Περιγραφή Προγράμματος
Αντικείμενο & Σκοπός Προγράμματος:
Το σύγχρονο περιβάλλον ασφάλειας έχει χαρακτηριστεί από ένα σημαντικό αριθμό μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας αλλά και ληπτών απόφασης (decision makers) ως ένα περιβάλλον πολυκρίσεων (polycrises) και αεικρίσεων (permacrises), υποδηλώνοντας με τον τρόπο αυτό την συχνή και ταυτόχρονη εμφάνιση κρίσεων σε διάφορους τομείς πολιτικής (οικονομία, άμυνα, ενέργεια, υγεία, μετανάστευση, περιβάλλον, κ.λπ.) οι οποίες έχουν μεγάλη διάρκεια, προσδίδοντάς τους σχεδόν μόνιμο χαρακτήρα.
Μερικά από τα πιο πρόσφατα παραδείγματα που έγιναν ιδιαίτερα αισθητά και στην Ελλάδα αποτελούν η οικονομική κρίση του 2010, η μεταναστευτική-προσφυγική κρίση του 2015-2016, η υγειονομική κρίση του COVID-19, η ένοπλη σύγκρουση μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανία τον Φεβρουάριο 2022 και μεταξύ Χαμάς και Ισραήλ στη Λωρίδα της Γάζας τον Οκτώβριο του 2023, καθώς και η ενεργειακή και επισιτιστική κρίση που ακολούθησε την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Ταυτόχρονα οι ραγδαίες εξελίξεις της τεχνολογίας και η αξιοποίηση νέων πεδίων δράσης όπως αυτό του κυβερνοχώρου (cyberspace) και του διαστήματος, δημιουργούν νέες συνθήκες οι οποίες εκτός από προκλήσεις παρουσιάζουν και αξιοσημείωτες ευκαιρίες όσον αφορά την έρευνα και την καινοτομία, οι οποίες –εφόσον αξιοποιηθούν κατάλληλα– μπορούν να αυξήσουν σημαντικά την ισχύ (power) των κρατικών και μη δρώντων, μεταβάλλοντας την ισορροπία δυνάμεων σε περιφερειακό και παγκόσμιο επίπεδο.
Μία από τις περιοχές που έχει προσελκύσει το παγκόσμιο ενδιαφέρον –τόσο λόγω των προαναφερθέντων εξελίξεων όσο και λόγω της στρατηγικής θέσης της– είναι η Μεσόγειος Θάλασσα, η οποία ευρισκόμενη στο σταυροδρόμι τριών ηπείρων (Ευρώπη, Αφρική και Ασία) αποτελεί συνάμα πεδίο ανταγωνισμού των κρατών και οργανισμών αλλά και πεδίο συνεργασίας μεταξύ των λιγότερο ισχυρών δρώντων. Κύριος δε στόχος όλων αυτών αποτελεί η εξασφάλιση των (εθνικών) συμφερόντων τους, με απώτερο σκοπό την προάσπιση της ασφάλειάς τους η οποία σύμφωνα με τον ΟΑΣΕ αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την ανάπτυξη.
Αν και η έννοια της ασφάλειας συνήθως συνδέεται εσφαλμένα αποκλειστικά με αυτήν της άμυνας, δηλαδή την προάσπιση έναντι εξωτερικών στρατιωτικών απειλών, εν τούτοις περιλαμβάνει τόσες συνιστώσες όσες και οι αντίστοιχες απειλές και οι κίνδυνοι που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι δρώντες. Ο Ύπατος Εκπρόσωπος της ΕΕ για θέματα Εξωτερικής Πολιτικής και Πολιτικής Ασφαλείας και Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (HR/VP) Josep Borrell δήλωσε χαρακτηριστικά κατά τη διάρκεια του Forum Europa που έλαβε χώρα στις 9 Απριλίου 2024 ότι:
«Η ασφάλεια είναι κάτι περισσότερο από άμυνα. Μιλάμε τώρα και για οικονομική ασφάλεια. Τα πάντα έχουν μια διάσταση ασφάλειας, διότι τα πάντα χρησιμοποιούνται ως όπλο».
