Επιστροφή στα Επιμορφωτικά Προγράμματα
ΣΠΟΥΔΕΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΣΤΗ ΜΕΣΟΓΕΙΟ (BASIC)
Θεματική Κατηγορία: Δημόσιο - ΟΤΑ, Διεθνείς Σχέσεις, Εκπαίδευση Ενηλίκων – Κατάρτιση, Περιβάλλον & Βιώσιμη Ανάπτυξη, Περιφερειακή & Τοπική Ανάπτυξη, Πολιτικές Επιστήμες

Έναρξη Μαθημάτων: 10/02/2025

Πληροφορίες Προγράμματος

ΚΩΔΙΚΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ: 1659
ΠΡΟΩΡΗ ΕΓΓΡΑΦΗ: 29/11/2024 - 10/01/2025 (ΕΚΠΤΩΣΗ 45%)
ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΑΙΤΗΣΕΩΝ ΕΓΓΡΑΦΩΝ: 29/11/2024 - 21/02/2025
ΠΕΡΙΟΔΟΣ Μαθηματων: 10/02/2025 - 29/06/2025
Διαρκεια: 4 μΗνες και 20 ημΕρες
ΩΡΕΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ: 220.00
Πιστωτικες Μοναδες ECTS: 8.80

Επιστημονική Ευθύνη: ΝΤΑΛΗΣ ΣΩΤΗΡΙΟΣ

Ακαδημαϊκή Ευθύνη: ΝΤΑΛΗΣ ΣΩΤΗΡΙΟΣ, ΚΟΥΚΑΚΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

Αρχικο Κοστος: 400,00 € (Εκπτώσεις προγράμματος)


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΕΚΠΤΩΣΕΙΣ - ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ

Περιγραφή Προγράμματος

Αντικείμενο & Σκοπός Προγράμματος:
Το σύγχρονο περιβάλλον ασφάλειας έχει χαρακτηριστεί από ένα σημαντικό αριθμό μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας αλλά και ληπτών απόφασης (decision makers) ως ένα περιβάλλον πολυκρίσεων (polycrises) και αεικρίσεων (permacrises), υποδηλώνοντας με τον τρόπο αυτό την συχνή και ταυτόχρονη εμφάνιση κρίσεων σε διάφορους τομείς πολιτικής (οικονομία, άμυνα, ενέργεια, υγεία, μετανάστευση, περιβάλλον, κ.λπ.) οι οποίες έχουν μεγάλη διάρκεια, προσδίδοντάς τους σχεδόν μόνιμο χαρακτήρα.

Μερικά από τα πιο πρόσφατα παραδείγματα που έγιναν ιδιαίτερα αισθητά και στην Ελλάδα αποτελούν η οικονομική κρίση του 2010, η μεταναστευτική-προσφυγική κρίση του 2015-2016, η υγειονομική κρίση του COVID-19, η ένοπλη σύγκρουση μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανία τον Φεβρουάριο 2022 και μεταξύ Χαμάς και Ισραήλ στη Λωρίδα της Γάζας τον Οκτώβριο του 2023, καθώς και η ενεργειακή και επισιτιστική κρίση που ακολούθησε την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Ταυτόχρονα οι ραγδαίες εξελίξεις της τεχνολογίας και η αξιοποίηση νέων πεδίων δράσης όπως αυτό του κυβερνοχώρου (cyberspace) και του διαστήματος, δημιουργούν νέες συνθήκες οι οποίες εκτός από προκλήσεις παρουσιάζουν και αξιοσημείωτες ευκαιρίες όσον αφορά την έρευνα και την καινοτομία, οι οποίες –εφόσον αξιοποιηθούν κατάλληλα– μπορούν να αυξήσουν σημαντικά την ισχύ (power) των κρατικών και μη δρώντων, μεταβάλλοντας την ισορροπία δυνάμεων σε περιφερειακό και παγκόσμιο επίπεδο.

Μία από τις περιοχές που έχει προσελκύσει το παγκόσμιο ενδιαφέρον –τόσο λόγω των προαναφερθέντων εξελίξεων όσο και λόγω της στρατηγικής θέσης της– είναι η Μεσόγειος Θάλασσα, η οποία ευρισκόμενη στο σταυροδρόμι τριών ηπείρων (Ευρώπη, Αφρική και Ασία) αποτελεί συνάμα πεδίο ανταγωνισμού των κρατών και οργανισμών αλλά και πεδίο συνεργασίας μεταξύ των λιγότερο ισχυρών δρώντων. Κύριος δε στόχος όλων αυτών αποτελεί η εξασφάλιση των (εθνικών) συμφερόντων τους, με απώτερο σκοπό την προάσπιση της ασφάλειάς τους η οποία σύμφωνα με τον ΟΑΣΕ αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την ανάπτυξη.

Αν και η έννοια της ασφάλειας συνήθως συνδέεται εσφαλμένα αποκλειστικά με αυτήν της άμυνας, δηλαδή την προάσπιση έναντι εξωτερικών στρατιωτικών απειλών, εν τούτοις περιλαμβάνει τόσες συνιστώσες όσες και οι αντίστοιχες απειλές και οι κίνδυνοι που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι δρώντες. Ο Ύπατος Εκπρόσωπος της ΕΕ για θέματα Εξωτερικής Πολιτικής και Πολιτικής Ασφαλείας και Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (HR/VP) Josep Borrell δήλωσε χαρακτηριστικά κατά τη διάρκεια του Forum Europa που έλαβε χώρα στις 9 Απριλίου 2024 ότι:

«Η ασφάλεια είναι κάτι περισσότερο από άμυνα. Μιλάμε τώρα και για οικονομική ασφάλεια. Τα πάντα έχουν μια διάσταση ασφάλειας, διότι τα πάντα χρησιμοποιούνται ως όπλο».

Ανάλογα τέλος με το συστημικό επίπεδο –ατομικό, εθνικό/κρατικό, περιφερειακό ή παγκόσμιο– εντός του οποίου εξετάζεται, η ασφάλεια διαχωρίζεται σε ανθρώπινη ασφάλεια (human security), εθνική ασφάλεια (national security), περιφερειακή ασφάλεια (regional security) και διεθνή ασφάλεια (international security), ενώ ανάλογα με τον τομέα πολιτικής (policy field) που αφορά διακρίνονται οι ακόλουθες (μη-αποκλειστικές) κατηγορίες:

1) Στρατιωτική ασφάλεια (military security),
2) Οικονομική ασφάλεια (economic security),
3) Ενεργειακή ασφάλεια (energy security),
4) Ασφάλεια κρίσιμων υποδομών (critical infrastructure security),
5) Θαλάσσια ασφάλεια (maritime security),
6) Επισιτιστική ασφάλεια (food security),
7) Περιβαλλοντική ασφάλεια (environmental security),
8) Υγειονομική ασφάλεια (health security),
9) Εσωτερική ασφάλεια (domestic/internal security),
10) Κυβερνοασφάλεια (cyber security),
11) Πολιτιστική ασφάλεια (cultural security),
12) Δημογραφική ασφάλεια (demographic security),
13) Υδατική ασφάλεια (water security),
14) Ασφάλεια πληροφοριών (information security),
15) Διαστημική ασφάλεια (space security).

