Επιστροφή στα Επιμορφωτικά Προγράμματα
Επιμόρφωση για το μάθημα της Σεξουαλικής Αγωγής στην εκπαίδευση
Θεματική Κατηγορία: Παιδαγωγικά

Έναρξη Μαθημάτων: 09/02/2026

Πληροφορίες Προγράμματος

ΚΩΔΙΚΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ: 2216
ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΑΙΤΗΣΕΩΝ ΕΓΓΡΑΦΩΝ: // - //
ΠΕΡΙΟΔΟΣ Μαθηματων: 09/02/2026 - 09/11/2026
Διαρκεια: 9 μΗνες και 1 ημΕρα
ΩΡΕΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ: 420.00
Πιστωτικες Μοναδες ECTS: 17.00

Επιστημονική Ευθύνη: ΣΟΦΟΣ ΑΛΙΒΙΖΟΣ

Ακαδημαϊκή Ευθύνη: ΣΟΦΟΣ ΑΛΙΒΙΖΟΣ

Αρχικο Κοστος: 400,00 € (Εκπτώσεις προγράμματος)


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΕΚΠΤΩΣΕΙΣ - ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ

Περιγραφή Προγράμματος

Αντικείμενο & Σκοπός Προγράμματος:
Στο επιμορφωτικό πρόγραμμα της σεξουαλικής αγωγής στην εκπαιδευτική διαδικασία αρχικά εξετάζονται μέσα από ιστορική αναδρομή οι χρονικοί σταθμοί που εισήχθησαν μαθήματα με αναφορές στη σωματική διάπλαση του ατόμου, καθώς και οι κοινωνικές αλλαγές που έχουν επέλθει μέσα στους τελευταίους δύο αιώνες. Αναφέρονται οι θέσεις της UNESCO για την σπουδαιότητα του μαθήματος της σεξουαλικής αγωγής και οι προσπάθειες της UNESCO σε όλο τον κόσμο για την ύπαρξη ισότητας των 2 φύλων.
Περιγράφεται ο ρόλος που καλείται να διαδραματίσει ο εκπαιδευτικός και το είδος της επιμόρφωσης που πρέπει να παρακολουθήσει για να καταστεί ικανός να διδάξει το μάθημα της σεξουαλικής αγωγής. Πλαισιώνοντας όλες αυτές τις αλλαγές εμφανίζεται ότι έφτασε η εποχή για να εμπλουτιστεί το εκπαιδευτικό σύστημα με νέες θεματικές (όπως η σεξουαλική αγωγή) που θα βοηθήσουν τα παιδιά και τους εφήβους στη μετάβασή τους στην ενήλικη ζωή.Το επιμορφωτικό πρόγραμμα διερευνά τη σημασία της ταυτότητας του φύλου βιολογικά, κοινωνικά και ψυχολογικά. Ειδικότερα αναφέρεται σε θεωρίες σχετικές με το βιολογικό και κοινωνικό φύλο καθώς και στις σχετικές θεωρίες περί αρρενωπότητας και θηλυκότητας. Επεκτείνεται στις κοινωνικές κατασκευές του φύλου και της σεξουαλικότητας στο πέρασμα του χρόνου. Περιέχονται ποικίλες ιδεολογικές αντιλήψεις που συνδέονται με τα φεμινιστικά και ΛΟΑΤ κινήματα, ενώ το όλο ζήτημα εξετάζεται στα πλαίσια των ανθρώπινων δικαιωμάτων. Αναλύεται το ζήτημα του ρατσισμού απέναντι στις έμφυλες ταυτότητες.
Γίνεται ανάλυση των προγραμμάτων σπουδών της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης στη Γερμανία, Φιλανδία, Ολλανδία, Αγγλία και Ιταλία. Εξετάζονται οι κυριότερες θέσεις των Μεγάλων και Ζωντανών Θρησκειών για τις έμφυλες ταυτότητες και τη σεξουαλικότητα. Αποτυπώνονται οι θεολογικές αντιλήψεις και οι ηθικές διαστάσεις για τις έμφυλες ταυτότητες. Περιγράφεται πως κατανοεί η κάθε θρησκευτική παράδοση τον έρωτα και τη σεξουαλικότητα και τις κυρίαρχες αντιλήψεις του θρησκευτικού κόσμου για την οικογένεια και τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση των παιδιών. Τέλος θα εξετάσουμε το πλαίσιο στο οποίο μπορεί η σεξουαλική αγωγή να συνδεθεί με τη Θρησκευτική Εκπαίδευση. Γίνεται επεξεργασία γνωστών λαϊκών παραμυθιών, ως προς τα στοιχεία γύρω από τη σεξουαλικότητα που εμπεριέχονται σε αυτά. Οι επιμορφούμενοι/ες εισάγονται σε εργαλεία διδασκαλίας του λαϊκού παραμυθιού με σκοπό την προσέγγιση της σεξουαλικότητας, την εξοικείωση με τη διαφορετικότητα του ανθρώπινου σώματος, τον σεβασμό σε αυτό. Αναδύονται δημιουργίες καλλιτεχνών που διαπραγματεύτηκαν την εικόνα του σώματος είτε μέσα από τη σύγκρουση με τις εκάστοτε κοινωνικοπολιτισμές αντιλήψεις για το «ιδεατό σώμα» είτε προβάλλοντας, μέσα από το έργο τους, τις ανησυχίες, τους προβληματισμούς και τις προσωπικές συγκρούσεις σε σχέση με την εικόνα του δικού τους σώματος. Οι αναφορές αυτές δύναται να λειτουργήσουν ως παραδείγματα έκφρασης της διαφορετικότητας και αφετηρία για συζήτηση με τα παιδιά και τους εφήβους.
Παρουσιάζονται οι δύο κυρίαρχες και αντιθετικές σεξουαλικές ιδεολογίες με τις οποίες προσεγγίζεται η σεξουαλική αγωγή. Υιοθετώντας την «ανεκτική αντίληψη» που θέλει τον εκπαιδευτικό και τους μαθητές να μιλούν για το σώμα, και με άξονα τον αναθεωρημένο οδηγό της UNESCO, προτείνονται δραστηριότητες που διαπραγματεύονται την έννοια-κλειδί «Εικόνα του Σώματος» στη σχολική τάξη. Όπως υποστηρίζεται, η διαμόρφωση θετικής ή αρνητικής (αυτό)εικόνας για το σώμα έχει άμεσες και έμμεσες επιπτώσεις στη συμπεριφορά, τις σχέσεις και την υγεία των μαθητών. Περιλαμβάνονται τα δικαιώματα των παιδιών και ορίζονται οι βασικές περιπτώσεις κακοποίησης των παιδιών (ψυχολογική, λεκτική, σωματική, σεξουαλική). Αναφέρεται το νομικό πλαίσιο προστασίας των παιδιών από την ακατάλληλη μεταχείριση με βασική επιδίωξη παράνομων και άδικων σκοπών. Έμφαση δίδεται στη διερεύνηση περιπτώσεων κακοποίησης παιδιών εντός του οικογενειακού και του ευρύτερου φιλικού περιβάλλοντος. Γίνεται αποτίμηση του ρόλου του/της εκπαιδευτικού στην αναγνώριση, πρόληψη και αντιμετώπιση περιστατικών ακατάλληλης μεταχείρισης των παιδιών.
Η επιμόρφωση απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς της Α/θμιας εκπαίδευσης δημοτικών σχολείων ή νηπιαγωγείων, σε κοινωνικούς λειτουργούς, ψυχολόγους και σε εκπαιδευτικούς Β/θμιας (κυρίως Γυμνάσιο) εκπαίδευσης που μπορούν να την παρακολουθήσουν, να ωφεληθούν και να αξιοποιήσουν κατάλληλα τις νέες γνώσεις, καθώς θα υπάρξει στο μέλλον εισαγωγή προγραμμάτων ή και μαθημάτων σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης στα σχολεία. Στόχος στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για την εκπαίδευση στο μάθημα της σεξουαλικής αγωγής με μια διαφορετική προσέγγιση συνδέοντας το θεωρητικό με το πρακτικό πλαίσιο είναι να δοθεί η δυνατότητα στον εκπαιδευτικό
α)να στοχαστεί πάνω στη μαθησιακή διαδικασία σχεδιάζοντας ο ίδιος σενάρια διδασκαλίας με τη βοήθεια των Νέων Μέσων που δημιουργούν περιβάλλοντα χρηστικά, διευκολυντικά, για τους μαθητές,
β)να ενημερωθεί για τη θρησκευτική διάσταση του θέματος,
γ)να κατανοήσει τους λόγους που είναι σημαντική η διδασκαλία του μαθήματος,
δ) να ανακαλύψει μέσα από το λαϊκό παραμύθι και την
τέχνη εναλλακτικούς τρόπους και μέσα διδασκαλίας του μαθήματος και
ε) να ενημερωθεί για τις περιπτώσεις κακοποίησης παιδιών
για να μπορεί να αντιμετωπίζει ορθά τέτοια περιστατικά.
Το προσφερόμενο πρόγραμμα αναφέρεται σε ζητήματα κοινωνικών αλλαγών, σε θέσεις της θρησκείας και σε ζητήματα σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης των μαθητών. Οι γνώσεις αυτές που διδάσκονται σε κάθε επιμορφούμενο αυτού του προγράμματος, διαφοροποιούνται σε σχέση με παρεχόμενες γνώσεις άλλων προγραμμάτων είτε στο Δημόσιο είτε στον Ιδιωτικό Τομέα για τη Σεξουαλική Αγωγή, καθώς αναλύονται σε βάθος θέσεις θρησκειών, κοινωνικής συνοχής και ορθής διδασκαλίας στους μαθητές. Πρόκειται για διαστάσεις του θέματος που δεν προσφέρονται σε υφιστάμενα προγράμματα. Η υλοποίηση του προγράμματος θα γίνει από απόσταση (e-learning).