Ανάλογα τέλος με το συστημικό επίπεδο –ατομικό, εθνικό/κρατικό, περιφερειακό ή παγκόσμιο– εντός του οποίου εξετάζεται, η ασφάλεια διαχωρίζεται σε ανθρώπινη ασφάλεια (human security), εθνική ασφάλεια (national security), περιφερειακή ασφάλεια (regional security) και διεθνή ασφάλεια (international security), ενώ ανάλογα με τον τομέα πολιτικής (policy field) που αφορά διακρίνονται οι ακόλουθες (μη-αποκλειστικές) κατηγορίες:
1) Στρατιωτική ασφάλεια (military security),
2) Οικονομική ασφάλεια (economic security),
3) Ενεργειακή ασφάλεια (energy security),
4) Ασφάλεια κρίσιμων υποδομών (critical infrastructure security),
5) Θαλάσσια ασφάλεια (maritime security),
6) Επισιτιστική ασφάλεια (food security),
7) Περιβαλλοντική ασφάλεια (environmental security),
8) Υγειονομική ασφάλεια (health security),
9) Εσωτερική ασφάλεια (domestic/internal security),
10) Κυβερνοασφάλεια (cyber security),
11) Πολιτιστική ασφάλεια (cultural security),
12) Δημογραφική ασφάλεια (demographic security),
13) Υδατική ασφάλεια (water security),
14) Ασφάλεια πληροφοριών (information security),
15) Διαστημική ασφάλεια (space security).
Από τα παραπάνω συμπεραίνεται ότι τα ζητήματα που σχετίζονται με την ασφάλεια δεν αφορούν μόνο το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων και Σωμάτων Ασφάλειας αλλά και κάθε λήπτη απόφασης (decision maker) του δημόσιου ή ιδιωτικού τομέα, καθώς τόσο οι τομείς εσωτερικής και εξωτερικής πολιτικής όσο και ο δημόσιος και ιδιωτικός τομέας πλέον αλληλεπιδρούν και αλληλοεξαρτώνται μεταξύ τους, ενώ οι εξελίξεις που λαμβάνουν χώρα σε ένα τομέα πολιτικής συμπαρασύρουν αναπόφευκτα και τους υπόλοιπους.
Επιπρόσθετα, η γνώση των ζητημάτων ασφάλειας συμβάλλει στην ευημερία του κοινωνικού συνόλου και την ομαλή λειτουργία του κράτους, καθώς ο ενημερωμένος πολίτης είναι λιγότερο ευάλωτος τόσο στην παραπληροφόρηση (disinformation) όσο και στις ψευδείς ειδήσεις (misinformation/fake news).
Μαθησιακοί Στόχοι Προγράμματος:
Απώτερος στόχος του προγράμματος είναι οι συμμετέχοντες σε αυτό να αποκτήσουν τα εφόδια εκείνα που θα τους καταστήσουν ικανούς να αντιμετωπίζουν κάθε ζήτημα ασφάλειας που εντοπίζεται στο χώρο της Μεσογείου με κριτική σκέψη εφαρμόζοντας μία ολιστική προσέγγιση η οποία θα τους/τις επιτρέψει να επιχειρούν με αξιώσεις στα μελλοντικά βήματά τους στον εγχώριο ή/και τον διεθνή επαγγελματικό και ακαδημαϊκό στίβο, αλλά και να διαμορφώνουν μία ρεαλιστική επίγνωση κατάστασης (situational awareness) χωρίς να επηρεάζονται από προκαταλήψεις, ψευδείς ειδήσεις (misinformation/fake news) ή/και παραπληροφόρηση (disinformation).
Με την ολοκλήρωση του προγράμματος οι επιμορφούμενοι/ες θα έχουν επιτύχει τα ακόλουθα μαθησιακά αποτελέσματα, καθιστώντας τους/τις ικανούς/ές να:
1) Προσδιορίζουν τα διαφορετικά είδη της ασφάλειας, τις επιμέρους συνιστώσες της, καθώς και το περιεχόμενο αυτών.
2) Αναγνωρίζουν τις κυριότερες απειλές και τους κινδύνους ασφάλειας όσον αφορά το χώρο της Μεσογείου.