Από τα παραπάνω συμπεραίνεται ότι τα ζητήματα που σχετίζονται με την ασφάλεια δεν αφορούν μόνο το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων και Σωμάτων Ασφάλειας αλλά και κάθε λήπτη απόφασης (decision maker) του δημόσιου ή ιδιωτικού τομέα, καθώς τόσο οι τομείς εσωτερικής και εξωτερικής πολιτικής όσο και ο δημόσιος και ιδιωτικός τομέας πλέον αλληλεπιδρούν και αλληλοεξαρτώνται μεταξύ τους, ενώ οι εξελίξεις που λαμβάνουν χώρα σε ένα τομέα πολιτικής συμπαρασύρουν αναπόφευκτα και τους υπόλοιπους.

Επιπρόσθετα, η γνώση των ζητημάτων ασφάλειας συμβάλλει στην ευημερία του κοινωνικού συνόλου και την ομαλή λειτουργία του κράτους, καθώς ο ενημερωμένος πολίτης είναι λιγότερο ευάλωτος τόσο στην παραπληροφόρηση (disinformation) όσο και στις ψευδείς ειδήσεις (misinformation/fake news).
Μαθησιακοί Στόχοι Προγράμματος:
Απώτερος στόχος του προγράμματος είναι οι συμμετέχοντες σε αυτό να αποκτήσουν τα εφόδια εκείνα που θα τους καταστήσουν ικανούς να αντιμετωπίζουν κάθε ζήτημα ασφάλειας που εντοπίζεται στο χώρο της Μεσογείου με κριτική σκέψη εφαρμόζοντας μία ολιστική προσέγγιση η οποία θα τους/τις επιτρέψει να επιχειρούν με αξιώσεις στα μελλοντικά βήματά τους στον εγχώριο ή/και τον διεθνή επαγγελματικό και ακαδημαϊκό στίβο, αλλά και να διαμορφώνουν μία ρεαλιστική επίγνωση κατάστασης (situational awareness) χωρίς να επηρεάζονται από προκαταλήψεις, ψευδείς ειδήσεις (misinformation/fake news) ή/και παραπληροφόρηση (disinformation).

Με την ολοκλήρωση του προγράμματος οι επιμορφούμενοι/ες θα έχουν επιτύχει τα ακόλουθα μαθησιακά αποτελέσματα, καθιστώντας τους/τις ικανούς/ές να:

1) Προσδιορίζουν τα διαφορετικά είδη της ασφάλειας, τις επιμέρους συνιστώσες της, καθώς και το περιεχόμενο αυτών.
2) Αναγνωρίζουν τις κυριότερες απειλές και τους κινδύνους ασφάλειας όσον αφορά το χώρο της Μεσογείου.
3) Κατανοούν την αρχιτεκτονική ασφάλειας του χώρου της Μεσογείου και τους κυριότερους δρώντες που εμπλέκονται σε αυτήν.
4) Γνωρίζουν βασικές έννοιες και ορισμούς που σχετίζονται με τα ζητήματα ασφάλειας στη Μεσόγειο.
5) Κατανοούν τις πολιτικές και τα μέτρα που εφαρμόζονται σε εθνικό και υπερεθνικό επίπεδο για την αντιμετώπιση των κυριότερων απειλών και κινδύνων.
6) Επιδεικνύουν κριτική κατανόηση όσον αφορά τον τρόπο διασύνδεσης των ζητημάτων ασφάλειας στη Μεσόγειο του με άλλους γνωστικούς και γεωγραφικούς τομείς.
7) Αντιλαμβάνονται τα βήματα που απαιτούνται για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των απειλών και κινδύνων.
8) Προτείνουν μέτρα για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των απειλών και κινδύνων.

Επίσης, με την ολοκλήρωση του προγράμματος, οι επιμορφούμενοι/ες θα αποκτήσουν τις κατάλληλες ικανότητες και δεξιότητες ώστε να:

1) Εφαρμόζουν με ευχέρεια τις θεωρίες και μεθοδολογίες του γνωστικού τους πεδίου σε έρευνες, μελέτες και εργασίες που σχετίζονται με ζητήματα ασφάλειας με κριτικό και δημιουργικό τρόπο.
2) Εφαρμόζουν με πρωτοτυπία τις αποκτηθείσες γνώσεις στην έρευνα, την ανάλυση και την ανάπτυξη λύσεων στα προβλήματα του μεσογειακού χώρου.
3) Είναι σε θέση να αξιολογούν, να ερμηνεύουν και να προωθούν σύγχρονες επιστημονικές έρευνες και μελέτες συναφείς με το γνωστικό τους πεδίο.
4) Τεκμηριώνουν τις θέσεις τους με εξειδικευμένες πληροφορίες και επιχειρήματα.
5) Επεξεργάζονται με ευχέρεια τα ποικίλα ζητήματα ασφάλειας του χώρου της Μεσογείου.
Μεθοδολογία Υλοποίησης:
[Online εξ αποστάσεως]
Συγκεκριμένα, μέσω του Συστήματος Διαχείρισης Μάθησης (Moodle), η διαδικασία υλοποίησης της επιμόρφωσης περιλαμβάνει για τους/τις επιμορφούμενους/ες τις ακόλουθες μεθόδους:

1) Ασύγχρονη υποχρεωτική μελέτη επιμορφωτικού υλικού,
2) Ασύγχρονη προαιρετική μελέτη επιμορφωτικού υλικού,
3) Διεξαγωγή ατομικών δραστηριοτήτων οι οποίες δίνονται ως ερεθίσματα/εναύσματα για τον προβληματισμό των επιμορφούμενων,
4) Αξιολόγηση μέσω της διενέργειας σχετικών τεστ.

Κάθε Διδακτική Ενότητα περιλαμβάνει:

- τα «Βασικά Κείμενα Μελέτης» των Συνεδριών, με βιβλιογραφία που είναι υποχρεωτικά προς μελέτη, προκειμένου να είναι εφικτή η επιτυχής ολοκλήρωση των τεστ αξιολόγησης.