Μαθησιακοί Στόχοι Προγράμματος:
Με την ολοκλήρωση του προγράμματος, ο/ηεπιμορφούμενος/η θα είναι σε θέση :
1. Όσον αφορά στο γνωστικό πεδίο θα είναι σε θέση:
● Να μάθει για την πολυπλοκότητα του ρόλου του εκπαιδευτικού
● Να αναγνωρίσει τη σημασία της επιμόρφωσης
● Να γνωρίζει τις προσπάθειες της UNESCO για την ολοκληρωμένη εκπαίδευση σεξουαλικής αγωγής
● Να γνωρίζει τις ενέργειες της UNESCO για την ισότητα των φύλων
● Να ανακαλύψει το ιδεολογικό υπόβαθρο και τη δράση των φεμινιστικών και ΛΟΑΤ κινημάτων,
● Να γνωρίζει τις κοινωνικές αλλαγές στο θεσμό της οικογένειας
● Να εξοικειωθεί με προσεγγίσεις της Σεξουαλικής Αγωγής
● Να αναγνωρίζει τη συμβολή των Μέσων και της μιντιακής εργασίας στην εκπαίδευση
● Να αναγνωρίζει το σύγχρονο σχολείο ως μέσο υποδοχής του διαφορετικού
● Να γνωρίζει το πρόγραμμα σπουδών για τη σεξουαλική αγωγή άλλων χωρών
● Να γνωρίζει το νομικό πλαίσιο που καλύπτει την προστασία των παιδιών στην Ελλάδα και την Ευρώπη
● Να αναγνωρίζει παραδείγματα κακοποίησης των παιδιών εντός του οικογενειακού και φιλικού περιβάλλοντος
● Να ανακαλύψει τη συμβολή των εκπαιδευτικών στην αναγνώριση της κακοποίησης των παιδιών και τις πρωτοβουλίες που μπορούν
να λάβουν για την προστασία των παιδιών
● Να γνωρίζει τις ποικίλες θεωρίες σχετικά με τις έμφυλες ταυτότητες
● Να γνωρίζει λαϊκά παραμύθια με αναφορές στο ανθρώπινο σώμα και στη σεξουαλικότητα
● Να γνωρίζει καλλιτεχνικές δημιουργίες που διαπραγματεύονται την εικόνα του σώματος
● Να γνωρίζει ποια στοιχεία ορίζουν τις θέσεις των θρησκειών για τις έμφυλες ταυτότητες
● Να κατανοήσει τις κυριότερες θρησκευτικές αντιλήψεις για τον έρωτα και τη σεξουαλικότητα
● Να ανακαλύψει τη σημασία της οικογένειας και της σεξουαλικής αγωγής στον θρησκευτικό κόσμο,
● Να περιγράφει το βασικό πλαίσιο των δικαιωμάτων του παιδιού με έμφαση στην προστασία από την κακοποίηση,
● Να γνωρίζει το νομικό πλαίσιο που καλύπτει την προστασία των παιδιών στην Ελλάδα και την Ευρώπη,
● Να αναγνωρίζει παραδείγματα κακοποίησης των παιδιών εντός του οικογενειακού και φιλικού περιβάλλοντος,
● Να ανακαλύψει τη συμβολή των εκπαιδευτικών στην αναγνώριση της κακοποίησης των παιδιών και τις πρωτοβουλίες που μπορούν
να λάβουν για την προστασία των παιδιών.
2. Όσον αφορά στις δεξιότητες θα είναι ικανός:
● Να περιγράφει το βασικό πλαίσιο των δικαιωμάτων του παιδιού με έμφαση στην προστασία από την κακοποίηση
● Να κατανοεί τη σπουδαιότητα του κοινωνικού χώρου στις ποικίλες εκφράσεις των έμφυλων ταυτοτήτων
● Να εξοικειωθεί με θέματα που αναφέρονται στη σεξουαλική αγωγή και τη θρησκευτική εκπαίδευση
● Να εξοικειωθεί και να χρησιμοποιεί εργαλεία που προσφέρονται για την αξιοποίηση των λαϊκών παραμυθιών στο πλαίσιο της
σεξουαλικής αγωγής των μαθητών/τριών
● Να διακρίνει τον ρατσισμό που αναφέρεται στις έμφυλες ταυτότητες
● Να επιλύει προβληματικές και δύσκολες ή απρόβλεπτες καταστάσεις κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας σε μαθητές
● Να χρησιμοποιεί τα Μέσα και τη μιντιακή εργασία
● Να σχεδιάζει ο ίδιος σενάρια διδασκαλίας με τη βοήθεια των Νέων Μέσων
● Να διδάσκει με αποτελεσματικό τρόπο
3. Όσον αφορά στην ανάπτυξη θετικών στάσεων θα είναι σε θέση :
● Να υιοθετήσει μια σύγχρονη Κουλτούρα
● Να αναπτύξει θετική στάση αναφορικά με τη διεξαγωγή διαλόγου με επίκεντρο την εικόνα του σώματος
● Να εξοικειωθεί και να χρησιμοποιήσει εργαλεία που προσφέρει η τέχνη στο πλαίσιο της σεξουαλικής αγωγής των μαθητών/τριών
● Να μετασχηματίσει τις πρότερες γνώσεις του και αντιλήψεις του εξαλείφοντας στερεότυπα και φόβους για τη σεξουαλικότητα
● Να σέβεται τη θρησκευτική ετερότητα
● Να συνειδητοποιεί την προσωπική του αντιμετώπιση του φαινομένου και τους φόβους και τις επιφυλάξεις που συνδέονται με αυτό.
Μεθοδολογία Υλοποίησης:
[Online εξ αποστάσεως]
Α) Η διδασκαλία των διδακτικών ενοτήτων του προγράμματος, βασίζεται στην ασύγχρονη μελέτη του εκπαιδευτικού υλικού, το οποίο
αναρτάται στην πλατφόρμα ανά εβδομάδα, διατίθεται σε ψηφιακή μορφή. Το προσφερόμενο πρόγραμμα περιέχει 32 θεματικές
διαστάσεις που συνδέονται θεματικά μεταξύ τους, α) ξεκινώντας από την θεωρητική προσέγγιση του θέματος, β) παρουσιάζοντας
σύντομα βασικές έννοιες και πληροφορίες που σχετίζονται με το θέμα γ) εστιάζοντας στο διδακτικό σχεδιασμό και σε παραδείγματα
και πρακτικές για την ενίσχυση της διδασκαλίας στη σεξουαλική αγωγή.
Για 32 εβδομαδιαίες συνεδρίες έχει εκπονηθεί το ακόλουθο επιμορφωτικό υλικό: 1. Περίγραμμα θεματικής ενότητας, 2. Βασικό
κείμενο μελέτης, 3. Ηλεκτρονική παρουσίαση, 4. Δραστηριότητες, 5. Περαιτέρω οδηγός μελέτης. Για τις εβδομαδιαίες συνεδρίες θα
υλοποιούνται δραστηριότητες της κάθε διδακτικής ενότητας.
Β) Το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί από απόσταση μέσω Ηλεκτρονικής Μάθησης (e-Learning) 420 ώρες.
Μεθοδολογία αξιολόγησης:
Η διδασκαλία του εκπαιδευτικού προγράμματος εξ αποστάσεως προσφέρει στον εκπαιδευόμενο «αυτονομία», δηλαδή δεν υπάρχει
υποχρέωση της φυσικής του παρουσίας σε συγκεκριμένο χώρο και χρόνο.
Εκτιμώμενος φόρτος εργασίας που απαιτείται για το μάθημα (σε ώρες)
Ο συνολικός φόρτος εργασίας για τη θεματική ενότητα μάθημα στο σύνολό της (39 εβδομάδες και 1 μέρα) ανέρχεται στις 420 ώρες,
οι οποίες κατανέμονται κατά περίπτωση σε κάθε μια εβδομαδιαία συνεδρία και συμπεριλαμβάνει και τις ώρες ενασχόλησης με
μελέτη, μαθησιακές δραστηριότητες, εκπόνηση εργασιών, εξετάσεων, κ.ά. Το πρόγραμμα έχει 420 συνολικές ώρες φόρτου εργασίας που αντιστοιχούν σε 16,8 ECTS.
Το εκπαιδευτικό υλικό του προγράμματος διατίθεται ανά διδακτική ενότητα. Σε κάθε θεματική ενότητα αναρτώνται οι απαραίτητες
ανακοινώσεις. Η κλίμακα βαθμολογίας κυμαίνεται από 0 έως 100%.
Το σύνολο των εργασιών αξιολογούνται ως εξής:
Η συνολική βαθμολογία των εργασιών/ερωτηματολογίων πρέπει να είναι ίση ή να ξεπερνά το 50%.
Σε κάθε διδακτική ενότητα ο εκπαιδευόμενος θα πρέπει να υποβάλλει ηλεκτρονικά τις εργασίες, τηρώντας το χρονοδιάγραμμα που
έχει δοθεί από τον εκπαιδευτή του. Η βαθμολογία της ενότητας ανακοινώνεται στον εκπαιδευόμενο στο τέλος κάθε ενότητας του
προγράμματος και η τελική βαθμολογία στο τέλος του προγράμματος.
Η χορήγηση του Πιστοποιητικού Επιμόρφωσης πραγματοποιείται, όταν ο εκπαιδευόμενος λάβει συνολικό βαθμό μεγαλύτερο ή ίσο του
50%. Σε περίπτωση που η συνολική βαθμολογία δεν είναι ίση ή δεν ξεπερνά το 50%, ο εκπαιδευόμενος έχει τη δυνατότητα
επανεξέτασης εκπονώντας μια ακόμα εργασία μετά την ολοκλήρωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας του προγράμματος που θα
βαθμολογηθεί με το 100%.
Η βαθμολογία που θα συγκεντρώσει κατά τη διαδικασία επανεξέτασής του είναι και η οριστική για το πρόγραμμα που
παρακολούθησε, με την προϋπόθεση ότι ξεπερνά εκείνη που συγκέντρωσε κατά την κανονική διάρκεια της εκπαιδευτικής
διαδικασίας. Σε διαφορετική περίπτωση διατηρείται η αρχική βαθμολογία και λαμβάνει μόνο Βεβαίωση Παρακολούθησης της
Επιμόρφωσης και όχι το Πιστοποιητικό.