3) Κατανοούν την αρχιτεκτονική ασφάλειας του χώρου της Μεσογείου και τους κυριότερους δρώντες που εμπλέκονται σε αυτήν.
4) Γνωρίζουν βασικές έννοιες και ορισμούς που σχετίζονται με τα ζητήματα ασφάλειας στη Μεσόγειο.
5) Κατανοούν τις πολιτικές και τα μέτρα που εφαρμόζονται σε εθνικό και υπερεθνικό επίπεδο για την αντιμετώπιση των κυριότερων απειλών και κινδύνων.
6) Επιδεικνύουν κριτική κατανόηση όσον αφορά τον τρόπο διασύνδεσης των ζητημάτων ασφάλειας στη Μεσόγειο του με άλλους γνωστικούς και γεωγραφικούς τομείς.
7) Αντιλαμβάνονται τα βήματα που απαιτούνται για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των απειλών και κινδύνων.
8) Προτείνουν μέτρα για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των απειλών και κινδύνων.
Επίσης, με την ολοκλήρωση του προγράμματος, οι επιμορφούμενοι/ες θα αποκτήσουν τις κατάλληλες ικανότητες και δεξιότητες ώστε να:
1) Εφαρμόζουν με ευχέρεια τις θεωρίες και μεθοδολογίες του γνωστικού τους πεδίου σε έρευνες, μελέτες και εργασίες που σχετίζονται με ζητήματα ασφάλειας με κριτικό και δημιουργικό τρόπο.
2) Εφαρμόζουν με πρωτοτυπία τις αποκτηθείσες γνώσεις στην έρευνα, την ανάλυση και την ανάπτυξη λύσεων στα προβλήματα του μεσογειακού χώρου.
3) Είναι σε θέση να αξιολογούν, να ερμηνεύουν και να προωθούν σύγχρονες επιστημονικές έρευνες και μελέτες συναφείς με το γνωστικό τους πεδίο.
4) Τεκμηριώνουν τις θέσεις τους με εξειδικευμένες πληροφορίες και επιχειρήματα.
5) Επεξεργάζονται με ευχέρεια τα ποικίλα ζητήματα ασφάλειας του χώρου της Μεσογείου.
Μεθοδολογία Υλοποίησης:
[Online εξ αποστάσεως]
Συγκεκριμένα, μέσω του Συστήματος Διαχείρισης Μάθησης (Moodle), η διαδικασία υλοποίησης της επιμόρφωσης περιλαμβάνει για τους/τις επιμορφούμενους/ες τις ακόλουθες μεθόδους:
1) Ασύγχρονη υποχρεωτική μελέτη επιμορφωτικού υλικού,
2) Ασύγχρονη προαιρετική μελέτη επιμορφωτικού υλικού,
3) Διεξαγωγή ατομικών δραστηριοτήτων οι οποίες δίνονται ως ερεθίσματα/εναύσματα για τον προβληματισμό των επιμορφούμενων,
4) Αξιολόγηση μέσω της διενέργειας σχετικών τεστ.
Κάθε Διδακτική Ενότητα περιλαμβάνει:
- τα «Βασικά Κείμενα Μελέτης» των Συνεδριών, με βιβλιογραφία που είναι υποχρεωτικά προς μελέτη, προκειμένου να είναι εφικτή η επιτυχής ολοκλήρωση των τεστ αξιολόγησης.
- τα «Παράλληλα Κείμενα Μελέτης». Πρόκειται για κείμενα τα οποία στοχεύουν στο να σας προσφέρουν επιπρόσθετες γνώσεις σχετικές με το αντικείμενο της Συνεδρίας και η μελέτη αυτών είναι προαιρετική. Ενδέχεται κάποια από αυτά να είναι γραμμένα στην αγγλική γλώσσα.
Μεθοδολογία αξιολόγησης:
Στο τέλος της κάθε Διδακτικής Ενότητας του προγράμματος θα πρέπει να ολοκληρώσετε ένα (1) τεστ αξιολόγησης στην πλατφόρμα του Moodle, απαντώντας σε ερωτήσεις τύπου «πολλαπλής επιλογής» ή «σωστό/λάθος». Οι ερωτήσεις του τεστ που καλείται ο/η κάθε επιμορφούμενος/η να συμπληρώσει, επιλέγονται τυχαία από μια ευρεία βάση ερωτήσεων, και αφορούν στα θέματα που θα έχετε μελετήσει στο αντίστοιχο «Βασικό Κείμενο Μελέτης» της Διδακτικής Ενότητας – δεν αφορούν στην πρόσθετη γνώση που σας προσφέρεται μέσα από τα «Παράλληλα Κείμενα Μελέτης».