- τα «Παράλληλα Κείμενα Μελέτης». Πρόκειται για κείμενα τα οποία στοχεύουν στο να σας προσφέρουν επιπρόσθετες γνώσεις σχετικές με το αντικείμενο της Συνεδρίας και η μελέτη αυτών είναι προαιρετική. Ενδέχεται κάποια από αυτά να είναι γραμμένα στην αγγλική γλώσσα.
Μεθοδολογία αξιολόγησης:
Στο τέλος της κάθε Διδακτικής Ενότητας του προγράμματος θα πρέπει να ολοκληρώσετε ένα (1) τεστ αξιολόγησης στην πλατφόρμα του Moodle, απαντώντας σε ερωτήσεις τύπου «πολλαπλής επιλογής» ή «σωστό/λάθος». Οι ερωτήσεις του τεστ που καλείται ο/η κάθε επιμορφούμενος/η να συμπληρώσει, επιλέγονται τυχαία από μια ευρεία βάση ερωτήσεων, και αφορούν στα θέματα που θα έχετε μελετήσει στο αντίστοιχο «Βασικό Κείμενο Μελέτης» της Διδακτικής Ενότητας – δεν αφορούν στην πρόσθετη γνώση που σας προσφέρεται μέσα από τα «Παράλληλα Κείμενα Μελέτης».

Σας δίνεται χρόνος τεσσάρων (4) εβδομάδων μετά το τέλος της κάθε Διδακτικής Ενότητας. Προσοχή: Από τη στιγμή που ξεκινήσετε το τεστ έχετε στη διάθεσή σας, 4 ώρες (240 λεπτά) συνεχόμενα χωρίς δυνατότητα προσωρινής διακοπής του. Οι απαντήσεις σας δεν αποθηκεύονται μέχρι να κάνετε τελική υποβολή του τεστ. Μέσα στο προβλεπόμενο διάστημα των 4 εβδομάδων έχετε δικαίωμα να κάνετε το τεστ αξιολόγησης στη Διδακτική Ενότητα έως και 2 (δύο) φορές. Άρα, αν με τη συμπλήρωση του τεστ για πρώτη φορά, η επίδοσή σας είναι κάτω από τη βάση του 50%, μπορείτε να επαναλάβετε το τεστ άλλη μια φορά μέσα στη διάρκεια των 4 εβδομάδων μέχρι να κλείσει οριστικά το διαγώνισμα.

Σε περίπτωση που δεν υποβάλλετε ή δεν ολοκληρώσετε επιτυχώς κάποιο διαγώνισμα αξιολόγησης κατά τις προβλεπόμενες από το χρονοδιάγραμμα προθεσμίες, όλα τα τεστ –από την πρώτη Ενότητα έως και την προτελευταία– θα ενεργοποιούνται ξανά κατά την ημερομηνία έναρξης της τελευταίας Διδακτικής Ενότητας και θα κλείνουν την ημερομηνία λήξης του προγράμματος.
Ελάχιστα Προσόντα Υποψηφίων:
Aπόφοιτοι/-ες Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΕ).

Περιγραφή Προγράμματος

Αντικείμενο & Σκοπός Προγράμματος:
Το σύγχρονο περιβάλλον ασφάλειας έχει χαρακτηριστεί από ένα σημαντικό αριθμό μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας αλλά και ληπτών απόφασης (decision makers) ως ένα περιβάλλον πολυκρίσεων (polycrises) και αεικρίσεων (permacrises), υποδηλώνοντας με τον τρόπο αυτό την συχνή και ταυτόχρονη εμφάνιση κρίσεων σε διάφορους τομείς πολιτικής (οικονομία, άμυνα, ενέργεια, υγεία, μετανάστευση, περιβάλλον, κ.λπ.) οι οποίες έχουν μεγάλη διάρκεια, προσδίδοντάς τους σχεδόν μόνιμο χαρακτήρα.

Μερικά από τα πιο πρόσφατα παραδείγματα που έγιναν ιδιαίτερα αισθητά και στην Ελλάδα αποτελούν η οικονομική κρίση του 2010, η μεταναστευτική-προσφυγική κρίση του 2015-2016, η υγειονομική κρίση του COVID-19, η ένοπλη σύγκρουση μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανία τον Φεβρουάριο 2022 και μεταξύ Χαμάς και Ισραήλ στη Λωρίδα της Γάζας τον Οκτώβριο του 2023, καθώς και η ενεργειακή και επισιτιστική κρίση που ακολούθησε την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Ταυτόχρονα οι ραγδαίες εξελίξεις της τεχνολογίας και η αξιοποίηση νέων πεδίων δράσης όπως αυτό του κυβερνοχώρου (cyberspace) και του διαστήματος, δημιουργούν νέες συνθήκες οι οποίες εκτός από προκλήσεις παρουσιάζουν και αξιοσημείωτες ευκαιρίες όσον αφορά την έρευνα και την καινοτομία, οι οποίες –εφόσον αξιοποιηθούν κατάλληλα– μπορούν να αυξήσουν σημαντικά την ισχύ (power) των κρατικών και μη δρώντων, μεταβάλλοντας την ισορροπία δυνάμεων σε περιφερειακό και παγκόσμιο επίπεδο.

Μία από τις περιοχές που έχει προσελκύσει το παγκόσμιο ενδιαφέρον –τόσο λόγω των προαναφερθέντων εξελίξεων όσο και λόγω της στρατηγικής θέσης της– είναι η Μεσόγειος Θάλασσα, η οποία ευρισκόμενη στο σταυροδρόμι τριών ηπείρων (Ευρώπη, Αφρική και Ασία) αποτελεί συνάμα πεδίο ανταγωνισμού των κρατών και οργανισμών αλλά και πεδίο συνεργασίας μεταξύ των λιγότερο ισχυρών δρώντων. Κύριος δε στόχος όλων αυτών αποτελεί η εξασφάλιση των (εθνικών) συμφερόντων τους, με απώτερο σκοπό την προάσπιση της ασφάλειάς τους η οποία σύμφωνα με τον ΟΑΣΕ αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την ανάπτυξη.

Αν και η έννοια της ασφάλειας συνήθως συνδέεται εσφαλμένα αποκλειστικά με αυτήν της άμυνας, δηλαδή την προάσπιση έναντι εξωτερικών στρατιωτικών απειλών, εν τούτοις περιλαμβάνει τόσες συνιστώσες όσες και οι αντίστοιχες απειλές και οι κίνδυνοι που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι δρώντες. Ο Ύπατος Εκπρόσωπος της ΕΕ για θέματα Εξωτερικής Πολιτικής και Πολιτικής Ασφαλείας και Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (HR/VP) Josep Borrell δήλωσε χαρακτηριστικά κατά τη διάρκεια του Forum Europa που έλαβε χώρα στις 9 Απριλίου 2024 ότι:

«Η ασφάλεια είναι κάτι περισσότερο από άμυνα. Μιλάμε τώρα και για οικονομική ασφάλεια. Τα πάντα έχουν μια διάσταση ασφάλειας, διότι τα πάντα χρησιμοποιούνται ως όπλο».