Σε κάθε διδακτική ενότητα ο εκπαιδευόμενος θα πρέπει να υποβάλλει ηλεκτρονικά τις εργασίες, τηρώντας το χρονοδιάγραμμα που έχει δοθεί από τον εκπαιδευτή του. Η βαθμολογία της ενότητας ανακοινώνεται στον εκπαιδευόμενο στο τέλος κάθε ενότητας του προγράμματος και η τελική βαθμολογία στο τέλος του προγράμματος.
Η χορήγηση του Πιστοποιητικού Επιμόρφωσης πραγματοποιείται, όταν ο εκπαιδευόμενος λάβει συνολικό βαθμό μεγαλύτερο ή ίσο του 50%. Σε περίπτωση που η συνολική βαθμολογία δεν είναι ίση ή δεν ξεπερνά το 50%, ο εκπαιδευόμενος έχει τη δυνατότητα επανεξέτασης εκπονώντας μια ακόμα εργασία μετά την ολοκλήρωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας του προγράμματος που θα βαθμολογηθεί με το 100%.
Η βαθμολογία που θα συγκεντρώσει κατά τη διαδικασία επανεξέτασής του είναι και η οριστική για το πρόγραμμα που παρακολούθησε, με την προϋπόθεση ότι ξεπερνά εκείνη που συγκέντρωσε κατά την κανονική διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Σε διαφορετική περίπτωση διατηρείται η αρχική βαθμολογία και λαμβάνει μόνο Βεβαίωση Παρακολούθησης της Επιμόρφωσης και όχι το Πιστοποιητικό.
Ελάχιστα Προσόντα Υποψηφίων:
Απολυτήριο Λυκείου