Σας δίνεται χρόνος τεσσάρων (4) εβδομάδων μετά το τέλος της κάθε Διδακτικής Ενότητας. Προσοχή: Από τη στιγμή που ξεκινήσετε το τεστ έχετε στη διάθεσή σας, 4 ώρες (240 λεπτά) συνεχόμενα χωρίς δυνατότητα προσωρινής διακοπής του. Οι απαντήσεις σας δεν αποθηκεύονται μέχρι να κάνετε τελική υποβολή του τεστ. Μέσα στο προβλεπόμενο διάστημα των 4 εβδομάδων έχετε δικαίωμα να κάνετε το τεστ αξιολόγησης στη Διδακτική Ενότητα έως και 2 (δύο) φορές. Άρα, αν με τη συμπλήρωση του τεστ για πρώτη φορά, η επίδοσή σας είναι κάτω από τη βάση του 50%, μπορείτε να επαναλάβετε το τεστ άλλη μια φορά μέσα στη διάρκεια των 4 εβδομάδων μέχρι να κλείσει οριστικά το διαγώνισμα.
Σε περίπτωση που δεν υποβάλλετε ή δεν ολοκληρώσετε επιτυχώς κάποιο διαγώνισμα αξιολόγησης κατά τις προβλεπόμενες από το χρονοδιάγραμμα προθεσμίες, όλα τα τεστ –από την πρώτη Ενότητα έως και την προτελευταία– θα ενεργοποιούνται ξανά κατά την ημερομηνία έναρξης της τελευταίας Διδακτικής Ενότητας και θα κλείνουν την ημερομηνία λήξης του προγράμματος.
Ελάχιστα Προσόντα Υποψηφίων:
Aπόφοιτοι/-ες Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΕ).
Περιγραφή Προγράμματος
Αντικείμενο & Σκοπός Προγράμματος:
Το σύγχρονο περιβάλλον ασφάλειας έχει χαρακτηριστεί από ένα σημαντικό αριθμό μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας αλλά και ληπτών απόφασης (decision makers) ως ένα περιβάλλον πολυκρίσεων (polycrises) και αεικρίσεων (permacrises), υποδηλώνοντας με τον τρόπο αυτό την συχνή και ταυτόχρονη εμφάνιση κρίσεων σε διάφορους τομείς πολιτικής (οικονομία, άμυνα, ενέργεια, υγεία, μετανάστευση, περιβάλλον, κ.λπ.) οι οποίες έχουν μεγάλη διάρκεια, προσδίδοντάς τους σχεδόν μόνιμο χαρακτήρα.
Μερικά από τα πιο πρόσφατα παραδείγματα που έγιναν ιδιαίτερα αισθητά και στην Ελλάδα αποτελούν η οικονομική κρίση του 2010, η μεταναστευτική-προσφυγική κρίση του 2015-2016, η υγειονομική κρίση του COVID-19, η ένοπλη σύγκρουση μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανία τον Φεβρουάριο 2022 και μεταξύ Χαμάς και Ισραήλ στη Λωρίδα της Γάζας τον Οκτώβριο του 2023, καθώς και η ενεργειακή και επισιτιστική κρίση που ακολούθησε την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Ταυτόχρονα οι ραγδαίες εξελίξεις της τεχνολογίας και η αξιοποίηση νέων πεδίων δράσης όπως αυτό του κυβερνοχώρου (cyberspace) και του διαστήματος, δημιουργούν νέες συνθήκες οι οποίες εκτός από προκλήσεις παρουσιάζουν και αξιοσημείωτες ευκαιρίες όσον αφορά την έρευνα και την καινοτομία, οι οποίες –εφόσον αξιοποιηθούν κατάλληλα– μπορούν να αυξήσουν σημαντικά την ισχύ (power) των κρατικών και μη δρώντων, μεταβάλλοντας την ισορροπία δυνάμεων σε περιφερειακό και παγκόσμιο επίπεδο.