Ανάλογα τέλος με το συστημικό επίπεδο –ατομικό, εθνικό/κρατικό, περιφερειακό ή παγκόσμιο– εντός του οποίου εξετάζεται, η ασφάλεια διαχωρίζεται σε ανθρώπινη ασφάλεια (human security), εθνική ασφάλεια (national security), περιφερειακή ασφάλεια (regional security) και διεθνή ασφάλεια (international security), ενώ ανάλογα με τον τομέα πολιτικής (policy field) που αφορά διακρίνονται οι ακόλουθες (μη-αποκλειστικές) κατηγορίες:

1) Στρατιωτική ασφάλεια (military security),
2) Οικονομική ασφάλεια (economic security),
3) Ενεργειακή ασφάλεια (energy security),
4) Ασφάλεια κρίσιμων υποδομών (critical infrastructure security),
5) Θαλάσσια ασφάλεια (maritime security),
6) Επισιτιστική ασφάλεια (food security),
7) Περιβαλλοντική ασφάλεια (environmental security),
8) Υγειονομική ασφάλεια (health security),
9) Εσωτερική ασφάλεια (domestic/internal security),
10) Κυβερνοασφάλεια (cyber security),
11) Πολιτιστική ασφάλεια (cultural security),
12) Δημογραφική ασφάλεια (demographic security),
13) Υδατική ασφάλεια (water security),
14) Ασφάλεια πληροφοριών (information security),
15) Διαστημική ασφάλεια (space security).

Από τα παραπάνω συμπεραίνεται ότι τα ζητήματα που σχετίζονται με την ασφάλεια δεν αφορούν μόνο το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων και Σωμάτων Ασφάλειας αλλά και κάθε λήπτη απόφασης (decision maker) του δημόσιου ή ιδιωτικού τομέα, καθώς τόσο οι τομείς εσωτερικής και εξωτερικής πολιτικής όσο και ο δημόσιος και ιδιωτικός τομέας πλέον αλληλεπιδρούν και αλληλοεξαρτώνται μεταξύ τους, ενώ οι εξελίξεις που λαμβάνουν χώρα σε ένα τομέα πολιτικής συμπαρασύρουν αναπόφευκτα και τους υπόλοιπους.

Επιπρόσθετα, η γνώση των ζητημάτων ασφάλειας συμβάλλει στην ευημερία του κοινωνικού συνόλου και την ομαλή λειτουργία του κράτους, καθώς ο ενημερωμένος πολίτης είναι λιγότερο ευάλωτος τόσο στην παραπληροφόρηση (disinformation) όσο και στις ψευδείς ειδήσεις (misinformation/fake news).
Μαθησιακοί Στόχοι Προγράμματος:
Απώτερος στόχος του προγράμματος είναι οι συμμετέχοντες σε αυτό να αποκτήσουν τα εφόδια εκείνα που θα τους καταστήσουν ικανούς να αντιμετωπίζουν κάθε ζήτημα ασφάλειας που εντοπίζεται στο χώρο της Μεσογείου με κριτική σκέψη εφαρμόζοντας μία ολιστική προσέγγιση η οποία θα τους/τις επιτρέψει να επιχειρούν με αξιώσεις στα μελλοντικά βήματά τους στον εγχώριο ή/και τον διεθνή επαγγελματικό και ακαδημαϊκό στίβο, αλλά και να διαμορφώνουν μία ρεαλιστική επίγνωση κατάστασης (situational awareness) χωρίς να επηρεάζονται από προκαταλήψεις, ψευδείς ειδήσεις (misinformation/fake news) ή/και παραπληροφόρηση (disinformation).

Με την ολοκλήρωση του προγράμματος οι επιμορφούμενοι/ες θα έχουν επιτύχει τα ακόλουθα μαθησιακά αποτελέσματα, καθιστώντας τους/τις ικανούς/ές να:

1) Προσδιορίζουν τα διαφορετικά είδη της ασφάλειας, τις επιμέρους συνιστώσες της, καθώς και το περιεχόμενο αυτών.
2) Αναγνωρίζουν τις κυριότερες απειλές και τους κινδύνους ασφάλειας όσον αφορά το χώρο της Μεσογείου.
3) Κατανοούν την αρχιτεκτονική ασφάλειας του χώρου της Μεσογείου και τους κυριότερους δρώντες που εμπλέκονται σε αυτήν.
4) Γνωρίζουν βασικές έννοιες και ορισμούς που σχετίζονται με τα ζητήματα ασφάλειας στη Μεσόγειο.
5) Κατανοούν τις πολιτικές και τα μέτρα που εφαρμόζονται σε εθνικό και υπερεθνικό επίπεδο για την αντιμετώπιση των κυριότερων απειλών και κινδύνων.
6) Επιδεικνύουν κριτική κατανόηση όσον αφορά τον τρόπο διασύνδεσης των ζητημάτων ασφάλειας στη Μεσόγειο του με άλλους γνωστικούς και γεωγραφικούς τομείς.
7) Αντιλαμβάνονται τα βήματα που απαιτούνται για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των απειλών και κινδύνων.
8) Προτείνουν μέτρα για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των απειλών και κινδύνων.

Επίσης, με την ολοκλήρωση του προγράμματος, οι επιμορφούμενοι/ες θα αποκτήσουν τις κατάλληλες ικανότητες και δεξιότητες ώστε να:

