον κόσμο για την ύπαρξη ισότητας των 2 φύλων.
Περιγράφεται ο ρόλος που καλείται να διαδραματίσει ο εκπαιδευτικός και το είδος της επιμόρφωσης που πρέπει να παρακολουθήσει για να καταστεί ικανός να διδάξει το μάθημα της σεξουαλικής αγωγής. Πλαισιώνοντας όλες αυτές τις αλλαγές εμφανίζεται ότι έφτασε η εποχή για να εμπλουτιστεί το εκπαιδευτικό σύστημα με νέες θεματικές (όπως η σεξουαλική αγωγή) που θα βοηθήσουν τα παιδιά και τους εφήβους στη μετάβασή τους στην ενήλικη ζωή.Το επιμορφωτικό πρόγραμμα διερευνά τη σημασία της ταυτότητας του φύλου βιολογικά, κοινωνικά και ψυχολογικά. Ειδικότερα αναφέρεται σε θεωρίες σχετικές με το βιολογικό και κοινωνικό φύλο καθώς και στις σχετικές θεωρίες περί αρρενωπότητας και θηλυκότητας. Επεκτείνεται στις κοινωνικές κατασκευές του φύλου και της σεξουαλικότητας στο πέρασμα του χρόνου. Περιέχονται ποικίλες ιδεολογικές αντιλήψεις που συνδέονται με τα φεμινιστικά και ΛΟΑΤ κινήματα, ενώ το όλο ζήτημα εξετάζεται στα πλαίσια των ανθρώπινων δικαιωμάτων. Αναλύεται το ζήτημα του ρατσισμού απέναντι στις έμφυλες ταυτότητες.
Γίνεται ανάλυση των προγραμμάτων σπουδών της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης στη Γερμανία, Φιλανδία, Ολλανδία, Αγγλία και Ιταλία. Εξετάζονται οι κυριότερες θέσεις των Μεγάλων και Ζωντανών Θρησκειών για τις έμφυλες ταυτότητες και τη σεξουαλικότητα. Αποτυπώνονται οι θεολογικές αντιλήψεις και οι ηθικές διαστάσεις για τις έμφυλες ταυτότητες. Περιγράφεται πως κατανοεί η κάθε θρησκευτική παράδοση τον έρωτα και τη σεξουαλικότητα και τις κυρίαρχες αντιλήψεις του θρησκευτικού κόσμου για την οικογένεια και τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση των παιδιών. Τέλος θα εξετάσουμε το πλαίσιο στο οποίο μπορεί η σεξουαλική αγωγή να συνδεθεί με τη Θρησκευτική Εκπαίδευση. Γίνεται επεξεργασία γνωστών λαϊκών παραμυθιών, ως προς τα στοιχεία γύρω από τη σεξουαλικότητα που εμπεριέχονται σε αυτά. Οι επιμορφούμενοι/ες εισάγονται σε εργαλεία διδασκαλίας του λαϊκού παραμυθιού με σκοπό την προσέγγιση της σεξουαλικότητας, την εξοικείωση με τη διαφορετικότητα του ανθρώπινου σώματος, τον σεβασμό σε αυτό. Αναδύονται δημιουργίες καλλιτεχνών που διαπραγματεύτηκαν την εικόνα του σώματος είτε μέσα από τη σύγκρουση με τις εκάστοτε κοινωνικοπολιτισμές αντιλήψεις για το «ιδεατό σώμα» είτε προβάλλοντας, μέσα από το έργο τους, τις ανησυχίες, τους προβληματισμούς και τις προσωπικές συγκρούσεις σε σχέση με την εικόνα του δικού τους σώματος. Οι αναφορές αυτές δύναται να λειτουργήσουν ως παραδείγματα έκφρασης της διαφορετικότητας και αφετηρία για συζήτηση με τα παιδιά και τους εφήβους.
Παρουσιάζονται οι δύο κυρίαρχες και αντιθετικές σεξουαλικές ιδεολογίες με τις οποίες προσεγγίζεται η σεξουαλική αγωγή. Υιοθετώντας την «ανεκτική αντίληψη» που θέλει τον εκπαιδευτικό και τους μαθητές να μιλούν για το σώμα, και με άξονα τον αναθεωρημένο οδηγό της UNESCO, προτείνονται δραστηριότητες που διαπραγματεύονται την έννοια-κλειδί «Εικόνα του Σώματος» στη σχολική τάξη. Όπως υποστηρίζεται, η διαμόρφωση θετικής ή αρνητικής (αυτό)εικόνας για το σώμα έχει άμεσες και έμμεσες επιπτώσεις στη συμπεριφορά, τις σχέσεις και την υγεία των μαθητών. Περιλαμβάνονται τα δικαιώματα των παιδιών και ορίζονται οι βασικές περιπτώσεις κακοποίησης των παιδιών (ψυχολογική, λεκτική, σωματική, σεξουαλική). Αναφέρεται το νομικό πλαίσιο προστασίας των παιδιών από την ακατάλληλη μεταχείριση με βασική επιδίωξη παράνομων και άδικων σκοπών. Έμφαση δίδεται στη διερεύνηση περιπτώσεων κακοποίησης παιδιών εντός του οικογενειακού και του ευρύτερου φιλικού περιβάλλοντος. Γίνεται αποτίμηση του ρόλου του/της εκπαιδευτικού στην αναγνώριση, πρόληψη και αντιμετώπιση περιστατικών ακατάλληλης μεταχείρισης των παιδιών.
Η επιμόρφωση απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς της Α/θμιας εκπαίδευσης δημοτικών σχολείων ή νηπιαγωγείων, σε κοινωνικούς λειτουργούς, ψυχολόγους και σε εκπαιδευτικούς Β/θμιας (κυρίως Γυμνάσιο) εκπαίδευσης που μπορούν να την παρακολουθήσουν, να ωφεληθούν και να αξιοποιήσουν κατάλληλα τις νέες γνώσεις, καθώς θα υπάρξει στο μέλλον εισαγωγή προγραμμάτων ή και μαθημάτων σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης στα σχολεία. Στόχος στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για την εκπαίδευση στο μάθημα της σεξουαλικής αγωγής με μια διαφορετική προσέγγιση συνδέοντας το θεωρητικό με το πρακτικό πλαίσιο είναι να δοθεί η δυνατότητα στον εκπαιδευτικό
α)να στοχαστεί πάνω στη μαθησιακή διαδικασία σχεδιάζοντας ο ίδιος σενάρια διδασκαλίας με τη βοήθεια των Νέων Μέσων που δημιουργούν περιβάλλοντα χρηστικά, διευκολυντικά, για τους μαθητές,
β)να ενημερωθεί για τη θρησκευτική διάσταση του θέματος,
γ)να κατανοήσει τους λόγους που είναι σημαντική η διδασκαλία του μαθήματος,
δ) να ανακαλύψει μέσα από το λαϊκό παραμύθι και την
τέχνη εναλλακτικούς τρόπους και μέσα διδασκαλίας του μαθήματος και
ε) να ενημερωθεί για τις περιπτώσεις κακοποίησης παιδιών
για να μπορεί να αντιμετωπίζει ορθά τέτοια περιστατικά.
Το προσφερόμενο πρόγραμμα αναφέρεται σε ζητήματα κοινωνικών αλλαγών, σε θέσεις της θρησκείας και σε ζητήματα σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης των μαθητών. Οι γνώσεις αυτές που διδάσκονται σε κάθε επιμορφούμενο αυτού του προγράμματος, διαφοροποιούνται σε σχέση με παρεχόμενες γνώσεις άλλων προγραμμάτων είτε στο Δημόσιο είτε στον Ιδιωτικό Τομέα για τη Σεξουαλική Αγωγή, καθώς αναλύονται σε βάθος θέσεις θρησκειών, κοινωνικής συνοχής και ορθής διδασκαλίας στους μαθητές. Πρόκειται για διαστάσεις του θέματος που δεν προσφέρονται σε υφιστάμενα προγράμματα. Η υλοποίηση του προγράμματος θα γίνει από απόσταση (e-learning).
Μαθησιακοί Στόχοι Προγράμματος:
Με την ολοκλήρωση του προγράμματος, ο/ηεπιμορφούμενος/η θα είναι σε θέση :
1. Όσον αφορά στο γνωστικό πεδίο θα είναι σε θέση:
● Να μάθει για την πολυπλοκότητα του ρόλου του εκπαιδευτικού
● Να αναγνωρίσει τη σημασία της επιμόρφωσης
● Να γνωρίζει τις προσπάθειες της UNESCO για την ολοκληρωμένη εκπαίδευση σεξουαλικής αγωγής
● Να γνωρίζει τις ενέργειες της UNESCO για την ισότητα των φύλων
● Να ανακαλύψει το ιδεολογικό υπόβαθρο και τη δράση των φεμινιστικών και ΛΟΑΤ κινημάτων,
● Να γνωρίζει τις κοινωνικές αλλαγές στο θεσμό της οικογένειας
● Να εξοικειωθεί με προσεγγίσεις της Σεξουαλικής Αγωγής
● Να αναγνωρίζει τη συμβολή των Μέσων και της μιντιακής εργασίας στην εκπαίδευση
● Να αναγνωρίζει το σύγχρονο σχολείο ως μέσο υποδοχής του διαφορετικού
● Να γνωρίζει το πρόγραμμα σπουδών για τη σεξουαλική αγωγή άλλων χωρών
● Να γνωρίζει το νομικό πλαίσιο που καλύπτει την προστασία των παιδιών στην Ελλάδα και την Ευρώπη
● Να αναγνωρίζει παραδείγματα κακοποίησης των παιδιών εντός του οικογενειακού και φιλικού περιβάλλοντος
● Να ανακαλύψει τη συμβολή των εκπαιδευτικών στην αναγνώριση της κακοποίησης των παιδιών και τις πρωτοβουλίες που μπορούν
να λάβουν για την προστασία των παιδιών
● Να γνωρίζει τις ποικίλες θεωρίες σχετικά με τις έμφυλες ταυτότητες
● Να γνωρίζει λαϊκά παραμύθια με αναφορές στο ανθρώπινο σώμα και στη σεξουαλικότητα
● Να γνωρίζει καλλιτεχνικές δημιουργίες που διαπραγματεύονται την εικόνα του σώματος
● Να γνωρίζει ποια στοιχεία ορίζουν τις θέσεις των θρησκειών για τις έμφυλες ταυτότητες
● Να κατανοήσει τις κυριότερες θρησκευτικές αντιλήψεις για τον έρωτα και τη σεξουαλικότητα
● Να ανακαλύψει τη σημασία της οικογένειας και της σεξουαλικής αγωγής στον θρησκευτικό κόσμο,
● Να περιγράφει το βασικό πλαίσιο των δικαιωμάτων του παιδιού με έμφαση στην προστασία από την κακοποίηση,
● Να γνωρίζει το νομικό πλαίσιο που καλύπτει την προστασία των παιδιών στην Ελλάδα και την Ευρώπη,
● Να αναγνωρίζει παραδείγματα κακοποίησης των παιδιών εντός του οικογενειακού και φιλικού περιβάλλοντος,
● Να ανακαλύψει τη συμβολή των εκπαιδευτικών στην αναγνώριση της κακοποίησης των παιδιών και τις πρωτοβουλίες που μπορούν
να λάβουν για την προστασία των παιδιών.
2. Όσον αφορά στις δεξιότητες θα είναι ικανός:
● Να περιγράφει το βασικό πλαίσιο των δικαιωμάτων του παιδιού με έμφαση στην προστασία από την κακοποίηση
● Να κατανοεί τη σπουδαιότητα του κοινωνικού χώρου στις ποικίλες εκφράσεις των έμφυλων ταυτοτήτων
● Να εξοικειωθεί με θέματα που αναφέρονται στη σεξουαλική αγωγή και τη θρησκευτική εκπαίδευση
● Να εξοικειωθεί και να χρησιμοποιεί εργαλεία που προσφέρονται για την αξιοποίηση των λαϊκών παραμυθιών στο πλαίσιο της
σεξουαλικής αγωγής των μαθητών/τριών
● Να διακρίνει τον ρατσισμό που αναφέρεται στις έμφυλες ταυτότητες
● Να επιλύει προβληματικές και δύσκολες ή απρόβλεπτες καταστάσεις κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας σε μαθητές
● Να χρησιμοποιεί τα Μέσα και τη μιντιακή εργασία
● Να σχεδιάζει ο ίδιος σενάρια διδασκαλίας με τη βοήθεια των Νέων Μέσων
● Να διδάσκει με αποτελεσματικό τρόπο
3. Όσον αφορά στην ανάπτυξη θετικών στάσεων θα είναι σε θέση :
● Να υιοθετήσει μια σύγχρονη Κουλτούρα
● Να αναπτύξει θετική στάση αναφορικά με τη διεξαγωγή διαλόγου με επίκεντρο την εικόνα του σώματος
● Να εξοικειωθεί και να χρησιμοποιήσει εργαλεία που προσφέρει η τέχνη στο πλαίσιο της σεξουαλικής αγωγής των μαθητών/τριών
● Να μετασχηματίσει τις πρότερες γνώσεις του και αντιλήψεις του εξαλείφοντας στερεότυπα και φόβους για τη σεξουαλικότητα
● Να σέβεται τη θρησκευτική ετερότητα
● Να συνειδητοποιεί την προσωπική του αντιμετώπιση του φαινομένου και τους φόβους και τις επιφυλάξεις που συνδέονται με αυτό.
[Online εξ αποστάσεως]
Α) Η διδασκαλία των διδακτικών ενοτήτων του προγράμματος, βασίζεται στην ασύγχρονη μελέτη του εκπαιδευτικού υλικού, το οποίο
αναρτάται στην πλατφόρμα ανά εβδομάδα, διατίθεται σε ψηφιακή μορφή. Το προσφερόμενο πρόγραμμα περιέχει 32 θεματικές
διαστάσεις που συνδέονται θεματικά μεταξύ τους, α) ξεκινώντας από την θεωρητική προσέγγιση του θέματος, β) παρουσιάζοντας
σύντομα βασικές έννοιες και πληροφορίες που σχετίζονται με το θέμα γ) εστιάζοντας στο διδακτικό σχεδιασμό και σε παραδείγματα
και πρακτικές για την ενίσχυση της διδασκαλίας στη σεξουαλική αγωγή.
Για 32 εβδομαδιαίες συνεδρίες έχει εκπονηθεί το ακόλουθο επιμορφωτικό υλικό: 1. Περίγραμμα θεματικής ενότητας, 2. Βασικό
κείμενο μελέτης, 3. Ηλεκτρονική παρουσίαση, 4. Δραστηριότητες, 5. Περαιτέρω οδηγός μελέτης. Για τις εβδομαδιαίες συνεδρίες θα
υλοποιούνται δραστηριότητες της κάθε διδακτικής ενότητας.
Β) Το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί από απόσταση μέσω Ηλεκτρονικής Μάθησης (e-Learning) 420 ώρες.
Μεθοδολογία αξιολόγησης:
Η διδασκαλία του εκπαιδευτικού προγράμματος εξ αποστάσεως προσφέρει στον εκπαιδευόμενο «αυτονομία», δηλαδή δεν υπάρχει
υποχρέωση της φυσικής του παρουσίας σε συγκεκριμένο χώρο και χρόνο.
Εκτιμώμενος φόρτος εργασίας που απαιτείται για το μάθημα (σε ώρες)
Ο συνολικός φόρτος εργασίας για τη θεματική ενότητα μάθημα στο σύνολό της (39 εβδομάδες και 1 μέρα) ανέρχεται στις 420 ώρες,
οι οποίες κατανέμονται κατά περίπτωση σε κάθε μια εβδομαδιαία συνεδρία και συμπεριλαμβάνει και τις ώρες ενασχόλησης με
μελέτη, μαθησιακές δραστηριότητες, εκπόνηση εργασιών, εξετάσεων, κ.ά. Το πρόγραμμα έχει 420 συνολικές ώρες φόρτου εργασίας που αντιστοιχούν σε 16,8 ECTS.
Το εκπαιδευτικό υλικό του προγράμματος διατίθεται ανά διδακτική ενότητα. Σε κάθε θεματική ενότητα αναρτώνται οι απαραίτητες
ανακοινώσεις. Η κλίμακα βαθμολογίας κυμαίνεται από 0 έως 100%.
Το σύνολο των εργασιών αξιολογούνται ως εξής:
Η συνολική βαθμολογία των εργασιών/ερωτηματολογίων πρέπει να είναι ίση ή να ξεπερνά το 50%.
Σε κάθε διδακτική ενότητα ο εκπαιδευόμενος θα πρέπει να υποβάλλει ηλεκτρονικά τις εργασίες, τηρώντας το χρονοδιάγραμμα που
έχει δοθεί από τον εκπαιδευτή του. Η βαθμολογία της ενότητας ανακοινώνεται στον εκπαιδευόμενο στο τέλος κάθε ενότητας του
προγράμματος και η τελική βαθμολογία στο τέλος του προγράμματος.
Η χορήγηση του Πιστοποιητικού Επιμόρφωσης πραγματοποιείται, όταν ο εκπαιδευόμενος λάβει συνολικό βαθμό μεγαλύτερο ή ίσο του
50%. Σε περίπτωση που η συνολική βαθμολογία δεν είναι ίση ή δεν ξεπερνά το 50%, ο εκπαιδευόμενος έχει τη δυνατότητα
επανεξέτασης εκπονώντας μια ακόμα εργασία μετά την ολοκλήρωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας του προγράμματος που θα
βαθμολογηθεί με το 100%.
Η βαθμολογία που θα συγκεντρώσει κατά τη διαδικασία επανεξέτασής του είναι και η οριστική για το πρόγραμμα που
παρακολούθησε, με την προϋπόθεση ότι ξεπερνά εκείνη που συγκέντρωσε κατά την κανονική διάρκεια της εκπαιδευτικής
διαδικασίας. Σε διαφορετική περίπτωση διατηρείται η αρχική βαθμολογία και λαμβάνει μόνο Βεβαίωση Παρακολούθησης της
Επιμόρφωσης και όχι το Πιστοποιητικό.
Σε κάθε διδακτική ενότητα ο εκπαιδευόμενος θα πρέπει να υποβάλλει ηλεκτρονικά τις εργασίες, τηρώντας το χρονοδιάγραμμα που έχει δοθεί από τον εκπαιδευτή του. Η βαθμολογία της ενότητας ανακοινώνεται στον εκπαιδευόμενο στο τέλος κάθε ενότητας του προγράμματος και η τελική βαθμολογία στο τέλος του προγράμματος.
Η χορήγηση του Πιστοποιητικού Επιμόρφωσης πραγματοποιείται, όταν ο εκπαιδευόμενος λάβει συνολικό βαθμό μεγαλύτερο ή ίσο του 50%. Σε περίπτωση που η συνολική βαθμολογία δεν είναι ίση ή δεν ξεπερνά το 50%, ο εκπαιδευόμενος έχει τη δυνατότητα επανεξέτασης εκπονώντας μια ακόμα εργασία μετά την ολοκλήρωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας του προγράμματος που θα βαθμολογηθεί με το 100%.
Η βαθμολογία που θα συγκεντρώσει κατά τη διαδικασία επανεξέτασής του είναι και η οριστική για το πρόγραμμα που παρακολούθησε, με την προϋπόθεση ότι ξεπερνά εκείνη που συγκέντρωσε κατά την κανονική διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Σε διαφορετική περίπτωση διατηρείται η αρχική βαθμολογία και λαμβάνει μόνο Βεβαίωση Παρακολούθησης της Επιμόρφωσης και όχι το Πιστοποιητικό.
Ελάχιστα Προσόντα Υποψηφίων:
Απολυτήριο Λυκείου