Μία από τις περιοχές που έχει προσελκύσει το παγκόσμιο ενδιαφέρον –τόσο λόγω των προαναφερθέντων εξελίξεων όσο και λόγω της στρατηγικής θέσης της– είναι η Μεσόγειος Θάλασσα, η οποία ευρισκόμενη στο σταυροδρόμι τριών ηπείρων (Ευρώπη, Αφρική και Ασία) αποτελεί συνάμα πεδίο ανταγωνισμού των κρατών και οργανισμών αλλά και πεδίο συνεργασίας μεταξύ των λιγότερο ισχυρών δρώντων. Κύριος δε στόχος όλων αυτών αποτελεί η εξασφάλιση των (εθνικών) συμφερόντων τους, με απώτερο σκοπό την προάσπιση της ασφάλειάς τους η οποία σύμφωνα με τον ΟΑΣΕ αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την ανάπτυξη.
Αν και η έννοια της ασφάλειας συνήθως συνδέεται εσφαλμένα αποκλειστικά με αυτήν της άμυνας, δηλαδή την προάσπιση έναντι εξωτερικών στρατιωτικών απειλών, εν τούτοις περιλαμβάνει τόσες συνιστώσες όσες και οι αντίστοιχες απειλές και οι κίνδυνοι που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι δρώντες. Ο Ύπατος Εκπρόσωπος της ΕΕ για θέματα Εξωτερικής Πολιτικής και Πολιτικής Ασφαλείας και Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (HR/VP) Josep Borrell δήλωσε χαρακτηριστικά κατά τη διάρκεια του Forum Europa που έλαβε χώρα στις 9 Απριλίου 2024 ότι:
«Η ασφάλεια είναι κάτι περισσότερο από άμυνα. Μιλάμε τώρα και για οικονομική ασφάλεια. Τα πάντα έχουν μια διάσταση ασφάλειας, διότι τα πάντα χρησιμοποιούνται ως όπλο».
Ανάλογα τέλος με το συστημικό επίπεδο –ατομικό, εθνικό/κρατικό, περιφερειακό ή παγκόσμιο– εντός του οποίου εξετάζεται, η ασφάλεια διαχωρίζεται σε ανθρώπινη ασφάλεια (human security), εθνική ασφάλεια (national security), περιφερειακή ασφάλεια (regional security) και διεθνή ασφάλεια (international security), ενώ ανάλογα με τον τομέα πολιτικής (policy field) που αφορά διακρίνονται οι ακόλουθες (μη-αποκλειστικές) κατηγορίες:
1) Στρατιωτική ασφάλεια (military security),
2) Οικονομική ασφάλεια (economic security),
3) Ενεργειακή ασφάλεια (energy security),
4) Ασφάλεια κρίσιμων υποδομών (critical infrastructure security),
5) Θαλάσσια ασφάλεια (maritime security),
6) Επισιτιστική ασφάλεια (food security),
7) Περιβαλλοντική ασφάλεια (environmental security),
8) Υγειονομική ασφάλεια (health security),
9) Εσωτερική ασφάλεια (domestic/internal security),
10) Κυβερνοασφάλεια (cyber security),
11) Πολιτιστική ασφάλεια (cultural security),
12) Δημογραφική ασφάλεια (demographic security),
13) Υδατική ασφάλεια (water security),
14) Ασφάλεια πληροφοριών (information security),
15) Διαστημική ασφάλεια (space security).
Από τα παραπάνω συμπεραίνεται ότι τα ζητήματα που σχετίζονται με την ασφάλεια δεν αφορούν μόνο το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων και Σωμάτων Ασφάλειας αλλά και κάθε λήπτη απόφασης (decision maker) του δημόσιου ή ιδιωτικού τομέα, καθώς τόσο οι τομείς εσωτερικής και εξωτερικής πολιτικής όσο και ο δημόσιος και ιδιωτικός τομέας πλέον αλληλεπιδρούν και αλληλοεξαρτώνται μεταξύ τους, ενώ οι εξελίξεις που λαμβάνουν χώρα σε ένα τομέα πολιτικής συμπαρασύρουν αναπόφευκτα και τους υπόλοιπους.