1) Εφαρμόζουν με ευχέρεια τις θεωρίες και μεθοδολογίες του γνωστικού τους πεδίου σε έρευνες, μελέτες και εργασίες που σχετίζονται με ζητήματα ασφάλειας με κριτικό και δημιουργικό τρόπο.
2) Εφαρμόζουν με πρωτοτυπία τις αποκτηθείσες γνώσεις στην έρευνα, την ανάλυση και την ανάπτυξη λύσεων στα προβλήματα του μεσογειακού χώρου.
3) Είναι σε θέση να αξιολογούν, να ερμηνεύουν και να προωθούν σύγχρονες επιστημονικές έρευνες και μελέτες συναφείς με το γνωστικό τους πεδίο.
4) Τεκμηριώνουν τις θέσεις τους με εξειδικευμένες πληροφορίες και επιχειρήματα.
5) Επεξεργάζονται με ευχέρεια τα ποικίλα ζητήματα ασφάλειας του χώρου της Μεσογείου.
[Online εξ αποστάσεως]
Συγκεκριμένα, μέσω του Συστήματος Διαχείρισης Μάθησης (Moodle), η διαδικασία υλοποίησης της επιμόρφωσης περιλαμβάνει για τους/τις επιμορφούμενους/ες τις ακόλουθες μεθόδους: 1) Ασύγχρονη υποχρεωτική μελέτη επιμορφωτικού υλικού, 2) Ασύγχρονη προαιρετική μελέτη επιμορφωτικού υλικού, 3) Διεξαγωγή ατομικών δραστηριοτήτων οι οποίες δίνονται ως ερεθίσματα/εναύσματα για τον προβληματισμό των επιμορφούμενων, 4) Αξιολόγηση μέσω της διενέργειας σχετικών τεστ. Κάθε Διδακτική Ενότητα περιλαμβάνει: - τα «Βασικά Κείμενα Μελέτης» των Συνεδριών, με βιβλιογραφία που είναι υποχρεωτικά προς μελέτη, προκειμένου να είναι εφικτή η επιτυχής ολοκλήρωση των τεστ αξιολόγησης. - τα «Παράλληλα Κείμενα Μελέτης». Πρόκειται για κείμενα τα οποία στοχεύουν στο να σας προσφέρουν επιπρόσθετες γνώσεις σχετικές με το αντικείμενο της Συνεδρίας και η μελέτη αυτών είναι προαιρετική. Ενδέχεται κάποια από αυτά να είναι γραμμένα στην αγγλική γλώσσα.
Μεθοδολογία αξιολόγησης:
Στο τέλος της κάθε Διδακτικής Ενότητας του προγράμματος θα πρέπει να ολοκληρώσετε ένα (1) τεστ αξιολόγησης στην πλατφόρμα του Moodle, απαντώντας σε ερωτήσεις τύπου «πολλαπλής επιλογής» ή «σωστό/λάθος». Οι ερωτήσεις του τεστ που καλείται ο/η κάθε επιμορφούμενος/η να συμπληρώσει, επιλέγονται τυχαία από μια ευρεία βάση ερωτήσεων, και αφορούν στα θέματα που θα έχετε μελετήσει στο αντίστοιχο «Βασικό Κείμενο Μελέτης» της Διδακτικής Ενότητας – δεν αφορούν στην πρόσθετη γνώση που σας προσφέρεται μέσα από τα «Παράλληλα Κείμενα Μελέτης».

Σας δίνεται χρόνος τεσσάρων (4) εβδομάδων μετά το τέλος της κάθε Διδακτικής Ενότητας. Προσοχή: Από τη στιγμή που ξεκινήσετε το τεστ έχετε στη διάθεσή σας, 4 ώρες (240 λεπτά) συνεχόμενα χωρίς δυνατότητα προσωρινής διακοπής του. Οι απαντήσεις σας δεν αποθηκεύονται μέχρι να κάνετε τελική υποβολή του τεστ. Μέσα στο προβλεπόμενο διάστημα των 4 εβδομάδων έχετε δικαίωμα να κάνετε το τεστ αξιολόγησης στη Διδακτική Ενότητα έως και 2 (δύο) φορές. Άρα, αν με τη συμπλήρωση του τεστ για πρώτη φορά, η επίδοσή σας είναι κάτω από τη βάση του 50%, μπορείτε να επαναλάβετε το τεστ άλλη μια φορά μέσα στη διάρκεια των 4 εβδομάδων μέχρι να κλείσει οριστικά το διαγώνισμα.

Σε περίπτωση που δεν υποβάλλετε ή δεν ολοκληρώσετε επιτυχώς κάποιο διαγώνισμα αξιολόγησης κατά τις προβλεπόμενες από το χρονοδιάγραμμα προθεσμίες, όλα τα τεστ –από την πρώτη Ενότητα έως και την προτελευταία– θα ενεργοποιούνται ξανά κατά την ημερομηνία έναρξης της τελευταίας Διδακτικής Ενότητας και θα κλείνουν την ημερομηνία λήξης του προγράμματος.
Ελάχιστα Προσόντα Υποψηφίων:
Aπόφοιτοι/-ες Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΕ).

Περίγραμμα Προγράμματος

Διδακτική ενότητα 1: Βασικές Έννοιες & Ορισμοί
ΠεριγραφήΣε αυτή τη διδακτική ενότητα παρουσιάζονται βασικά στοιχεία, έννοιες και ορισμοί του υποσυστήματος της Μεσογείου καθώς και των Σπουδών Ασφάλειας, τα οποία είναι απαραίτητα για την εξοικείωση των επιμορφούμενων με το γνωστικό αντικείμενο του προγράμματος και την πληρέστερη κατανόηση των επόμενων διδακτικών ενοτήτων.
Έναρξη10/02/2025
Λήξη09/03/2025
Ώρες44.00
Ακαδημαϊκή ΕυθύνηΣΩΤΗΡΙΟΣ ΝΤΑΛΗΣ
Συνεδρίες1 Η Μεσόγειος ως διακριτό υποσύστημα των Διεθνών Σχέσεων
2 Οι Σπουδές Ασφάλειας ως διακριτό πεδίο των Διεθνών Σχέσεων
3 Η έννοια της ασφάλειας
4 Λοιπές έννοιες που σχετίζονται με την ασφάλεια

Διδακτική ενότητα 2: Το περιβάλλον ασφάλειας της Μεσογείου
ΠεριγραφήΗ παρούσα ενότητα εστιάζει στα βασικά δομικά στοιχεία (παράγοντες επιρροής, απειλές & κίνδυνοι, δρώντες) που συνθέτουν το περιβάλλον ασφάλειας της Μεσογείου και παρουσιάζει συνοπτικά τις σημαντικότερες κρίσεις που σημειώθηκαν στον 20ο και 21ο αιώνα στη Μεσόγειο.
Έναρξη10/03/2025
Λήξη06/04/2025
Ώρες44.00
Ακαδημαϊκή ΕυθύνηΣΩΤΗΡΙΟΣ ΝΤΑΛΗΣ
Συνεδρίες1 Παράγοντες που επηρεάζουν την ασφάλεια στο χώρο της Μεσογείου
2 Απειλές & κίνδυνοι του χώρου της Μεσογείου σύμφωνα με επίσημα στρατηγικά κείμενα
3 Μείζονες κρίσεις ασφάλειας του 20ου και 21ου αιώνα και κατάταξή τους σύμφωνα με τη θεωρία
4 Μελλοντικές προκλήσεις του χώρου της Μεσογείου σύμφωνα με επίσημα στρατηγικά κείμενα