Περιγραφή Προγράμματος

Αντικείμενο & Σκοπός Προγράμματος:
Στο επιμορφωτικό πρόγραμμα της σεξουαλικής αγωγής στην εκπαιδευτική διαδικασία αρχικά εξετάζονται μέσα από ιστορική αναδρομή οι χρονικοί σταθμοί που εισήχθησαν μαθήματα με αναφορές στη σωματική διάπλαση του ατόμου, καθώς και οι κοινωνικές αλλαγές που έχουν επέλθει μέσα στους τελευταίους δύο αιώνες. Αναφέρονται οι θέσεις της UNESCO για την σπουδαιότητα του μαθήματος της σεξουαλικής αγωγής και οι προσπάθειες της UNESCO σε όλο τον κόσμο για την ύπαρξη ισότητας των 2 φύλων.
Περιγράφεται ο ρόλος που καλείται να διαδραματίσει ο εκπαιδευτικός και το είδος της επιμόρφωσης που πρέπει να παρακολουθήσει για να καταστεί ικανός να διδάξει το μάθημα της σεξουαλικής αγωγής. Πλαισιώνοντας όλες αυτές τις αλλαγές εμφανίζεται ότι έφτασε η εποχή για να εμπλουτιστεί το εκπαιδευτικό σύστημα με νέες θεματικές (όπως η σεξουαλική αγωγή) που θα βοηθήσουν τα παιδιά και τους εφήβους στη μετάβασή τους στην ενήλικη ζωή.Το επιμορφωτικό πρόγραμμα διερευνά τη σημασία της ταυτότητας του φύλου βιολογικά, κοινωνικά και ψυχολογικά. Ειδικότερα αναφέρεται σε θεωρίες σχετικές με το βιολογικό και κοινωνικό φύλο καθώς και στις σχετικές θεωρίες περί αρρενωπότητας και θηλυκότητας. Επεκτείνεται στις κοινωνικές κατασκευές του φύλου και της σεξουαλικότητας στο πέρασμα του χρόνου. Περιέχονται ποικίλες ιδεολογικές αντιλήψεις που συνδέονται με τα φεμινιστικά και ΛΟΑΤ κινήματα, ενώ το όλο ζήτημα εξετάζεται στα πλαίσια των ανθρώπινων δικαιωμάτων. Αναλύεται το ζήτημα του ρατσισμού απέναντι στις έμφυλες ταυτότητες.
Γίνεται ανάλυση των προγραμμάτων σπουδών της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης στη Γερμανία, Φιλανδία, Ολλανδία, Αγγλία και Ιταλία. Εξετάζονται οι κυριότερες θέσεις των Μεγάλων και Ζωντανών Θρησκειών για τις έμφυλες ταυτότητες και τη σεξουαλικότητα. Αποτυπώνονται οι θεολογικές αντιλήψεις και οι ηθικές διαστάσεις για τις έμφυλες ταυτότητες. Περιγράφεται πως κατανοεί η κάθε θρησκευτική παράδοση τον έρωτα και τη σεξουαλικότητα και τις κυρίαρχες αντιλήψεις του θρησκευτικού κόσμου για την οικογένεια και τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση των παιδιών. Τέλος θα εξετάσουμε το πλαίσιο στο οποίο μπορεί η σεξουαλική αγωγή να συνδεθεί με τη Θρησκευτική Εκπαίδευση. Γίνεται επεξεργασία γνωστών λαϊκών παραμυθιών, ως προς τα στοιχεία γύρω από τη σεξουαλικότητα που εμπεριέχονται σε αυτά. Οι επιμορφούμενοι/ες εισάγονται σε εργαλεία διδασκαλίας του λαϊκού παραμυθιού με σκοπό την προσέγγιση της σεξουαλικότητας, την εξοικείωση με τη διαφορετικότητα του ανθρώπινου σώματος, τον σεβασμό σε αυτό. Αναδύονται δημιουργίες καλλιτεχνών που διαπραγματεύτηκαν την εικόνα του σώματος είτε μέσα από τη σύγκρουση με τις εκάστοτε κοινωνικοπολιτισμές αντιλήψεις για το «ιδεατό σώμα» είτε προβάλλοντας, μέσα από το έργο τους, τις ανησυχίες, τους προβληματισμούς και τις προσωπικές συγκρούσεις σε σχέση με την εικόνα του δικού τους σώματος. Οι αναφορές αυτές δύναται να λειτουργήσουν ως παραδείγματα έκφρασης της διαφορετικότητας και αφετηρία για συζήτηση με τα παιδιά και τους εφήβους.
Παρουσιάζονται οι δύο κυρίαρχες και αντιθετικές σεξουαλικές ιδεολογίες με τις οποίες προσεγγίζεται η σεξουαλική αγωγή. Υιοθετώντας την «ανεκτική αντίληψη» που θέλει τον εκπαιδευτικό και τους μαθητές να μιλούν για το σώμα, και με άξονα τον αναθεωρημένο οδηγό της UNESCO, προτείνονται δραστηριότητες που διαπραγματεύονται την έννοια-κλειδί «Εικόνα του Σώματος» στη σχολική τάξη. Όπως υποστηρίζεται, η διαμόρφωση θετικής ή αρνητικής (αυτό)εικόνας για το σώμα έχει άμεσες και έμμεσες επιπτώσεις στη συμπεριφορά, τις σχέσεις και την υγεία των μαθητών. Περιλαμβάνονται τα δικαιώματα των παιδιών και ορίζονται οι βασικές περιπτώσεις κακοποίησης των παιδιών (ψυχολογική, λεκτική, σωματική, σεξουαλική). Αναφέρεται το νομικό πλαίσιο προστασίας των παιδιών από την ακατάλληλη μεταχείριση με βασική επιδίωξη παράνομων και άδικων σκοπών. Έμφαση δίδεται στη διερεύνηση περιπτώσεων κακοποίησης παιδιών εντός του οικογενειακού και του ευρύτερου φιλικού περιβάλλοντος. Γίνεται αποτίμηση του ρόλου του/της εκπαιδευτικού στην αναγνώριση, πρόληψη και αντιμετώπιση περιστατικών ακατάλληλης μεταχείρισης των παιδιών.
Η επιμόρφωση απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς της Α/θμιας εκπαίδευσης δημοτικών σχολείων ή νηπιαγωγείων, σε κοινωνικούς λειτουργούς, ψυχολόγους και σε εκπαιδευτικούς Β/θμιας (κυρίως Γυμνάσιο) εκπαίδευσης που μπορούν να την παρακολουθήσουν, να ωφεληθούν και να αξιοποιήσουν κατάλληλα τις νέες γνώσεις, καθώς θα υπάρξει στο μέλλον εισαγωγή προγραμμάτων ή και μαθημάτων σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης στα σχολεία. Στόχος στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για την εκπαίδευση στο μάθημα της σεξουαλικής αγωγής με μια διαφορετική προσέγγιση συνδέοντας το θεωρητικό με το πρακτικό πλαίσιο είναι να δοθεί η δυνατότητα στον εκπαιδευτικό
α)να στοχαστεί πάνω στη μαθησιακή διαδικασία σχεδιάζοντας ο ίδιος σενάρια διδασκαλίας με τη βοήθεια των Νέων Μέσων που δημιουργούν περιβάλλοντα χρηστικά, διευκολυντικά, για τους μαθητές,
β)να ενημερωθεί για τη θρησκευτική διάσταση του θέματος,
γ)να κατανοήσει τους λόγους που είναι σημαντική η διδασκαλία του μαθήματος,
δ) να ανακαλύψει μέσα από το λαϊκό παραμύθι και την
τέχνη εναλλακτικούς τρόπους και μέσα διδασκαλίας του μαθήματος και
ε) να ενημερωθεί για τις περιπτώσεις κακοποίησης παιδιών
για να μπορεί να αντιμετωπίζει ορθά τέτοια περιστατικά.
Το προσφερόμενο πρόγραμμα αναφέρεται σε ζητήματα κοινωνικών αλλαγών, σε θέσεις της θρησκείας και σε ζητήματα σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης των μαθητών. Οι γνώσεις αυτές που διδάσκονται σε κάθε επιμορφούμενο αυτού του προγράμματος, διαφοροποιούνται σε σχέση με παρεχόμενες γνώσεις άλλων προγραμμάτων είτε στο Δημόσιο είτε στον Ιδιωτικό Τομέα για τη Σεξουαλική Αγωγή, καθώς αναλύονται σε βάθος θέσεις θρησκειών, κοινωνικής συνοχής και ορθής διδασκαλίας στους μαθητές. Πρόκειται για διαστάσεις του θέματος που δεν προσφέρονται σε υφιστάμενα προγράμματα. Η υλοποίηση του προγράμματος θα γίνει από απόσταση (e-learning).
Μαθησιακοί Στόχοι Προγράμματος:
Με την ολοκλήρωση του προγράμματος, ο/ηεπιμορφούμενος/η θα είναι σε θέση :
1. Όσον αφορά στο γνωστικό πεδίο θα είναι σε θέση:
● Να μάθει για την πολυπλοκότητα του ρόλου του εκπαιδευτικού
● Να αναγνωρίσει τη σημασία της επιμόρφωσης
● Να γνωρίζει τις προσπάθειες της UNESCO για την ολοκληρωμένη εκπαίδευση σεξουαλικής αγωγής
● Να γνωρίζει τις ενέργειες της UNESCO για την ισότητα των φύλων
● Να ανακαλύψει το ιδεολογικό υπόβαθρο και τη δράση των φεμινιστικών και ΛΟΑΤ κινημάτων,
● Να γνωρίζει τις κοινωνικές αλλαγές στο θεσμό της οικογένειας
● Να εξοικειωθεί με προσεγγίσεις της Σεξουαλικής Αγωγής
● Να αναγνωρίζει τη συμβολή των Μέσων και της μιντιακής εργασίας στην εκπαίδευση
● Να αναγνωρίζει το σύγχρονο σχολείο ως μέσο υποδοχής του διαφορετικού
● Να γνωρίζει το πρόγραμμα σπουδών για τη σεξουαλική αγωγή άλλων χωρών
● Να γνωρίζει το νομικό πλαίσιο που καλύπτει την προστασία των παιδιών στην Ελλάδα και την Ευρώπη
● Να αναγνωρίζει παραδείγματα κακοποίησης των παιδιών εντός του οικογενειακού και φιλικού περιβάλλοντος
● Να ανακαλύψει τη συμβολή των εκπαιδευτικών στην αναγνώριση της κακοποίησης των παιδιών και τις πρωτοβουλίες που μπορούν
να λάβουν για την προστασία των παιδιών
● Να γνωρίζει τις ποικίλες θεωρίες σχετικά με τις έμφυλες ταυτότητες
● Να γνωρίζει λαϊκά παραμύθια με αναφορές στο ανθρώπινο σώμα και στη σεξουαλικότητα
● Να γνωρίζει καλλιτεχνικές δημιουργίες που διαπραγματεύονται την εικόνα του σώματος
● Να γνωρίζει ποια στοιχεία ορίζουν τις θέσεις των θρησκειών για τις έμφυλες ταυτότητες
● Να κατανοήσει τις κυριότερες θρησκευτικές αντιλήψεις για τον έρωτα και τη σεξουαλικότητα
● Να ανακαλύψει τη σημασία της οικογένειας και της σεξουαλικής αγωγής στον θρησκευτικό κόσμο,
● Να περιγράφει το βασικό πλαίσιο των δικαιωμάτων του παιδιού με έμφαση στην προστασία από την κακοποίηση,
● Να γνωρίζει το νομικό πλαίσιο που καλύπτει την προστασία των παιδιών στην Ελλάδα και την Ευρώπη,
● Να αναγνωρίζει παραδείγματα κακοποίησης των παιδιών εντός του οικογενειακού και φιλικού περιβάλλοντος,
● Να ανακαλύψει τη συμβολή των εκπαιδευτικών στην αναγνώριση της κακοποίησης των παιδιών και τις πρωτοβουλίες που μπορούν
να λάβουν για την προστασία των παιδιών.
2. Όσον αφορά στις δεξιότητες θα είναι ικανός:
● Να περιγράφει το βασικό πλαίσιο των δικαιωμάτων του παιδιού με έμφαση στην προστασία από την κακοποίηση
● Να κατανοεί τη σπουδαιότητα του κοινωνικού χώρου στις ποικίλες εκφράσεις των έμφυλων ταυτοτήτων
● Να εξοικειωθεί με θέματα που αναφέρονται στη σεξουαλική αγωγή και τη θρησκευτική εκπαίδευση
● Να εξοικειωθεί και να χρησιμοποιεί εργαλεία που προσφέρονται για την αξιοποίηση των λαϊκών παραμυθιών στο πλαίσιο της
σεξουαλικής αγωγής των μαθητών/τριών
● Να διακρίνει τον ρατσισμό που αναφέρεται στις έμφυλες ταυτότητες
● Να επιλύει προβληματικές και δύσκολες ή απρόβλεπτες καταστάσεις κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας σε μαθητές
● Να χρησιμοποιεί τα Μέσα και τη μιντιακή εργασία
● Να σχεδιάζει ο ίδιος σενάρια διδασκαλίας με τη βοήθεια των Νέων Μέσων
● Να διδάσκει με αποτελεσματικό τρόπο
3. Όσον αφορά στην ανάπτυξη θετικών στάσεων θα είναι σε θέση :
● Να υιοθετήσει μια σύγχρονη Κουλτούρα
● Να αναπτύξει θετική στάση αναφορικά με τη διεξαγωγή διαλόγου με επίκεντρο την εικόνα του σώματος
● Να εξοικειωθεί και να χρησιμοποιήσει εργαλεία που προσφέρει η τέχνη στο πλαίσιο της σεξουαλικής αγωγής των μαθητών/τριών
● Να μετασχηματίσει τις πρότερες γνώσεις του και αντιλήψεις του εξαλείφοντας στερεότυπα και φόβους για τη σεξουαλικότητα
● Να σέβεται τη θρησκευτική ετερότητα
● Να συνειδητοποιεί την προσωπική του αντιμετώπιση του φαινομένου και τους φόβους και τις επιφυλάξεις που συνδέονται με αυτό.
[Online εξ αποστάσεως]
Α) Η διδασκαλία των διδακτικών ενοτήτων του προγράμματος, βασίζεται στην ασύγχρονη μελέτη του εκπαιδευτικού υλικού, το οποίο αναρτάται στην πλατφόρμα ανά εβδομάδα, διατίθεται σε ψηφιακή μορφή. Το προσφερόμενο πρόγραμμα περιέχει 32 θεματικές διαστάσεις που συνδέονται θεματικά μεταξύ τους, α) ξεκινώντας από την θεωρητική προσέγγιση του θέματος, β) παρουσιάζοντας σύντομα βασικές έννοιες και πληροφορίες που σχετίζονται με το θέμα γ) εστιάζοντας στο διδακτικό σχεδιασμό και σε παραδείγματα και πρακτικές για την ενίσχυση της διδασκαλίας στη σεξουαλική αγωγή. Για 32 εβδομαδιαίες συνεδρίες έχει εκπονηθεί το ακόλουθο επιμορφωτικό υλικό: 1. Περίγραμμα θεματικής ενότητας, 2. Βασικό κείμενο μελέτης, 3. Ηλεκτρονική παρουσίαση, 4. Δραστηριότητες, 5. Περαιτέρω οδηγός μελέτης. Για τις εβδομαδιαίες συνεδρίες θα υλοποιούνται δραστηριότητες της κάθε διδακτικής ενότητας. Β) Το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί από απόσταση μέσω Ηλεκτρονικής Μάθησης (e-Learning) 420 ώρες.
Μεθοδολογία αξιολόγησης:
Η διδασκαλία του εκπαιδευτικού προγράμματος εξ αποστάσεως προσφέρει στον εκπαιδευόμενο «αυτονομία», δηλαδή δεν υπάρχει
υποχρέωση της φυσικής του παρουσίας σε συγκεκριμένο χώρο και χρόνο.
Εκτιμώμενος φόρτος εργασίας που απαιτείται για το μάθημα (σε ώρες)
Ο συνολικός φόρτος εργασίας για τη θεματική ενότητα μάθημα στο σύνολό της (39 εβδομάδες και 1 μέρα) ανέρχεται στις 420 ώρες,
οι οποίες κατανέμονται κατά περίπτωση σε κάθε μια εβδομαδιαία συνεδρία και συμπεριλαμβάνει και τις ώρες ενασχόλησης με
μελέτη, μαθησιακές δραστηριότητες, εκπόνηση εργασιών, εξετάσεων, κ.ά. Το πρόγραμμα έχει 420 συνολικές ώρες φόρτου εργασίας που αντιστοιχούν σε 16,8 ECTS.
Το εκπαιδευτικό υλικό του προγράμματος διατίθεται ανά διδακτική ενότητα. Σε κάθε θεματική ενότητα αναρτώνται οι απαραίτητες
ανακοινώσεις. Η κλίμακα βαθμολογίας κυμαίνεται από 0 έως 100%.
Το σύνολο των εργασιών αξιολογούνται ως εξής:
Η συνολική βαθμολογία των εργασιών/ερωτηματολογίων πρέπει να είναι ίση ή να ξεπερνά το 50%.
Σε κάθε διδακτική ενότητα ο εκπαιδευόμενος θα πρέπει να υποβάλλει ηλεκτρονικά τις εργασίες, τηρώντας το χρονοδιάγραμμα που
έχει δοθεί από τον εκπαιδευτή του. Η βαθμολογία της ενότητας ανακοινώνεται στον εκπαιδευόμενο στο τέλος κάθε ενότητας του
προγράμματος και η τελική βαθμολογία στο τέλος του προγράμματος.
Η χορήγηση του Πιστοποιητικού Επιμόρφωσης πραγματοποιείται, όταν ο εκπαιδευόμενος λάβει συνολικό βαθμό μεγαλύτερο ή ίσο του
50%. Σε περίπτωση που η συνολική βαθμολογία δεν είναι ίση ή δεν ξεπερνά το 50%, ο εκπαιδευόμενος έχει τη δυνατότητα
επανεξέτασης εκπονώντας μια ακόμα εργασία μετά την ολοκλήρωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας του προγράμματος που θα
βαθμολογηθεί με το 100%.
Η βαθμολογία που θα συγκεντρώσει κατά τη διαδικασία επανεξέτασής του είναι και η οριστική για το πρόγραμμα που
παρακολούθησε, με την προϋπόθεση ότι ξεπερνά εκείνη που συγκέντρωσε κατά την κανονική διάρκεια της εκπαιδευτικής
διαδικασίας. Σε διαφορετική περίπτωση διατηρείται η αρχική βαθμολογία και λαμβάνει μόνο Βεβαίωση Παρακολούθησης της
Επιμόρφωσης και όχι το Πιστοποιητικό.