Επιπρόσθετα, η γνώση των ζητημάτων ασφάλειας συμβάλλει στην ευημερία του κοινωνικού συνόλου και την ομαλή λειτουργία του κράτους, καθώς ο ενημερωμένος πολίτης είναι λιγότερο ευάλωτος τόσο στην παραπληροφόρηση (disinformation) όσο και στις ψευδείς ειδήσεις (misinformation/fake news).
Μαθησιακοί Στόχοι Προγράμματος:
Απώτερος στόχος του προγράμματος είναι οι συμμετέχοντες σε αυτό να αποκτήσουν τα εφόδια εκείνα που θα τους καταστήσουν ικανούς να αντιμετωπίζουν κάθε ζήτημα ασφάλειας που εντοπίζεται στο χώρο της Μεσογείου με κριτική σκέψη εφαρμόζοντας μία ολιστική προσέγγιση η οποία θα τους/τις επιτρέψει να επιχειρούν με αξιώσεις στα μελλοντικά βήματά τους στον εγχώριο ή/και τον διεθνή επαγγελματικό και ακαδημαϊκό στίβο, αλλά και να διαμορφώνουν μία ρεαλιστική επίγνωση κατάστασης (situational awareness) χωρίς να επηρεάζονται από προκαταλήψεις, ψευδείς ειδήσεις (misinformation/fake news) ή/και παραπληροφόρηση (disinformation).
Με την ολοκλήρωση του προγράμματος οι επιμορφούμενοι/ες θα έχουν επιτύχει τα ακόλουθα μαθησιακά αποτελέσματα, καθιστώντας τους/τις ικανούς/ές να:
1) Προσδιορίζουν τα διαφορετικά είδη της ασφάλειας, τις επιμέρους συνιστώσες της, καθώς και το περιεχόμενο αυτών.
2) Αναγνωρίζουν τις κυριότερες απειλές και τους κινδύνους ασφάλειας όσον αφορά το χώρο της Μεσογείου.
3) Κατανοούν την αρχιτεκτονική ασφάλειας του χώρου της Μεσογείου και τους κυριότερους δρώντες που εμπλέκονται σε αυτήν.
4) Γνωρίζουν βασικές έννοιες και ορισμούς που σχετίζονται με τα ζητήματα ασφάλειας στη Μεσόγειο.
5) Κατανοούν τις πολιτικές και τα μέτρα που εφαρμόζονται σε εθνικό και υπερεθνικό επίπεδο για την αντιμετώπιση των κυριότερων απειλών και κινδύνων.
6) Επιδεικνύουν κριτική κατανόηση όσον αφορά τον τρόπο διασύνδεσης των ζητημάτων ασφάλειας στη Μεσόγειο του με άλλους γνωστικούς και γεωγραφικούς τομείς.
7) Αντιλαμβάνονται τα βήματα που απαιτούνται για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των απειλών και κινδύνων.
8) Προτείνουν μέτρα για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των απειλών και κινδύνων.
Επίσης, με την ολοκλήρωση του προγράμματος, οι επιμορφούμενοι/ες θα αποκτήσουν τις κατάλληλες ικανότητες και δεξιότητες ώστε να:
1) Εφαρμόζουν με ευχέρεια τις θεωρίες και μεθοδολογίες του γνωστικού τους πεδίου σε έρευνες, μελέτες και εργασίες που σχετίζονται με ζητήματα ασφάλειας με κριτικό και δημιουργικό τρόπο.
2) Εφαρμόζουν με πρωτοτυπία τις αποκτηθείσες γνώσεις στην έρευνα, την ανάλυση και την ανάπτυξη λύσεων στα προβλήματα του μεσογειακού χώρου.
3) Είναι σε θέση να αξιολογούν, να ερμηνεύουν και να προωθούν σύγχρονες επιστημονικές έρευνες και μελέτες συναφείς με το γνωστικό τους πεδίο.
4) Τεκμηριώνουν τις θέσεις τους με εξειδικευμένες πληροφορίες και επιχειρήματα.
5) Επεξεργάζονται με ευχέρεια τα ποικίλα ζητήματα ασφάλειας του χώρου της Μεσογείου.