Διδακτική ενότητα 3: Η αρχιτεκτονική ασφάλειας στη Μεσόγειο
ΠεριγραφήΣε αυτή τη διδακτική ενότητα παρουσιάζεται η υφιστάμενη αρχιτεκτονική ασφάλειας του χώρου της Μεσογείου, η οποία έχει ως βασικούς πυλώνες τον ΟΗΕ, το ΝΑΤΟ και την ΕΕ. Αναλύονται τα ιδρυτικά έγγραφα, ο σκοπός, τα θεσμικά όργανα και οι κυριότερες δράσεις των εν λόγω οργανισμών, καθώς και συνοπτικά στοιχεία λοιπών οργανισμών που επιδρούν στην περιφερειακή ασφάλεια στη Μεσόγειο.
Έναρξη07/04/2025
Λήξη04/05/2025
Ώρες44.00
Ακαδημαϊκή ΕυθύνηΣΩΤΗΡΙΟΣ ΝΤΑΛΗΣ
Συνεδρίες1 Ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών (ΟΗΕ)
2 Ο Οργανισμός Βορειοατλαντικού Συμφώνου (ΝΑΤΟ)
3 Η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) - FRONTEX
4 Λοιποί περιφερειακοί οργανισμοί και κρατικοί θεσμοί

Διδακτική ενότητα 4: Στρατηγικά έγγραφα ασφάλειας μειζόνων δρώντων
ΠεριγραφήΗ παρούσα ενότητα εστιάζει σε συγκεκριμένα στρατηγικά έγγραφα ασφάλειας μειζόνων δρώντων που δραστηριοποιούνται στο χώρο της Μεσογείου, παρουσιάζοντας το περιεχόμενό τους και τον τρόπο με τον οποίο επιδρούν στη διαμόρφωση του περιβάλλοντος ασφάλειας της Μεσογείου.
Έναρξη05/05/2025
Λήξη01/06/2025
Ώρες44.00
Ακαδημαϊκή ΕυθύνηΣΩΤΗΡΙΟΣ ΝΤΑΛΗΣ
Συνεδρίες1 Το Στρατηγικό Δόγμα του ΝΑΤΟ (NATO Strategic Concept)
2 Η Στρατηγική Πυξίδα της ΕΕ (EU Strategic Compass)
3 Η Στρατηγική Θαλάσσιας Ασφάλειας της ΕΕ (EU Maritime Security Strategy)
4 Λοιπά στρατηγικά έγγραφα κρατικών και μη δρώντων

Διδακτική ενότητα 5: Εταιρικές Σχέσεις και Συμφωνίες στο χώρο της Μεσογείου
ΠεριγραφήΣε αυτή τη διδακτική ενότητα παρουσιάζονται οι σημαντικότερες διμερείς και πολυμερείς συμφωνίες/συνεργασίες που έχουν συναφθεί στο χώρο της Μεσογείου μεταξύ κρατικών και μη δρώντων με σκοπό την ενίσχυση της εθνικής και περιφερειακής ασφάλειας.
Έναρξη02/06/2025
Λήξη29/06/2025
Ώρες44.00
Ακαδημαϊκή ΕυθύνηΣΩΤΗΡΙΟΣ ΝΤΑΛΗΣ
Συνεδρίες1 Η τριμερής συνεργασία «Ελλάδα-Κύπρος-Ισραήλ»
2 Η τριμερής συνεργασία «Ελλάδα-Κύπρος-Αίγυπτος»
3 Η Στρατηγική Εταιρική Σχέση Ελλάδας-Γαλλίας
4 Λοιπές εταιρικές σχέσεις και συμφωνίες

Επικοινωνία:

ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ/H ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: ΚΟΥΚΑΚΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ [g.koukakis(at)aegean.gr - Τηλ. 2810743014, 6988011129]


Εκπτώσεις - Όροι χρήσης:

Πολιτική Εκπτώσεων
Το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. διατηρεί το δικαίωμα να μεταβάλλει τα ποσοστά/ποσά και τις κατηγορίες των εκπτώσεων και λοιπών προσφορών επί των αρχικών τιμών των διδάκτρων, καθόλη τη διάρκεια του τρέχοντος Κύκλου Σπουδών χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Οι όποιες αλλαγές δεν αφορούν τους/τις ήδη εγγεγραμμένους/νες.

Έκπτωση πρόωρης εγγραφής: 45%
Έκπτωση εφάπαξ πληρωμής: 50%
Έκπτωση για άνεργους/ες: 45%
Έκπτωση για φοιτητές/τριες: 35%
Έκπτωση φοιτητές/τριες του Π.Α.: 40%
Έκπτωση συμμετοχής σε προηγούμενο πρόγραμμα: 40%
Έκπτωση διδασκόντων/επιμορφωτών Π.Α.: 40%
Έκπτωση συμμετοχής σε 2 προηγούμενα προγράμματα: 55%
ΑμΕΑ: 45%
Μέλη πολύτεκνων οικογενειών - Ένστολο & πολιτικό προσωπικό της 95 ΑΔΤΕ: 40%
Εν ενεργεία ένστολο & πολιτικό προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων και Σωμάτων Ασφάλειας Ελλάδας & Κύπρου: 35%
Εν αποστρατεία προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων και Σωμάτων Ασφάλειας Ελλάδας & Κύπρου: 30%

Εγγραφή
Η «Αίτηση Εγγραφής» επέχει θέση Υπεύθυνης Δήλωσης και συνεπώς τα συμπληρωθέντα στοιχεία θα πρέπει να είναι αληθή και ακριβή ώστε τα εκδοθέντα Πιστοποιητικά Επιμόρφωσης, Βεβαιώσεις και λοιπά έγγραφα να είναι έγκυρα. Για οποιαδήποτε αναντιστοιχία προκύψει, το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. δεν υποχρεούται να επανεκδώσει τα ανωτέρω έγγραφα ενώ διατηρεί το δικαίωμα να το ανακαλέσει.

Εγκυρότητα υποβληθέντων δικαιολογητικών
Προκειμένου να τεκμηριώνεται η ισχύς των επιλεγμένων στη φόρμα εγγραφής εκπτώσεων, ο/η επιμορφούμενος/η οφείλει να αποστέλλει στη γραμματεία του εκάστοτε επιμορφωτικού προγράμματος τα σχετικά δικαιολογητικά, πριν την έναρξη του επιλεχθέντος Προγράμματος. Βάσει του άρθρου 28 του Ν.4305/2014, το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. δύναται να διενεργεί αυτεπάγγελτο έλεγχο της γνησιότητας των δικαιολογητικών που έχει υποβάλει ο/η επιμορφούμενος/η. Σε περίπτωση μη έγκαιρης αποστολής ή μη επιβεβαίωσης της εγκυρότητας των υποβληθέντων δικαιολογητικών, το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. διατηρεί το δικαίωμα της ανάκλησης της χορηγηθείσας έκπτωσης και να απαιτήσει την όποια προκύπτουσα χρηματική διαφορά καθώς και να ακυρώσει τυχόν έκδοση οποιαδήποτε Βεβαίωσης ή/και Πιστοποιητικού Επιμόρφωσης.

Υποχρεώσεις επισκέπτη/χρήστη
Ο/Η χρήστης/τρια της ιστοσελίδας, των εκπαιδευτικών πλατφορμών αλλά και των πλατφορμών τηλεδιάσκεψης οφείλει αφενός μεν να συμμορφώνεται με τους κανόνες και τις διατάξεις του Ελληνικού, Ευρωπαϊκού και Διεθνούς Δικαίου και τη σχετική νομοθεσία που διέπει τις τηλεπικοινωνίες, αφετέρου δε να απέχει από κάθε παράνομη και καταχρηστική χρήση του περιεχομένου και των υπηρεσιών της ιστοσελίδας. Ρητά διευκρινίζεται ότι δεν επιτρέπεται να παραχωρεί τους προσωπικούς κωδικούς πρόσβασης σε οποιοδήποτε τρίτο πρόσωπο. Επίσης, κάθε επισκέπτης / χρήστης της ιστοσελίδας οφείλει να συμπεριφέρεται κόσμια, ευγενικά και διακριτικά κατά τη διάρκεια χρήσης των ανωτέρω, ενώ απαγορεύεται η υιοθέτηση πρακτικών αθέμιτου ανταγωνισμού ή άλλων που αντίκεται στους κοινώς αποδεκτούς κανόνες συμπεριφοράς των χρηστών του Internet (Netiquette). Οιαδήποτε ζημία προκληθεί στην ιστοσελίδα ή/και στις πλατφόρμες σύγχρονης/ασύγχρονής εκπαίδευσης ή στο Δίκτυο γενικότερα απορρέουσα από την κακή ή αθέμιτη χρήση των σχετικών υπηρεσιών από τον χρήστη / επισκέπτη είναι αποκλειστικά δική του ευθύνη, και το Πανεπιστήμιο Αιγαίου δύναται να τον διαγράψει από μέλος της επιμορφωτικής του κοινότητας χωρίς οποιαδήποτε οικονομική αποζημίωση και επιστροφή διδάκτρων. Επιπλέον, οιαδήποτε ηθική ζημία ή ζημία φήμης προκληθεί απορρέουσα από την μη χρήση κόσμιας και διακριτικής συμπεριφοράς κατά την επικοινωνία του με τις επιμέρους ομάδες διδασκόντων, τεχνικής και διοικητικής υποστήριξης, είναι αποκλειστικά ευθύνη του χρήστη, και το Πανεπιστήμιο Αιγαίου δύναται να τον διαγράψει από μέλος της επιμορφωτικής του κοινότητας χωρίς οποιαδήποτε οικονομική αποζημίωση και επιστροφή διδάκτρων. Για οποιαδήποτε επισήμανση, παρατήρηση ή/και πρόταση, οι επιμορφούμενοι/ες θα πρέπει να απευθύνονται αποκλειστικά στις γραμματείες των επιμέρους επιμόρφωτικών προγραμμάτων ή στη γραμματεία του Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ.

Συμμετοχή στα μαθήματα & Έκδοση Πιστοποιητικών
• Δεν υφίσταται κανένας περιορισμός φύλου, φυλής, εθνικότητας, θρησκεύματος ή άλλη διάκριση στη συμμετοχή στα επιμορφωτικά προγράμματα του Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ.
• Η αποδοχή και η συμμετοχή των επιμορφούμενων προϋποθέτει την πλήρη εκ μέρους τους κατανόηση του και του εκάστοτε Οδηγού Προγράμματος
• Το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ., διατηρεί το δικαίωμα να αναπροσαρμόζει το χρονοδιάγραμμα των μαθημάτων, τους/τις διδάσκοντες/ουσες καθώς και να αναβάλλει ή να ακυρώνει τη διάθεση Προγραμμάτων ενημερώνοντας τους/τις εγγεγραμμένους/ες
• Για την καλύτερη εξυπηρέτηση τους, οι επιμορφούμενοι/ες θα πρέπει κατά την επικοινωνία τους με το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. να αναφέρουν το ονοματεπώνυμο τους, τον ακριβή τίτλο του προγράμματος που συμμετέχουν, τον/την Ακαδημαϊκά Υπεύθυνο/η και την ημερομηνία έναρξης του προγράμματος.
• Εφόσον υφίστανται οικονομικής φύσης εκκρεμότητες, το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. διατηρεί το δικαίωμα να αναστέλλει προσωρινά ή/και να απενεργοποιεί την πρόσβαση των επιμορφούμενων στις ηλεκτρονικές πλατφόρμες σύγχρονης και ασύγχρονης μάθησης
• Η απονομή του Πιστοποιητικού Επιμόρφωσης προϋποθέτει τη συμμετοχή των επιμορφούμενων στις ανατεθείσες δραστηριότητες αξιολόγησης και βάσει των κριτηρίων αξιολόγησης που θέτει το εκάστοτε επιμορφωτικό πρόγραμμα
• Εφόσον υφίστανται οικονομικής φύσης εκκρεμότητες, δεν απονέμεται Πιστοποιητικό Επιμόρφωσης για καμία από τις επιμέρους Διδακτικές Ενότητες ενός Προγράμματος, αλλά ούτε για το σύνολο του Προγράμματος.
• Προϋπόθεση χορήγησης βεβαιώσεων πριν την ολοκλήρωση ενός επιμορφωτικού προγράμματος, είναι η εξόφληση τουλάχιστον μέρους των διδάκτρων αντιστοίχου των Διδακτικών Ενοτήτων που βεβαιώνεται ότι παρακολούθησε ο/η επιμορφούμενος/η.

Τεχνικές Προϋποθέσεις
Για τη συμμετοχή στην online επιμόρφωση απαιτούνται τουλάχιστον ένας σύγχρονος υπολογιστής και πρόσβαση στο διαδίκτυο.
Συγκεκριμένα, για τη βέλτιστη και απρόσκοπτη πρόσβαση και εργασία στο Σύστημα Ασύγχρονης και κυρίως της Σύγχρονης ηλεκτρονικής μάθησης, οι ενδιαφερόμενοι/ες προτείνεται να διαθέτουν τα εξής:
1. Σύγχρονο ηλεκτρονικό υπολογιστή που να διαθέτει multimedia δυνατότητες (μικρόφωνο, ηχεία ή ακουστικά, κάμερα).
2. Σύνδεση ADSL για πρόσβαση στο Διαδίκτυο, με ελάχιστη απαιτούμενη ταχύτητα σύνδεσης στο Διαδίκτυο 4 Mbps.
Είναι δυνατό ωστόσο να απαιτούνται από τα επιμέρους επιμορφωτικά προγράμματα και επιπρόσθετες τεχνικές προϋποθέσεις, εφόσον αυτό κρίνεται σκόπιμο για την ομαλή διεξαγωγή τους.

Πνευματική Ιδιοκτησία
Κάθε υλικό, εμπορικό σήμα ή λοιπή πνευματική ιδιοκτησία της παρούσας ιστοσελίδας αποτελεί περιουσιακό στοιχείο του Πανεπιστημίου Αιγαίου και υπάγεται στη σχετική νομοθεσία περί προστασίας της πνευματικής ιδιοκτησίας, με εξαίρεση τα ρητώς αναγνωρισμένα δικαιώματα τρίτων. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, η μετατροπή / αντιγραφή / ενοικίαση / δανεισμός / μετάδοση και εκπομπή του χωρίς σχετική άδεια. Κατ’ εξαίρεση, επιτρέπεται η μεμονωμένη αποθήκευση και αντιγραφή τμημάτων του περιεχομένου σε απλό προσωπικό υπολογιστή για αυστηρά προσωπική χρήση, χωρίς πρόθεση εμπορικής ή άλλης εκμετάλλευσης και πάντα υπό την προϋπόθεση της αναγραφής της πηγής προέλευσής του, χωρίς αυτό να σημαίνει κατά οποιονδήποτε τρόπο παραχώρηση δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας.

Μοριοδότηση Προγραμμάτων
Το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. δύναται στο πλαίσιο της προώθησης ενός προγράμματος, να ενημερώνει -συμβουλευτικά και μόνο- το ενδιαφερόμενο κοινό σχετικά με τη δυνατότητα αξιοποίησης ενός πιστοποιητικού επιμόρφωσης από πλευράς ενδεχόμενης μοριοδότησής του, βάσει του θεσμικού πλαισίου που ισχύει κατά την περίοδο της έναρξης του προγράμματος. Ωστόσο, η μοριοδότηση της επιμόρφωσης ως προσόν, εξαρτάται από τα εκάστοτε κριτήρια των προκηρύξεων/προσκλήσεων όπως αυτά καθορίζονται από τους φορείς που τις εκδίδουν κατά τη χρονική στιγμή της έκδοσης τους και οι ενδιαφερόμενοι/ες οφείλουν να επικοινωνούν με τους εν λόγω φορείς για διευκρινίσεις και φέρουν την αποκλειστική ευθύνη για τη διερεύνηση ζητημάτων μοριοδότησης.

Ακύρωση Προγραμμάτων-Επιστροφές Διδάκτρων
Τα επιμορφωτικά προγράμματα θα υλοποιούνται μόνο εφόσον έχει διασφαλιστεί ο απαιτούμενος αριθμός επιμορφούμενων.
Επιστροφή διδάκτρων είναι εφικτή μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις και μόνο εφόσον ο/η αιτούμενος/η ενημερώσει γραπτά τη γραμματεία πριν την έναρξη του Προγράμματος ότι δεν επιθυμεί να παρακολουθήσει εκθέτοντας αναλυτικά τους λόγους διακοπής της επιμόρφωσης. Το έγγραφο αίτημα εξετάζεται από τον/την Επιστημονικά Υπεύθυνο/η του κάθε επιμορφωτικού προγράμματος και αποφαίνεται σχετικά. Στις περιπτώσεις αυτές και προκειμένου να μην επιβαρυνθεί με ενδεχόμενα τραπεζικά έξοδα ή έξοδα διαχείρισης του Ειδικού Λογαριασμού Κονδυλίων Έρευνας, δύναται να αιτηθεί πίστωση των διδάκτρων του για φοίτηση σε άλλο Πρόγραμμα της ίδιας επιμορφωτικής δράσης, δηλαδή σε Πρόγραμμα με τον/την ίδιο/α Επιστημονικά Υπεύθυνο/η. Το πιστωμένο ποσό σε περίπτωση που δεν εξαντληθεί, δεν επιστρέφεται, αλλά παραμένει στη διάθεση του/της συμμετέχοντα/ουσας για μελλοντική χρήση.
Σε περιπτώσεις απόφασης επιστροφής διδάκτρων, εάν η υπαιτιότητα της επιστροφής βαρύνει το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ., η οφειλόμενη χρηματική διαφορά επιστρέφεται χωρίς καμία επιπλέον επιβάρυνση.
Σε περιπτώσεις μη υπαιτιότητας του Πανεπιστημίου Αιγαίου η όποια οφειλόμενη χρηματική διαφορά βαρύνει τον/την αιτούντα/ούσα, που επιβαρύνεται με τα όποια τραπεζικά έξοδα και επιπρόσθετα 10% με έξοδα διαχείρισης του Ειδικού Λογαριασμού Κονδυλίων Έρευνας.

Αξιολόγηση Προγράμματος
Συμμετοχή στην Αξιολόγηση Προγράμματος: Η συμπλήρωση του ανώνυμου Ερωτηματολογίου Αξιολόγησης Επιμορφωτικού Προγράμματος από τους εκπαιδευόμενους, στοχεύει στην διασφάλιση της ποιότητας των παρεχόμενων εκπαιδευτικών υπηρεσιών, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 115 του ν. 4957/2022 και τον Κανονισμό Λειτουργίας του Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Το ερωτηματολόγιο αναρτάται στην πλατφόρμα ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης κατά τον τελευταίο μήνα υλοποίησης του προγράμματος, μαζί με την ενεργοποίηση της τελευταίας δραστηριότητας αξιολόγησης του προγράμματος. Η συμπλήρωση του ερωτηματολογίου είναι προαιρετική και εντάσσεται στις ακαδημαϊκές δραστηριότητες των εκπαιδευομένων.

Παράταση στις ακαδημαϊκές υποχρεώσεις
Τυχόν παράταση στις ακαδημαϊκές υποχρεώσεις των εκπαιδευομένων καθώς και η διαδικασία έκδοσης των πιστοποιητικών επιμόρφωσης για τους/τις εκπαιδευόμενους/ες που παρακολούθησαν επιτυχώς το πρόγραμμα, δεν μπορεί να υπερβαίνει τους έξι (6) μήνες από την, βάσει της απόφασης έγκρισης, ημερομηνία ολοκλήρωσης του προγράμματος. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, κατόπιν τεκμηριωμένου αιτήματος εκπαιδευόμενου/ης και αιτιολογημένης απόφασης του Συμβουλίου του Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. μπορεί η προβλεπόμενη στο προηγούμενο εδάφιο παράταση να χορηγηθεί για χρονικό διάστημα έως ένα (1) έτος από την, βάσει της απόφασης έγκρισης, ημερομηνία ολοκλήρωσης του προγράμματος.