Σε κάθε διδακτική ενότητα ο εκπαιδευόμενος θα πρέπει να υποβάλλει ηλεκτρονικά τις εργασίες, τηρώντας το χρονοδιάγραμμα που έχει δοθεί από τον εκπαιδευτή του. Η βαθμολογία της ενότητας ανακοινώνεται στον εκπαιδευόμενο στο τέλος κάθε ενότητας του προγράμματος και η τελική βαθμολογία στο τέλος του προγράμματος.
Η χορήγηση του Πιστοποιητικού Επιμόρφωσης πραγματοποιείται, όταν ο εκπαιδευόμενος λάβει συνολικό βαθμό μεγαλύτερο ή ίσο του 50%. Σε περίπτωση που η συνολική βαθμολογία δεν είναι ίση ή δεν ξεπερνά το 50%, ο εκπαιδευόμενος έχει τη δυνατότητα επανεξέτασης εκπονώντας μια ακόμα εργασία μετά την ολοκλήρωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας του προγράμματος που θα βαθμολογηθεί με το 100%.
Η βαθμολογία που θα συγκεντρώσει κατά τη διαδικασία επανεξέτασής του είναι και η οριστική για το πρόγραμμα που παρακολούθησε, με την προϋπόθεση ότι ξεπερνά εκείνη που συγκέντρωσε κατά την κανονική διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Σε διαφορετική περίπτωση διατηρείται η αρχική βαθμολογία και λαμβάνει μόνο Βεβαίωση Παρακολούθησης της Επιμόρφωσης και όχι το Πιστοποιητικό.
Ελάχιστα Προσόντα Υποψηφίων:
Απολυτήριο Λυκείου

Περίγραμμα Προγράμματος

Διδακτική ενότητα 1: Νέο Σχολείο-Εκπαιδευτικό έργο
ΠεριγραφήΣτο πλαίσιο της παρούσης ενότητας θα εξετάσουμε μέσα από ιστορική αναδρομή τους χρονικούς σταθμούς που εισήχθησαν μαθήματα με αναφορές στη σωματική διάπλαση του ατόμου, τις αλλαγές που έχουν επέλθει. Θα αναφερθούμε στις θέσεις της UNESCO για την σπουδαιότητα του μαθήματος της σεξουαλικής αγωγής και τις προσπάθειες της σε όλο τον κόσμο για την ύπαρξη ισότητας των 2 φύλων. Θα περιγράψουμε το ρόλο που καλείται να διαδραματίσει ο εκπαιδευτικός και την επιμόρφωση που πρέπει να παρακολουθήσει για να καταστεί ικανός να διδάξει το μάθημα της σεξουαλικής αγωγής. Πλαισιώνοντας όλες αυτές τις αλλαγές εμφανίζεται ότι έφτασε η εποχή για να εμπλουτιστεί το εκπαιδευτικό σύστημα με νέες θεματικές (όπως η σεξουαλική αγωγή) που θα βοηθήσουν τα παιδιά και τους εφήβους στη μετάβασή τους στην ενήλικη ζωή.
Έναρξη09/02/2026
Λήξη15/03/2026
Ώρες52.00
Ακαδημαϊκή ΕυθύνηΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΒΡΑΤΣΑΛΗΣ
Συνεδρίες1 Ιστορική αναδρομή του εκπαιδευτικού συστήματος με εστίαση στη διάκριση των 2 φύλων και με αναφορά σε μαθήματα υγιεινής/σωματολογίας
2 Η κοινωνική αλλαγή και οι συνέπειες της για τη διδασκαλία και μάθηση: προσεγγίσεις της Σεξουαλικής Αγωγής
3 Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στη διδασκαλία του μαθήματος της Σεξουαλικής Αγωγής
4 Σεξουαλική εκπαίδευση & ισότητα των φύλων UNESCO-(ατζέντα 2030)/αποτελεσματικά προγράμματα-επιμόρφωση εκπαιδευτικών
5 Επαναληπτική Εβδομαδιαία Συνεδρία

Διδακτική ενότητα 2: Σεξουαλική αγωγή/ Ευρωπαϊκές Πρακτικές – Προγράμματα
ΠεριγραφήΤα προγράμματα Σ.Α ενισχύουν τις γνώσεις των νέων, βοηθούν στην κατανόηση και εξήγηση των συναισθημάτων καθώς επίσης και στην παγιοποίηση επικίνδυνων συμπεριφορών (Unesco, 2009b). Στην ενότητα αυτή, επιλέχθηκαν να παρουσιαστούν προγράμματα Σ.Α στην Ευρώπη που παρουσιάζουν ένα επιστημονικό ενδιαφέρον.
Έναρξη16/03/2026
Λήξη19/04/2026
Ώρες52.00
Ακαδημαϊκή ΕυθύνηΑΛΙΒΙΖΟΣ ΣΟΦΟΣ
Συνεδρίες1 Πρόγραμμα Σεξουαλικής Αγωγής στην Ολλανδία
2 Πρόγραμμα Σεξουαλικής Αγωγής στην Αγγλία
3 Πρόγραμμα Σεξουαλικής Αγωγής στη Γερμανία- Φιλανδία
4 Πρόγραμμα Σεξουαλικής Αγωγής στην Ιταλία
5 Επαναληπτική Εβδομαδιαία Συνεδρία

Διδακτική ενότητα 3: Απαραίτητες γνώσεις εκπαιδευτικών για το σχεδιασμό του μαθήματος της Σ.Α.
ΠεριγραφήΟι εκπαιδευτικοί, σύμφωνα με τους στόχους της εκπαίδευσης χρειάζεται να οργανώνουν καθημερινά και να εφαρμόζουν σύγχρονες αλλά και κατάλληλες μεθόδους διδασκαλίας με σκοπό την ενθάρρυνση των μαθητών/τριών στην ενεργό συμμετοχή τους. Στην ενότητα αυτή, προτείνονται εναλλακτικά παιδαγωγικά εργαλεία και σύντομες δραστηριότητες, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην τάξη από τον εκπαιδευτικό για το μάθημα της Σ.Α, ακολουθώντας μια βιωματική μέθοδο διδασκαλίας που στόχο έχει να φέρει τον μαθητή σε άμεση επαφή με το αντικείμενο μάθησης.
Έναρξη20/04/2026
Λήξη17/05/2026
Ώρες48.00
Ακαδημαϊκή ΕυθύνηΑΛΙΒΙΖΟΣ ΣΟΦΟΣ
Συνεδρίες1 Σχεδιασμός διδασκαλίας για την Σ.Α
2 Βιωματική μάθηση - Εργαλεία διδασκαλίας εντός της σχολικής τάξης
3 Μ.Μ.Ε- Οι ρόλοι των φύλων στη διαφήμιση και τα στερεότυπα - Εργαλεία διδασκαλίας - Ίδρυμα Εκστρατείας Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (2019)
4 Η χρήση των ΤΠΕ στη Σ.Α - Παρουσίαση του βιντεοπαιχνιδιού "Chuka, Break the Silence" της UNODC

Διδακτική ενότητα 4: Φύλο – Σεξουαλικότητα - Κοινωνία
ΠεριγραφήΗ συγκεκριμένη ενότητα διερευνά τη σημασία της ταυτότητας του φύλου βιολογικά, κοινωνικά και ψυχολογικά. Ειδικότερα αναφέρεται σε θεωρίες σχετικές με το βιολογικό και κοινωνικό φύλο καθώς και στις σχετικές θεωρίες περί αρρενωπότητας και θηλυκότητας. Η επόμενη συνεδρία επεκτείνεται στις κοινωνικές κατασκευές του φύλου και της σεξουαλικότητας στο πέρασμα του χρόνου. Στη συνέχεια ακολουθούν ποικίλες ιδεολογικές αντιλήψεις που συνδέονται με τα φεμινιστικά και ΛΟΑΤ κινήματα, ενώ το όλο ζήτημα εξετάζεται στα πλαίσια των ανθρώπινων δικαιωμάτων. Στην τέταρτη ενότητα εξετάζεται το ζήτημα του ρατσισμού απέναντι στις έμφυλες ταυτότητες.
Έναρξη18/05/2026
Λήξη14/06/2026
Ώρες48.00
Ακαδημαϊκή ΕυθύνηΠΟΛΥΚΑΡΠΟΣ ΚΑΡΑΜΟΥΖΗΣ
Συνεδρίες1 Το ανθρώπινο σώμα και η ανάπτυξη - Δεξιότητες Υγείας και Ευεξίας - Σεξουαλική και αναπαραγωγική υγεία
2 Σχέσεις, Αξίες, δικαιώματα, πολιτισμός και σεξουαλικότητα
3 Ταυτότητα φύλου και σεξουαλικές ταυτότητες - Κοινωνικές κατασκευές του φύλου
4 Φεμινισμός και ΛΟΑΤ κινήματα - Έμφυλες ταυτότητες και ρατσισμός

Διδακτική ενότητα 5: Εικόνες του σώματος και σεξουαλικότητα στο λαϊκό παραμύθι και στην τέχνη-Εκπαιδευτικές εφαρμογές
ΠεριγραφήΤόσο τα λαϊκά παραμύθια όσο και η τέχνη προσφέρονται για την παιδαγωγική προσέγγιση της σεξουαλικότητας, κυρίως μέσα από αναφορές στο ανθρώπινο σώμα. Στα λαϊκά παραμύθια συναντάμε ανθρώπινα σώματα διαφόρων ηλικιών, αρτιμελή ή με αναπηρίες, θεωρούμενα όμορφα ή άσχημα, χαλαρά ή φοβισμένα κ.ο.κ. Επιπλέον, συναντάμε αντικείμενα και χρώματα που παραπέμπουν άμεσα ή έμμεσα στη σεξουαλικότητα. Κατ’ ανάλογο τρόπο, η τέχνη μάς προσφέρει πλούσιο υλικό σχετικά με το ανθρώπινο σώμα σε διάφορες εκφάνσεις, τη γύμνια του ή τον στολισμό του, τις σχέσεις των φύλων κ.ο.κ. Και τα δύο πεδία (λαϊκά παραμύθια και τέχνη) μπορούν να προσφέρουν στους μαθητές και τις μαθήτριες τον ασφαλή εκείνο χώρο, ώστε να επεξεργαστούν την εικόνα του δικού τους σώματος, να συμφιλιωθούν με αυτό, να το σεβαστούν και κατ’ επέκταση να σεβαστούν το ανθρώπινο σώμα στη διαφορετικότητά του. Έμφαση δίδεται στις εκπαιδευτικές εφαρμογές. Θα αξιοποιηθούν προδιαγραφές, συστάσεις και υλικά που δημιουργούνται από κεντρικές υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας, λαϊκά παραμύθια και έργα τέχνης με ελεύθερη πρόσβαση, υλικά και οδηγίες που δημιουργούνται από υπερεθνικούς οργανισμούς (βλ. π.χ. αναθεωρημένο οδηγό της UNESCO).
Έναρξη15/06/2026
Λήξη19/07/2026
Ώρες52.00
Ακαδημαϊκή ΕυθύνηΑΛΙΒΙΖΟΣ ΣΟΦΟΣ
Συνεδρίες1 Η σεξουαλικότητα στο λαϊκό παραμύθι
2 Προσεγγίζοντας το ανθρώπινο σώμα και τη σεξουαλικότητα μέσα από εκπαιδευτικές δραστηριότητες με υλικό από λαϊκά παραμύθια
3 Οι αναπαραστάσεις του σώματος στην τέχνη
4 Προσεγγίζοντας την εικόνα του σώματος στο πλαίσιο της σεξουαλικής αγωγής μέσα από καλλιτεχνικές δραστηριότητες
5 Επαναληπτική Εβδομαδιαία Συνεδρία

Διδακτική ενότητα 6: Έμφυλες ταυτότητες – Σεξουαλικότητα - Θρησκεία
ΠεριγραφήΣτο πλαίσιο της παρούσης ενότητας θα εξετάσουμε τις κυριότερες θέσεις των Μεγάλων και Ζωντανών Θρησκειών για τις έμφυλες ταυτότητες και τη σεξουαλικότητα. Έτσι λοιπόν θα γνωρίσουμε τις θεολογικές αντιλήψεις και τις ηθικές διαστάσεις για τις έμφυλες ταυτότητες. Έπειτα θα ανακαλύψουμε πως κατανοεί η κάθε θρησκευτική παράδοση τον έρωτα και τη σεξουαλικότητα. Στη συνέχεια θα επεκταθούμε στις κυρίαρχες αντιλήψεις του θρησκευτικού κόσμου για την οικογένεια και τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση των παιδιών. Τέλος θα εξετάσουμε το πλαίσιο στο οποίο μπορεί η σεξουαλική αγωγή να συνδεθεί με τη Θρησκευτική Εκπαίδευση.
Έναρξη20/07/2026
Λήξη16/08/2026
Ώρες48.00
Ακαδημαϊκή ΕυθύνηΠΟΛΥΚΑΡΠΟΣ ΚΑΡΑΜΟΥΖΗΣ
Συνεδρίες1 Έμφυλες ταυτότητες και θρησκευτικές παραδόσεις
2 Έρωτας και σεξουαλικότητα στον θρησκευτικό κόσμο
3 Οι θρησκείες για την οικογένεια και τη διαπαιδαγώγηση των παιδιών
4 Θρησκευτική εκπαίδευση και Σεξουαλικότητα

Διδακτική ενότητα 7: Ζητήματα σεξουαλικότητας στην εφηβεία και η διαχείρισή τους
ΠεριγραφήΗ σεξουαλικότητα και τα φαινόμενα σεξουαλικοποίησης είναι πανταχού παρόντα: στα μέσα μαζικής ενημέρωσης, σε κύκλους φίλων και ο καθένας έχει μια άποψη για αυτό το θέμα, καθώς όλοι οι άνθρωποι ζουν τη σεξουαλικότητά τους. Ωστόσο, σε μια πιο προσεκτική εξέταση μπορεί να διαπιστωθεί ότι η κατανόηση του συστήματος προσλαμβανουσών και αντιλήψεων που ονομάζουμε σεξουαλικότητα είναι πολύ διαφορετική και ως επί το πλείστον έντονα ιδεολογική και κανονιστική. Στις εβδομαδιαίες συνεδρίες μετά από την περιγραφή του όρου σεξουαλικότητα, θα εστιάσουμε σε έναν τομέα της παιδαγωγικής και της ψυχολογίας που είναι αφιερωμένος στη σεξουαλική ανάπτυξη παιδιών και εφήβων. Θα αναλύσουμε τις συμπεριφορές των εφήβων και τις συνέπειες αυτών, καθώς και την ύπαρξη στερεοτύπων στα κοινωνικά δίκτυα σχετικά με τη διάκριση φύλου. Καταληκτικά θα δούμε πώς μπορεί ο εκπαιδευτικός να διαχειριστεί αυτές τις συμπεριφορές.
Έναρξη17/08/2026
Λήξη13/09/2026
Ώρες48.00
Ακαδημαϊκή ΕυθύνηΑΛΙΒΙΖΟΣ ΣΟΦΟΣ
Συνεδρίες1 Τι είναι η σεξουαλικότητα; Πως αναπτύσσεται στην παιδική και εφηβική ηλικία;
2 Aνταλλαγή σεξουαλικών μηνυμάτων και φωτογραφιών (sexting) στην εφηβεία και οι συνέπειες.
3 Η Αυτοεπίδειξη των εφήβων- Εικόνες και (τοξικά) στερεότυπα θηλυκότητας και αρρενωπότητας στα κοινωνικά δίκτυα.
4 Διαχείριση προβληματικών συμπεριφορών σε σχέση με τη σεξουαλικότητα

Διδακτική ενότητα 8: Τα δικαιώματα των παιδιών και ο ρόλος των εκπαιδευτικών στην προστασία από την κακοποίηση
ΠεριγραφήΗ πρώτη συνεδρία περιλαμβάνει τα δικαιώματα των παιδιών και ορίζει τις βασικές περιπτώσεις κακοποίησης των παιδιών (ψυχολογική, λεκτική, σωματική, σεξουαλική). Η συνεδρία αυτή συμπληρώνεται από την επομένη, η οποία αναφέρεται στο νομικό πλαίσιο προστασίας των παιδιών από την ακατάλληλη μεταχείριση με βασική επιδίωξη παράνομων και άδικων σκοπών. Στη συνέχεια η έμφαση δίδεται στη διερεύνηση περιπτώσεων κακοποίησης παιδιών εντός του οικογενειακού και του ευρύτερου φιλικού περιβάλλοντος.
Έναρξη14/09/2026
Λήξη18/10/2026
Ώρες52.00
Ακαδημαϊκή ΕυθύνηΠΟΛΥΚΑΡΠΟΣ ΚΑΡΑΜΟΥΖΗΣ
Συνεδρίες1 Τα δικαιώματα του παιδιού και η προστασία από κάθε είδους κακοποίηση (αναφορά σε όρους κακοποίησης)
2 Το νομικό πλαίσιο για την προστασία των παιδιών από τη σεξουαλική κακοποίηση
3 Κακοποίηση των παιδιών εντός του οικογενειακού περιβάλλοντος
4 Μαθαίνω να προστατεύω τον εαυτό μου - Η συμβολή των εκπαιδευτικών στην αναγνώριση της κακοποίησης των παιδιών
5 Επαναληπτική Εβδομαδιαία Συνεδρία

Διδακτική ενότητα 9: Τελική Εργασία
ΠεριγραφήΕκπόνηση τελικής εργασίας
Έναρξη19/10/2026
Λήξη09/11/2026
Ώρες20.00
Ακαδημαϊκή ΕυθύνηΑΛΙΒΙΖΟΣ ΣΟΦΟΣ
Συνεδρίες1 Τελική Εργασία

Επικοινωνία:

ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ/H ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: ΚΑΣΣΙΜΗ ΜΑΡΙΑ [m.kassimi(at)aegean.gr - Τηλ. 2241099275 6944742972]

ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΦΟΡΕΙΣ

 GOLEARN ΕΠΕ Κ.Δ.Β.Μ
  Υπ.: ΜΑΡΙΑ ΠΟΥΡΗ
  Email: info(at)golearn.gr
  Website: https://www.golearn.gr/
  Τηλ.: 2111113231
  Δ/νση: Μαυροκορδάτου 1-3, ΤΚ 10678 Αθήνα


Εκπτώσεις - Όροι χρήσης:

Πολιτική Εκπτώσεων
Στο τρέχων επιμορφωτικό πρόγραμμα δεν προσφέρονται εκπτώσεις

Εγγραφή
Η «Αίτηση Εγγραφής» επέχει θέση Υπεύθυνης Δήλωσης και συνεπώς τα συμπληρωθέντα στοιχεία θα πρέπει να είναι αληθή και ακριβή ώστε τα εκδοθέντα Πιστοποιητικά Επιμόρφωσης, Βεβαιώσεις και λοιπά έγγραφα να είναι έγκυρα. Για οποιαδήποτε αναντιστοιχία προκύψει, το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. δεν υποχρεούται να επανεκδώσει τα ανωτέρω έγγραφα ενώ διατηρεί το δικαίωμα να το ανακαλέσει.

Εγκυρότητα υποβληθέντων δικαιολογητικών
Προκειμένου να τεκμηριώνεται η ισχύς των επιλεγμένων στη φόρμα εγγραφής εκπτώσεων, ο/η επιμορφούμενος/η οφείλει να αποστέλλει στη γραμματεία του εκάστοτε επιμορφωτικού προγράμματος τα σχετικά δικαιολογητικά, πριν την έναρξη του επιλεχθέντος Προγράμματος. Βάσει του άρθρου 28 του Ν.4305/2014, το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. δύναται να διενεργεί αυτεπάγγελτο έλεγχο της γνησιότητας των δικαιολογητικών που έχει υποβάλει ο/η επιμορφούμενος/η. Σε περίπτωση μη έγκαιρης αποστολής ή μη επιβεβαίωσης της εγκυρότητας των υποβληθέντων δικαιολογητικών, το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. διατηρεί το δικαίωμα της ανάκλησης της χορηγηθείσας έκπτωσης και να απαιτήσει την όποια προκύπτουσα χρηματική διαφορά καθώς και να ακυρώσει τυχόν έκδοση οποιαδήποτε Βεβαίωσης ή/και Πιστοποιητικού Επιμόρφωσης.

Υποχρεώσεις επισκέπτη/χρήστη
Ο/Η χρήστης/τρια της ιστοσελίδας, των εκπαιδευτικών πλατφορμών αλλά και των πλατφορμών τηλεδιάσκεψης οφείλει αφενός μεν να συμμορφώνεται με τους κανόνες και τις διατάξεις του Ελληνικού, Ευρωπαϊκού και Διεθνούς Δικαίου και τη σχετική νομοθεσία που διέπει τις τηλεπικοινωνίες, αφετέρου δε να απέχει από κάθε παράνομη και καταχρηστική χρήση του περιεχομένου και των υπηρεσιών της ιστοσελίδας. Ρητά διευκρινίζεται ότι δεν επιτρέπεται να παραχωρεί τους προσωπικούς κωδικούς πρόσβασης σε οποιοδήποτε τρίτο πρόσωπο. Επίσης, κάθε επισκέπτης / χρήστης της ιστοσελίδας οφείλει να συμπεριφέρεται κόσμια, ευγενικά και διακριτικά κατά τη διάρκεια χρήσης των ανωτέρω, ενώ απαγορεύεται η υιοθέτηση πρακτικών αθέμιτου ανταγωνισμού ή άλλων που αντίκεται στους κοινώς αποδεκτούς κανόνες συμπεριφοράς των χρηστών του Internet (Netiquette). Οιαδήποτε ζημία προκληθεί στην ιστοσελίδα ή/και στις πλατφόρμες σύγχρονης/ασύγχρονής εκπαίδευσης ή στο Δίκτυο γενικότερα απορρέουσα από την κακή ή αθέμιτη χρήση των σχετικών υπηρεσιών από τον χρήστη / επισκέπτη είναι αποκλειστικά δική του ευθύνη, και το Πανεπιστήμιο Αιγαίου δύναται να τον διαγράψει από μέλος της επιμορφωτικής του κοινότητας χωρίς οποιαδήποτε οικονομική αποζημίωση και επιστροφή διδάκτρων. Επιπλέον, οιαδήποτε ηθική ζημία ή ζημία φήμης προκληθεί απορρέουσα από την μη χρήση κόσμιας και διακριτικής συμπεριφοράς κατά την επικοινωνία του με τις επιμέρους ομάδες διδασκόντων, τεχνικής και διοικητικής υποστήριξης, είναι αποκλειστικά ευθύνη του χρήστη, και το Πανεπιστήμιο Αιγαίου δύναται να τον διαγράψει από μέλος της επιμορφωτικής του κοινότητας χωρίς οποιαδήποτε οικονομική αποζημίωση και επιστροφή διδάκτρων. Για οποιαδήποτε επισήμανση, παρατήρηση ή/και πρόταση, οι επιμορφούμενοι/ες θα πρέπει να απευθύνονται αποκλειστικά στις γραμματείες των επιμέρους επιμόρφωτικών προγραμμάτων ή στη γραμματεία του Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ.

Συμμετοχή στα μαθήματα & Έκδοση Πιστοποιητικών
• Δεν υφίσταται κανένας περιορισμός φύλου, φυλής, εθνικότητας, θρησκεύματος ή άλλη διάκριση στη συμμετοχή στα επιμορφωτικά προγράμματα του Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ.
• Η αποδοχή και η συμμετοχή των επιμορφούμενων προϋποθέτει την πλήρη εκ μέρους τους κατανόηση του και του εκάστοτε Οδηγού Προγράμματος
• Το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ., διατηρεί το δικαίωμα να αναπροσαρμόζει το χρονοδιάγραμμα των μαθημάτων, τους/τις διδάσκοντες/ουσες καθώς και να αναβάλλει ή να ακυρώνει τη διάθεση Προγραμμάτων ενημερώνοντας τους/τις εγγεγραμμένους/ες
• Για την καλύτερη εξυπηρέτηση τους, οι επιμορφούμενοι/ες θα πρέπει κατά την επικοινωνία τους με το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. να αναφέρουν το ονοματεπώνυμο τους, τον ακριβή τίτλο του προγράμματος που συμμετέχουν, τον/την Ακαδημαϊκά Υπεύθυνο/η και την ημερομηνία έναρξης του προγράμματος.
• Εφόσον υφίστανται οικονομικής φύσης εκκρεμότητες, το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. διατηρεί το δικαίωμα να αναστέλλει προσωρινά ή/και να απενεργοποιεί την πρόσβαση των επιμορφούμενων στις ηλεκτρονικές πλατφόρμες σύγχρονης και ασύγχρονης μάθησης
• Η απονομή του Πιστοποιητικού Επιμόρφωσης προϋποθέτει τη συμμετοχή των επιμορφούμενων στις ανατεθείσες δραστηριότητες αξιολόγησης και βάσει των κριτηρίων αξιολόγησης που θέτει το εκάστοτε επιμορφωτικό πρόγραμμα
• Εφόσον υφίστανται οικονομικής φύσης εκκρεμότητες, δεν απονέμεται Πιστοποιητικό Επιμόρφωσης για καμία από τις επιμέρους Διδακτικές Ενότητες ενός Προγράμματος, αλλά ούτε για το σύνολο του Προγράμματος.
• Προϋπόθεση χορήγησης βεβαιώσεων πριν την ολοκλήρωση ενός επιμορφωτικού προγράμματος, είναι η εξόφληση τουλάχιστον μέρους των διδάκτρων αντιστοίχου των Διδακτικών Ενοτήτων που βεβαιώνεται ότι παρακολούθησε ο/η επιμορφούμενος/η.

Τεχνικές Προϋποθέσεις
Για τη συμμετοχή στην online επιμόρφωση απαιτούνται τουλάχιστον ένας σύγχρονος υπολογιστής και πρόσβαση στο διαδίκτυο.
Συγκεκριμένα, για τη βέλτιστη και απρόσκοπτη πρόσβαση και εργασία στο Σύστημα Ασύγχρονης και κυρίως της Σύγχρονης ηλεκτρονικής μάθησης, οι ενδιαφερόμενοι/ες προτείνεται να διαθέτουν τα εξής:
1. Σύγχρονο ηλεκτρονικό υπολογιστή που να διαθέτει multimedia δυνατότητες (μικρόφωνο, ηχεία ή ακουστικά, κάμερα).
2. Σύνδεση ADSL για πρόσβαση στο Διαδίκτυο, με ελάχιστη απαιτούμενη ταχύτητα σύνδεσης στο Διαδίκτυο 4 Mbps.
Είναι δυνατό ωστόσο να απαιτούνται από τα επιμέρους επιμορφωτικά προγράμματα και επιπρόσθετες τεχνικές προϋποθέσεις, εφόσον αυτό κρίνεται σκόπιμο για την ομαλή διεξαγωγή τους.

Πνευματική Ιδιοκτησία
Κάθε υλικό, εμπορικό σήμα ή λοιπή πνευματική ιδιοκτησία της παρούσας ιστοσελίδας αποτελεί περιουσιακό στοιχείο του Πανεπιστημίου Αιγαίου και υπάγεται στη σχετική νομοθεσία περί προστασίας της πνευματικής ιδιοκτησίας, με εξαίρεση τα ρητώς αναγνωρισμένα δικαιώματα τρίτων. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, η μετατροπή / αντιγραφή / ενοικίαση / δανεισμός / μετάδοση και εκπομπή του χωρίς σχετική άδεια. Κατ’ εξαίρεση, επιτρέπεται η μεμονωμένη αποθήκευση και αντιγραφή τμημάτων του περιεχομένου σε απλό προσωπικό υπολογιστή για αυστηρά προσωπική χρήση, χωρίς πρόθεση εμπορικής ή άλλης εκμετάλλευσης και πάντα υπό την προϋπόθεση της αναγραφής της πηγής προέλευσής του, χωρίς αυτό να σημαίνει κατά οποιονδήποτε τρόπο παραχώρηση δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας.

Μοριοδότηση Προγραμμάτων
Το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. δύναται στο πλαίσιο της προώθησης ενός προγράμματος, να ενημερώνει -συμβουλευτικά και μόνο- το ενδιαφερόμενο κοινό σχετικά με τη δυνατότητα αξιοποίησης ενός πιστοποιητικού επιμόρφωσης από πλευράς ενδεχόμενης μοριοδότησής του, βάσει του θεσμικού πλαισίου που ισχύει κατά την περίοδο της έναρξης του προγράμματος. Ωστόσο, η μοριοδότηση της επιμόρφωσης ως προσόν, εξαρτάται από τα εκάστοτε κριτήρια των προκηρύξεων/προσκλήσεων όπως αυτά καθορίζονται από τους φορείς που τις εκδίδουν κατά τη χρονική στιγμή της έκδοσης τους και οι ενδιαφερόμενοι/ες οφείλουν να επικοινωνούν με τους εν λόγω φορείς για διευκρινίσεις και φέρουν την αποκλειστική ευθύνη για τη διερεύνηση ζητημάτων μοριοδότησης.

Ακύρωση Προγραμμάτων-Επιστροφές Διδάκτρων
Τα επιμορφωτικά προγράμματα θα υλοποιούνται μόνο εφόσον έχει διασφαλιστεί ο απαιτούμενος αριθμός επιμορφούμενων.
Επιστροφή διδάκτρων είναι εφικτή μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις και μόνο εφόσον ο/η αιτούμενος/η ενημερώσει γραπτά τη γραμματεία πριν την έναρξη του Προγράμματος ότι δεν επιθυμεί να παρακολουθήσει εκθέτοντας αναλυτικά τους λόγους διακοπής της επιμόρφωσης. Το έγγραφο αίτημα εξετάζεται από τον/την Επιστημονικά Υπεύθυνο/η του κάθε επιμορφωτικού προγράμματος και αποφαίνεται σχετικά. Στις περιπτώσεις αυτές και προκειμένου να μην επιβαρυνθεί με ενδεχόμενα τραπεζικά έξοδα ή έξοδα διαχείρισης του Ειδικού Λογαριασμού Κονδυλίων Έρευνας, δύναται να αιτηθεί πίστωση των διδάκτρων του για φοίτηση σε άλλο Πρόγραμμα της ίδιας επιμορφωτικής δράσης, δηλαδή σε Πρόγραμμα με τον/την ίδιο/α Επιστημονικά Υπεύθυνο/η. Το πιστωμένο ποσό σε περίπτωση που δεν εξαντληθεί, δεν επιστρέφεται, αλλά παραμένει στη διάθεση του/της συμμετέχοντα/ουσας για μελλοντική χρήση.
Σε περιπτώσεις απόφασης επιστροφής διδάκτρων, εάν η υπαιτιότητα της επιστροφής βαρύνει το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ., η οφειλόμενη χρηματική διαφορά επιστρέφεται χωρίς καμία επιπλέον επιβάρυνση.
Σε περιπτώσεις μη υπαιτιότητας του Πανεπιστημίου Αιγαίου η όποια οφειλόμενη χρηματική διαφορά βαρύνει τον/την αιτούντα/ούσα, που επιβαρύνεται με τα όποια τραπεζικά έξοδα και επιπρόσθετα 10% με έξοδα διαχείρισης του Ειδικού Λογαριασμού Κονδυλίων Έρευνας.

Αξιολόγηση Προγράμματος
Συμμετοχή στην Αξιολόγηση Προγράμματος: Η συμπλήρωση του ανώνυμου Ερωτηματολογίου Αξιολόγησης Επιμορφωτικού Προγράμματος από τους εκπαιδευόμενους, στοχεύει στην διασφάλιση της ποιότητας των παρεχόμενων εκπαιδευτικών υπηρεσιών, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 115 του ν. 4957/2022 και τον Κανονισμό Λειτουργίας του Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Το ερωτηματολόγιο αναρτάται στην πλατφόρμα ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης κατά τον τελευταίο μήνα υλοποίησης του προγράμματος, μαζί με την ενεργοποίηση της τελευταίας δραστηριότητας αξιολόγησης του προγράμματος. Η συμπλήρωση του ερωτηματολογίου είναι προαιρετική και εντάσσεται στις ακαδημαϊκές δραστηριότητες των εκπαιδευομένων.

Παράταση στις ακαδημαϊκές υποχρεώσεις
Τυχόν παράταση στις ακαδημαϊκές υποχρεώσεις των εκπαιδευομένων καθώς και η διαδικασία έκδοσης των πιστοποιητικών επιμόρφωσης για τους/τις εκπαιδευόμενους/ες που παρακολούθησαν επιτυχώς το πρόγραμμα, δεν μπορεί να υπερβαίνει τους έξι (6) μήνες από την, βάσει της απόφασης έγκρισης, ημερομηνία ολοκλήρωσης του προγράμματος. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, κατόπιν τεκμηριωμένου αιτήματος εκπαιδευόμενου/ης και αιτιολογημένης απόφασης του Συμβουλίου του Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. μπορεί η προβλεπόμενη στο προηγούμενο εδάφιο παράταση να χορηγηθεί για χρονικό διάστημα έως ένα (1) έτος από την, βάσει της απόφασης έγκρισης, ημερομηνία ολοκλήρωσης του προγράμματος.