[Online εξ αποστάσεως]
Συγκεκριμένα, μέσω του Συστήματος Διαχείρισης Μάθησης (Moodle), η διαδικασία υλοποίησης της επιμόρφωσης περιλαμβάνει για τους/τις επιμορφούμενους/ες τις ακόλουθες μεθόδους:
1) Ασύγχρονη υποχρεωτική μελέτη επιμορφωτικού υλικού,
2) Ασύγχρονη προαιρετική μελέτη επιμορφωτικού υλικού,
3) Διεξαγωγή ατομικών δραστηριοτήτων οι οποίες δίνονται ως ερεθίσματα/εναύσματα για τον προβληματισμό των επιμορφούμενων,
4) Αξιολόγηση μέσω της διενέργειας σχετικών τεστ.
Κάθε Διδακτική Ενότητα περιλαμβάνει:
- τα «Βασικά Κείμενα Μελέτης» των Συνεδριών, με βιβλιογραφία που είναι υποχρεωτικά προς μελέτη, προκειμένου να είναι εφικτή η επιτυχής ολοκλήρωση των τεστ αξιολόγησης.
- τα «Παράλληλα Κείμενα Μελέτης». Πρόκειται για κείμενα τα οποία στοχεύουν στο να σας προσφέρουν επιπρόσθετες γνώσεις σχετικές με το αντικείμενο της Συνεδρίας και η μελέτη αυτών είναι προαιρετική. Ενδέχεται κάποια από αυτά να είναι γραμμένα στην αγγλική γλώσσα.
Μεθοδολογία αξιολόγησης:
Στο τέλος της κάθε Διδακτικής Ενότητας του προγράμματος θα πρέπει να ολοκληρώσετε ένα (1) τεστ αξιολόγησης στην πλατφόρμα του Moodle, απαντώντας σε ερωτήσεις τύπου «πολλαπλής επιλογής» ή «σωστό/λάθος». Οι ερωτήσεις του τεστ που καλείται ο/η κάθε επιμορφούμενος/η να συμπληρώσει, επιλέγονται τυχαία από μια ευρεία βάση ερωτήσεων, και αφορούν στα θέματα που θα έχετε μελετήσει στο αντίστοιχο «Βασικό Κείμενο Μελέτης» της Διδακτικής Ενότητας – δεν αφορούν στην πρόσθετη γνώση που σας προσφέρεται μέσα από τα «Παράλληλα Κείμενα Μελέτης».
Σας δίνεται χρόνος τεσσάρων (4) εβδομάδων μετά το τέλος της κάθε Διδακτικής Ενότητας. Προσοχή: Από τη στιγμή που ξεκινήσετε το τεστ έχετε στη διάθεσή σας, 4 ώρες (240 λεπτά) συνεχόμενα χωρίς δυνατότητα προσωρινής διακοπής του. Οι απαντήσεις σας δεν αποθηκεύονται μέχρι να κάνετε τελική υποβολή του τεστ. Μέσα στο προβλεπόμενο διάστημα των 4 εβδομάδων έχετε δικαίωμα να κάνετε το τεστ αξιολόγησης στη Διδακτική Ενότητα έως και 2 (δύο) φορές. Άρα, αν με τη συμπλήρωση του τεστ για πρώτη φορά, η επίδοσή σας είναι κάτω από τη βάση του 50%, μπορείτε να επαναλάβετε το τεστ άλλη μια φορά μέσα στη διάρκεια των 4 εβδομάδων μέχρι να κλείσει οριστικά το διαγώνισμα.
Σε περίπτωση που δεν υποβάλλετε ή δεν ολοκληρώσετε επιτυχώς κάποιο διαγώνισμα αξιολόγησης κατά τις προβλεπόμενες από το χρονοδιάγραμμα προθεσμίες, όλα τα τεστ –από την πρώτη Ενότητα έως και την προτελευταία– θα ενεργοποιούνται ξανά κατά την ημερομηνία έναρξης της τελευταίας Διδακτικής Ενότητας και θα κλείνουν την ημερομηνία λήξης του προγράμματος.
Ελάχιστα Προσόντα Υποψηφίων:
Aπόφοιτοι/-ες Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΕ).